Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Handel mellem private: Det skal du huske

Mobiltelefoner, biler og babyudstyr kan du spare mange penge på, hvis du køber det brugt af andre. En aftale på skrift afhjælper problemer under handlen.
Af Mikkel Wenzel Andreasen
5. Februar 2016
Handel mellem private: Det skal du huske
Foto: iStockphoto

Vælg sælger med omhu

Køber du en brugt iPhone eller en bil af en privat, skal du altid tjekke, om sælgeren virker troværdig.

Søg på sælgeren - enten på Google eller Facebook eller på det site, hvor han udbyder sine varer. Se efter, om andre har haft dårlige oplevelser med ham, og tjek også, hvad han ellers sælger. Hvis sælger har 25 fladskærme til salg, er det værd at spørge ham, hvorfor han har det.

Kontaktoplysninger på vedkommende skal du også tjekke.

Kan du reklamere over en bil, du har købt brugt?

Vær realistisk med prisen

Prisen på det, du køber, skal være realistisk - altså både billig nok i forhold til nyprisen, men også dyr nok til, at du ikke ender med hælervarer.

Bed om dokumentation, hvis du er i tvivl om en sælger er rette ejer af varen. Har sælger eksempelvis ingen kvittering og sælger varen meget billigt, så vær hellere på den sikre side og lad være med at indgå handlen. Du kan i værste fald blive sigtet for medvirken til hæleri, hvis du burde have indset, at noget var galt.

Mød sælgeren privat

Mød sælgeren ansigt til ansigt, hvis det er muligt. Eventuelt på vedkommendes privatadresse, arbejdsplads eller lignende, da det giver et godt indtryk af, om vedkommende er reel og ikke vil forsvinde bagefter.

Lav en skriftlig aftale

Få aftalen på skrift, før I handler. Bliv enige om, hvilke vilkår I handler på, hvad der indgår i handlen, hvad prisen er, og hvordan der betales. Mundtlige aftaler er svære at bevise efterfølgende, hvis der skulle opstå problemer.

Sælger du en vare til en privat, skal du være særligt opmærksom på, at hvis der ikke er aftalt andet mellem parterne, vil køberen have 2 års reklamationsret efter loven. Hvis du som sælger vil undgå, at køberen kan komme til dig med klager op til 2 år senere, skal I aftale, hvorvidt varen er "købt som beset", "uden reklamationsret" eller med lignende forbehold.

Vil sælger ikke indgå en formel aftale, kan det være et signal om, at vedkommende ikke er den rigtige at handle med.

Hvis I bliver uenige

Ender handlen alligevel i en tvist, har du som udgangspunkt ikke mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet. Du skal derimod selv søge rådgivning og om nødvendigt starte et civilt søgsmål, som kan blive meget dyrt og tidskrævende. I sådan en situation står du svagt uden en skriftlig aftale, for så bliver det hurtigt ord mod ord.

Stridspunktet skal i alle tilfælde have en vis størrelse, før det kan betale sig at bruge tid og penge på at gøre noget ved det. Det er derfor en god idé så vidt muligt at forebygge eventuelle uenigheder gennem klare aftaler, inden de opstår.