Hvor længe skal jeg vente på reparation af min computer?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Hvor længe skal jeg vente på reparation af min computer?

· 19. december 2022

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Min nye laptop gik død, blot to uger efter at jeg havde købt den. Producenten sendte en servicetekniker forbi, som skiftede en del i computeren. Problemet opstod igen efter blot en uge. Nu vil producenten sende den til sit servicecenter, og det vil tage tre uger. Altså jeg har købt en ny maskine, som jeg siden den 20. august kun har kunnet bruge i ca. to uger. Skal jeg tage imod tilbuddet om reparation nummer to, eller er det uacceptabelt?

– Paula Ragas, Herlev

SVAR | Allerførst er det vigtigt at nævne, at det altid er en god ide at reklamere til sin direkte aftalepart. I dette tilfælde er det forhandleren. Det skyldes, at producenten egentlig ikke har noget at gøre med aftalen mellem dig og forhandleren. Producenten kan  dog godt vælge at indtræde som behandler af  reklamationen, som de har gjort her.

I forhold til reklamation har sælger som udgangspunkt  afhjælpningsret. Dette indebærer i udgangspunktet et-to afhjælpningsforsøg. Der gives dog mere i praksis ved teknisk vanskelige ting. I forhold til afhjælpningstiden er en-to uger rimeligt, og det er en skærpende omstændighed ved genstande, som man bruger dagligt.

Hvorvidt der er brugt for mange forsøg eller brugt for lang tid på reparationer mv., er en konkret vurdering, som Forbrugerklagenævnet kan tage stilling til. Såfremt du og virksomheden ikke kan nå frem til en løsning, har du således mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet.

– Ida Krogh, stud.jur.

Få rådgivning om dine rettigheder

Forbrugerrådet Tænk giver gratis rådgivning om købelov og markedsføring til alle forbrugere. Som medlem får du udvidet hjælp. Medlemmer kommer forrest i telefonkøen, har ekstra lang telefontid hver dag og kan få rådgivning på mail.

Se mere her