Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Undersøgelsesgebyr: Hvornår skal du betale det?

Undersøgelsesgebyr for at finde ud af, hvad din vare fejler, må forhandlere kun opkræve, hvis de overholder visse regler. Se dine rettigheder her.
Af Line Smed
17. Maj 2016
Reklamationsret: Skal du betale gebyr for en undersøgelse?

Undersøgelser koster gebyr hos mange forhandlere

Fladskærme, opvaskemaskiner og andre varer har du reklamationsret på, når du køber hos en forhandler.

Varer med fejl eller mangler kan du derfor få repareret eller ombyttet inden for de første 2 år efter købet. Det skal være gratis og uden besvær for dig. Men mange forhandlere kræver, at du betaler et såkaldt undersøgelsesgebyr for, at de undersøger, hvad der er galt med varen.

Undersøgelsesgebyr opkræver forhandleren, hvis de efter deres undersøgelse mener, at problemet med varen er din skyld, eller hvis de ikke kan finde fejlen.

Forhandlere må dog kun opkræve gebyret, hvis de overholder visse regler. Se, hvad du skal være opmærksom på her.

Gebyr må ikke være urimeligt højt

Undersøgelsesgebyrer er der ikke noget egentligt loft på. Der er ikke nogen fast grænse for, hvor meget det må koste at undersøge varen.

Gebyret skal dog have en rimelig størrelse. Det må for eksempel ikke koste mere, end hvad varen kostede fra ny.

Opkræver en forhandler et højt undersøgelsesgebyr, kan du stille spørgsmålstegn over for forhandleren ved, om det nu også lever op til kravet om, at beløbet skal være rimeligt. På den måde kan du prøve at forhandle gebyret ned.

Sådan undgår du undersøgelsesgebyrer

Undersøgelsesgebyrer kan du ikke slippe for ved at gå til en anden forhandler. Du kan kun reklamere over en vare hos den forhandler, du har købt den af.

Køber du din vare hos en kæde, der har flere butikker, behøver du dog ikke at reklamere over den i samme butik, som solgte dig varen, men det skal være den samme forhandler.

Vil du undgå undersøgelsesgebyrer, skal du derfor tjekke forhandleren allerede inden, du køber nyt . Du kan finde en forhandler, som ikke opkræver undersøgelsesgebyr i reklamationsperioden på Forbrugerrådet Tænks liste.

Find en forhandler uden undersøgelsesgebyrer her

Forhandleren skal oplyse dig om gebyret på forhånd

Undersøgelsesgebyrer skal forhandleren oplyse dig om på forhånd - det vil sige inden, de sender din vare til undersøgelse. Det sker normalt ved, at du skal underskrive et dokument. Ofte står det med meget små bogstaver, at du skal betale undersøgelsesgebyr, hvis du selv er skyld i problemet med varen. Læs det med småt, før du skriver under.

Klag hvis forhandleren ikke overholder reglerne

Forhandleren skal kunne dokumentere, at de har oplyst dig om undersøgelsesgebyret på forhånd. Det er ikke nok, hvis det for eksempel står på deres webside, at de opkræver gebyret.

Forhandleren kan ikke kræve, at du betaler undersøgelsesgebyr, hvis de ikke kan bevise, at de har oplyst dig om det.

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis forhandleren alligevel kræver, at du skal betale.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Forbrugerrådet Tænk mener: Fjern undersøgelsesgebyrer i reklamationsperioden

Undersøgelsesgebyrer udhuler din reklamationsret. Når du vil reklamere over en vare, risikerer du at hænge på regningen for forhandlerens undersøgelse og at stå tilbage med en vare, der stadig ikke virker.

Forbrugerrådet Tænk mener, at det er urimeligt, at du skal løbe den risiko for at kunne gøre brug af dine lovbestemte rettigheder. Derfor arbejder vi for at få fjernet alle undersøgelsesgebyrer i reklamationsperioden. 

Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk