Skiferie: Her er dine rettigheder
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Skiferie: Her er dine rettigheder

Mange står over for vinterens skiferie, men hvad skal du stille op, hvis du fx bliver syg, eller sneen udebliver? Få svaret her.

Stina Askholm Mellerup · Foto: Getty Images · 16. januar 2024
Person sidder i skitøj på sneklædt bjerg og kigger på sin telefon

Omkring 380.000 danskere tager ifølge Danmarks Statistik på skiferie i februar i en almindelig sæson. Men det er ikke ufarligt at stå på ski, og for nogle kan skiferien ende med skader, særligt på knæ og underben, oplyser SOS International.

Pakkerejse giver ofte bedre beskyttelse

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at det som udgangspunkt er billigst selv at sammensætte din skirejse. Som forbruger er du dog oftest bedre beskyttet med en pakkerejse, fx i tilfælde af at du gerne vil klage over hotellets standard, eller hvis du ikke får de ting, du er blevet lovet. Så kan du nemlig klage til det danske Pakkerejseankenævn frem for at skulle klage til et græsk hotel, et flyselskab eller lignende.

Samtidig har du ret til at aflyse pakkerejsen, og alt efter hvor længe der er til afrejsen, vil du få noget af beløbet for rejsen tilbage. Og hvis en bestemt destination bliver frarådet af Udenrigsministeriet, kan du som udgangspunkt få aflyst rejsen og få pengene retur.

Er du med fly eller færge?

Der gælder andre regler for færger end for fly. Hvis din færge eller fly bliver aflyst, kan du få pengene tilbage eller blive tilbudt en alternativ afgang. Hvis dit fly bliver aflyst, kan du yderligere have ret til at få kompensation også, alt efter hvornår du kommer frem.

Hvis din rejse er en pakkerejse, er det bureauet, der skal finde en anden måde at få dig frem til destinationen på.

Hvad er snegaranti?

Nogle skirejsebureauer tilbyder snegaranti, men hvad indebærer det? Overordnet betyder snegaranti, at du kan have bedre rettigheder end normalt, og at du kan få pengene tilbage i bestemte tilfælde.

Du skal dog være opmærksom på detaljerne i det enkelte bureaus snegaranti, og hvordan og hvornår du skal gøre dit krav gældende. Fx tilbyder skirejsebureauet SnowTrex, at du gratis kan ombooke til en anden skirejse i samme tidsrum, hvis alle skiområder i dit bookede liftkort er lukkede fem dage før ankomstdagen. Her skal du kontakte bureauet præcis fem dage før ankomstdag for at gøre dit krav gældende.

Hvis du kommer til skade på skiferien

Du kan blive syg eller styrte undervejs på skiferien, så du kommer til skade. Hvis du har booket din skitur gennem et pakkerejsebureau, er det forpligtet til at yde bistand. Det drejer sig dog fortrinsvis om at formidle kontakt til lokal lægehjælp og til lokale myndigheder, men ikke om betalingspligt, så sørg for at have en rejseforsikring.

Tjek i øvrigt, om du i forvejen er rejseforsikret igennem andre forsikringer, og om denne forsikring også gælder til skiferien.