Sejre for forbrugerne i 2022 | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Sejre for forbrugerne i 2022

Foto: Getty Images · 21. december 2022

Forbrugerrådet Tænk kæmper hvert år for dig som forbruger. I 2022 havde vi blandt andet fokus på elselskaber, techgiganter og ”køb nu betal senere”-lån.

Arla stopper kampagne med ”CO2-neutral” mælk

November i 2020 begyndte Arla at markedsføre deres mælk som ”CO2-neutral”. Mejerigiganten havde kompenseret for mælkeproduktionens klimabelastning ved at beskytte regnskov i at blive fældet.

Forbrugerrådet Tænk roste Arla for at tage klimaopgaven på sig og kompensere for den belastende produktion. Men mælk bliver ikke CO2-neutral af at man køber aflad i en anden del af verden.

”Hvis man eksempelvis klimakompenserer ved at plante et træ, når man udleder en vis mængde CO2, så er det det, man bør skrive på mælken,” skrev formand Anja Philip i et indlæg i altinget.

I foråret 2022 droppede Arla kampagnen med begrundelsen, at ”klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere”.

EU regulerer techgiganterne

Magtbalancen mellem forbrugerne og Google, Meta, Amazon og lignende bliver fremover lidt mere lige. I 2022 vedtog EU nemlig både loven om digitale markeder og loven om digitale tjenester, som stiller en række krav til de store, internationale tech-virksomheder.

”Helt grundlæggende går man ind og siger, at giganterne ikke må misbruge deres dominerende markedsposition,” sagde direktør i Forbrugerrådet Tænk, Mads Reinholdt, dengang til Ritzau.

Virksomhederne skal også være mere åbne om deres data-forretningsmodel og tage et større ansvar for salg på deres platforme.

Forbrugerrådet Tænk har længe kaldt på mere regulering af de store, magtfulde virksomheder og har i samarbejde med den europæiske organisation BEUC spillet en aktiv rolle i lobby-arbejdet.

Dankortet kommer i Apple Pay

Længe har det kun været muligt at bruge Visa eller Mastercard i Apple Pay, og samtidig forhindrede Apple andre apps end netop deres egen betalingsapp i at bruge NFC-chippen i telefonen til at betale med.

Det har Forbrugerrådet Tænk flere gange kritiseret, fordi Visa- og Mastercard-betalinger er væsentligt dyrere end Dankort-betalinger. Og selvom du ikke selv betaler gebyret, fordi butikker i EU ikke må kræve betalingsgebyrer på europæiske kort, så er de højere betalingsomkostninger alligevel et problem for forbrugerne.

Dyrere betalingsløsninger for virksomheder betyder nemlig i sidste ende dyrere varer i butikkerne. Heldigvis bød 2022 på hele to gode nyheder om Apple Pay:

Margrethe Vestager lagde i maj sag an mod Apple Pay for at misbruge deres monopol ved at udelukke andre apps fra at bruge NFC-chippen i telefonen. Det kan resultere i en både på 10 procent af Apples omsætning.

I oktober annoncerede Danske Bank, at de åbner for muligheden for at bruge Dankortet i Apple Pay.

Forsyningstilsynet undersøger elselskaber

Du skal huske, at få dit acontobeløb med dig, når du flytter. Det er konklusionen, efter Jyllands-Posten i efteråret fortalte om Modstrøm, der i mange år har haft som praksis, at de ikke automatisk udbetaler tilgodehavender, når deres kunder flytter selskab.

Kunderne fik heller ikke besked om, at der var penge at hente, og gennem årene er beløbene, der uretmæssigt forblev hos Modstrøm, vokset til over 130 millioner kroner.

Forbrugerrådet Tænk gik ind i sagen og kontaktede både Energistyrelsen og Forsyningstilsynet. Energistyrelsens svar fortalte os, at den praksis, Modstrøm havde haft, ikke var lovlig. Forsyningstilsynet åbnede samtidig en sag mod elselskabet og undersøger ”i omegnen af fem” elselskaber for deres praksis i forbindelse med udbetaling af tilgodehavender.

Forbrugerne bliver bedre beskyttet mod hurtige, dyre lån

Fristende, hurtige ”køb nu, betal senere”-lån får fremover meget sværere ved at lokke dig ind i en gældsfælde. Der er nemlig regler på vej fra både EU og Folketinget, der skal sikre, at virksomhederne skal vurdere forbrugerne, inden lånene bliver givet. Det skal forhindre, at forbrugere kommer til at overgældssætte sig.

Derudover kommer der skrappere krav til markedsføringen af lånemulighederne, så det blandt andet bliver tydeligt, at det koster penge at låne penge.  

Forbrugerrådet Tænk har længe arbejdet for strammere regler for ”køb nu, betal senere”-lån – vi har blandt andet lavet seks anbefalinger til, hvordan lånene kan reguleres, sammen med 10 andre forbrugerorganisationer fra andre lande.

Forbrugere vinder sager om efterregninger på pakkerejser

Da mange danskere endelig kunne komme ud at rejse i sommerferien efter coronapandemien faldt det sammen med en stor stigning i energipriserne. Det fik en række rejsebureauer til at sende forbrugerne en efterregning for den pakkerejse, der ellers var købt og betalt.

