Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden

Varer, der ikke bliver leveret til tiden, er frustrerende. Men hvad kan du stille op, hvis butikken ikke leverer dine varer til tiden.
Af Jesper Frydland-Raun
8. August 2018
Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden
Foto: iStock

Leveringen er forsinket

Levering skal ske senest 30 dage efter, du har bestilt din vare, medmindre andet er aftalt. Det gælder både bestillinger hos fysiske butikker og på nettet.

Hvis du skal bruge varen på et bestemt tidspunkt, er det vigtigt at gøre opmærksom på det ved bestillingen af varen. Så kan du ophæve købet af varen, så snart der er tale om en forsinkelse. 

Klag over forsinket levering

Køber du en sofa eller et nyt køleskab i en butik med levering til din adresse, skal butikken overholde leveringstiden.

Varer, du ikke modtager inden for den aftalte tidsfrist, skal du reklamere over. Skriv en mail til butikken, hvor du oplyser, at din vare ikke er kommet til tiden.  Så har du altid dokumentation for, at du har gjort opmærksom på problemet.

Butikken kan du også ringe til eller møde op i for at reklamere over den manglende levering. Bagefter skal du sende en mail til butikken, hvor du gentager, hvad I har aftalt.

Online shopping: Fik du aldrig din vare?

Sæt en ny frist

Henvendelsen på mail til butikken skal indeholde et krav om, at dine varer bliver leveret inden for en bestemt dato. Du kan for eksempel selv sætte en ny leveringsfrist.

Fristen skal være indenfor rimelig tid. Normalt vil 1 uge være en rimelig frist. Men det afhænger af, hvor lang tid der allerede er gået, og hvilken vare der er tale om.

Fristen skal du ikke sætte for hurtigt. Det er mere sandsynligt, at den bliver overholdt, hvis du giver butikken lidt tid til at reagere. Det vil også stille dig bedre i en eventuel klagesag i fremtiden.

Henvendelsen kan indeholde et krav om, at du ønsker at ophæve købet og få dine penge retur, hvis butikken ikke leverer din vare inden for den nye frist.

Bed om pengene tilbage

Leverer butikken ikke dine varer indenfor en ny rimelig leveringsfrist, skal du kræve at få dine penge tilbage.

Pengene skal butikken tilbagebetale til dig hurtigst muligt og helst med det samme. Får du hverken din vare eller dine penge tilbage, kan du bede din bank om at tilbageføre beløbet, hvis du har betalt med betalingskort eller Mobile Pay.

Forbrugerklagenævnet skal du klage til, hvis du aldrig modtager varen og ikke kan få dine penge retur.

Foreslå kompensation

Butikken kan tilbyde dig kompensation for den forsinkede levering. Det kan for eksempel være nedslag i prisen eller et gavekort, du kan bruge i fremtiden. Du er ikke forpligtet til at acceptere den løsning.

Lovmæssigt har du krav på at få leveret varen eller ført hele beløbet tilbage, men du har ikke krav på kompensation. Du kan prøve at lave en aftale om kompensation med butikken, som gerne vil beholde dig som kunde.