Hvad gør jeg med en ny cykel, der bliver ved med at gå i stykker? Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Hvad gør jeg med en ny cykel, der bliver ved med at gå i stykker?

· 19. december 2022

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | For ni måneder siden købte jeg en cykel i en fysisk butik. I løbet af kort tid faldt pedalerne af, når jeg cyklede. Jeg fik så skiftet pedalerne. Bremserne begyndte så at hvine konstant. Cykelhandleren sagde, at det ville gå over, men det gjorde det ikke. Så skiftede de bremseskiverne. Efter mindre end et halvt år begyndte kæden at hoppe af. Cykelhandleren sagde, at kæden var slidt op. Den havde kørt under 600 kilometer på det tidspunkt.

Hvordan kan man sælge en ny cykel, hvor kæden ikke holder mere end et halvt år? Forretningen gik tilbage til leverandøren, som returnerede med svaret, at det kunne de ikke gøre noget ved. Nu fungerer gearene ikke. Jeg skal snart til tjek med cyklen hos cykelhandleren og ved slet ikke, hvordan jeg skal forholde mig til, at jeg har købt så dårlig en cykel. Hvad tænker I? Hvad har jeg af rettigheder?

– Hanne Lykke, Risskov

SVAR | Reglerne om reklamationsret findes i købeloven. Her foreskrives det, at forhandleren har et-to forsøg på at afhjælpe salgsgenstanden, hvis der er mangler ved den købte vare. Det skal siges, at det er et-to forsøg på samme ting, altså fx på pedalerne. Og afhjælpningen skal ske, uden at salgsgenstanden forringes i værdi, og det skal være gratis og uden væsentlig ulempe for forbrugeren.

Log ind eller bliv medlem

Få adgang til alle test på taenk.dk, det månedlige medlemsmagasin, juridisk rådgivning og meget mere.

Allerede medlem?