Efterregningen mente selskaberne, at de havde ret til at sende, fordi det stod med småt i betingelserne. Men hos Forbrugerrådet Tænk tolkede vi reglerne anderledes: Et så usædvanligt vilkår skulle fremgå langt tydeligere for at være gyldigt, mente vi. Derfor opfordrede vi også forbrugere, der blev mødt af kravet om en ekstra betaling, om at klage til Pakkerejseankenævnet.

I slutningen af året blev nogle sager om dette forhold så afgjort i ankenævnet, som gav klagerne ret i at aftalevilkårene om prisstigninger ikke havde været klare nok. Det betød, at de regninger, rejsebureauerne havde sendt ud, ikke skulle betales. Det står herefter helt klart, at rejsebureauer tydeligt skal gøre opmærksom på det, hvis prisen kan stige, efter du har gennemført købet.

Mindre greenwashing hos online tøjforhandlere

I 2021 anmeldte vi fem webshops til Forbrugerombudsmanden, fordi de i deres markedsføring gav indtryk af, at det tøj, de solgte, var bæredygtigt. Fælles for webshoppene var, at vi ikke kunne finde frem til dokumentation for denne påståede bæredygtighed. Selv hvis der var en uddybning, var de positive kvaliteter ved tøjet ifølge os ikke store nok til, at produkterne kunne beskrives som bæredygtige.

I oktober 2022 annoncerede Zalando, der var en af de fem webshops, at de ikke længere ville udråbe bestemte varer som bæredygtige på webshoppen. I stedet vil de ”neutralt kommunikere om f.eks. produkters materialesammensætning baseret på tredjepartscertificeringer”. Ud over anmeldelsen i Danmark havde de også fået en ”grønnvaskingspris” fra vores norske søsterorganisation, Forbrukerrådet.

I december udgav Forbrugerombudsmanden en pressemeddelelse, hvor de fortalte, at de havde indskærpet markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring overfor fem virksomheder. Den ene af disse var Braveheart International – et søsterselskab til Bestseller. Braveheart International står bag webshoppen The Founded, som var en anden af de fem webshops, vi anmeldte.

Bedre vilkår for brugere af rejsekort

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har igennem mange år kæmpet for en række forbedringer på Rejsekort. I 2022 kom en del forbedringer af kortet i hus:

Fremover skal du ikke betale gebyr for at få udbetalt saldoen på dit rejsekort, og på nye rejsekort kommer der også en udløbsdato, så du ikke får en ubehagelig overraskelse, den dag dit rejsekort udløber. Derudover kan brugere af Rejsekort Anonymt få udbetalt deres restsaldo ved alle salgssteder indtil 1 år efter udløb.

Rejsekort må heller ikke længere spærre et kort og registrere dig automatisk, hvis du tre gange glemmer at checke ud, eller hvis du har gæld på mere end 500 kroner. I stedet skal hver sag vurderes konkret.

Banker påbudt at sænke gebyr for betaling med kort i udlandet

Når du bruger dit Visa/Dankort i udlandet tager din bank et gebyr, der kaldes et valutatillæg. Det skal dække, at de skal konvertere betalingen fra eksempelvis euro til kroner. Men gebyret skal være rimeligt i forhold til bankernes omkostninger – og bankernes priser og avancer ikke må være højere, end hvad der ville være tilfældet under virksom konkurrence.

Derfor anmeldte vi i 2017 Danske Bank, Nordea og Jyske Bank til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, da de alle hævede deres gebyrer med 50 procent.

I marts 2022 grev Konkurrencerådet ind på baggrund af vores anmeldelse og gav Danske Bank og Nordea påbud om at sænke deres valutatillæg i løbet af fire måneder.

Gaskunder får mulighed for kvartalsvis aflæsning

Høje gaspriser gennem længere tid har fået mange forbrugere til at spare på gassen. Men gasregninger er baseret på et forventet årsforbrug, som beregnes én gang årligt, og derfor har forbrugerne hidtil været nødt til at afvente årsopgørelsen, før de kunne se en eventuel besparelse på regningerne.

Samtidig betyder den ene årlige aflæsning, at forbrugere, der er særligt dygtige til at spare på gassen i de måneder, hvor den er dyrest, ikke får gavn af deres anstrengelser. Gaselskaberne fordeler nemlig hele årets forbrug ud på de enkelte måneder ud fra en vurdering af, hvornår danskerne generelt set bruger gas og de månedlige gaspriser, uden at det afspejler den enkelte kundes forbrug

Det giver forbrugerne meget lidt incitament til at spare på gassen særligt i den tid, hvor motivationen til at sænke forbruget burde være størst. Og derfor efterlyste vi i løbet af efteråret, at gaskunder blev tilbudt mere hyppige aflæsninger.

Og det gør de heldigvis nu: Den statslige gasdistributør Evida begynder nemlig at tilbyde aflæsning af kundernes gasforbrug hvert kvartal i stedet for blot en enkelt gang om året.

Viagogo får bøde for vildledende markedsføring

Helt tilbage i 2018 anmeldte vi billetformidleren Viagogo til Forbrugerombudsmanden for en række overtrædelser af markedsføringsloven.

I 2022 blev Viagogo dømt i Københavns Byret for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledende prismarkedsføring.

Viagogo skal betale en bøde på 2 millioner kroner.