Medlemmerne spørger: Hvor længe skal jeg vente på reparation af min computer?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Min nye laptop gik død, blot to uger efter at jeg havde købt den. Producenten sendte en servicetekniker forbi, som skiftede en del i computeren. Problemet opstod igen efter blot en uge. Nu vil producenten sende den til sit servicecenter, og det vil tage tre uger. Altså jeg har købt en ny maskine, som jeg siden den 20. august kun har kunnet bruge i ca. to uger. Skal jeg tage imod tilbuddet om reparation nummer to, eller er det uacceptabelt?
– Paula Ragas, Herlev
SVAR | Allerførst er det vigtigt at nævne, at det altid er en god ide at reklamere til sin direkte aftalepart. I dette tilfælde er det forhandleren. Det skyldes, at producenten egentlig ikke har noget at gøre med aftalen mellem dig og forhandleren. Producenten kan dog godt vælge at indtræde som behandler af reklamationen, som de har gjort her.
I forhold til reklamation har sælger som udgangspunkt afhjælpningsret. Dette indebærer i udgangspunktet et-to afhjælpningsforsøg. Der gives dog mere i praksis ved teknisk vanskelige ting. I forhold til afhjælpningstiden er en-to uger rimeligt, og det er en skærpende omstændighed ved genstande, som man bruger dagligt.
Hvorvidt der er brugt for mange forsøg eller brugt for lang tid på reparationer mv., er en konkret vurdering, som Forbrugerklagenævnet kan tage stilling til. Såfremt du og virksomheden ikke kan nå frem til en løsning, har du således mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet.
– Ida Krogh, stud.jur.
Ødelagt computer: Må jeg vælge, om den skal byttes eller repareres?
Reparation af ridse på glasset til kamera på iPhone: 6.000 kr.
En ridse i glasset foran kameraet var nok til, at Mette Skars iPhone ikke kunne repareres og skulle erstattes med en helt ny.
Vi køber nyt i stedet for at reparere, og det går ud over klima og miljø
De fleste af os skifter bare fjernsynet eller køleskabet ud, når det går i stykker, i stedet for at få det repareret, viser ny undersøgelse.