Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden

Du har købt en ny vare i en butik, men den bliver ikke leveret til tiden. Se, hvad du skal gøre her.
Af Jesper Frydland-Raun
20. Maj 2020
Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden
Foto: iStock

Din vare skal senest være leveret 30 dage efter, du har bestilt den

Køber du en ny sofa eller et køleskab i en butik med en aftale om at varen leveres hjem til dig, skal sælgeren overholde leveringstiden.

Leveringstiden vil du i langt de fleste tilfælde blive oplyst om, når du køber din vare. Hvis du ikke får oplyst en leveringstid, er standarden, at du skal have leveret din vare senest 30 dage efter, du bestilte den.

Hvilken leveringsdato gælder?

Leveringstiden kan du få oplyst i butikken, den kan stå på hjemmesiden eller på en ordrebekræftelse. Er du i tvivl om, hvilken leveringstid der gælder?

Specifik information om leveringstiden, som kun er sendt til dig, træder i stedet for generel information.

Hvis du har fået en ordrebekræftelse med en leveringsdato, gælder den alstå i stedet for frit tilgængelig information, for eksempel på butikkens hjemmeside.

Hvordan skal du have besked om leveringstiden?

Mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige aftaler. Derfor er en leveringsdato, som du har fået at vide mundtligt, lige så gyldig som en leveringsdato du har fået på skrift.

Skriftlige aftaler er dog nemmere at dokumentere, så det er en god idé at bede om en bekræftelse af leveringsdatoen på skrift.

Hvor specifik skal leveringstiden være?

Butikken kommer måske med et tidsinterval, hvor din vare kan blive leveret. Hvis du skal være hjemme for at tage imod varen, er det praktisk for dig, at intervallet er så kort som muligt.

Specifikt leveringstidspunkt har du dog ikke krav på at få oplyst. Butikken må godt nøjes med at angive en dato.

Giver butikken til gengæld et specifikt tidsinterval, skal de overholde det. Hvis I har aftalt levering mellem klokken 9 og 12, og varen ikke er dukket op klokken 12, skal butikken tilbyde dig et nyt leveringstidspunkt.

Det nye leveringstidspunkt skal være indenfor rimelig tid, for eksempel indenfor en uge.

Må butikken ændre leveringdatoen, som de vil?

Nej, det må butikken ikke. Hvis leveringen bliver forsinket, skal butikken give dig besked.

Sig det, hvis du skal bruge varen en bestemt dag

Køber du en gave eller noget andet, du skal bruge på en bestemt dag som for eksempel en studentergave? Gør opmærksom på det, allerede når du bestiller varen. Så vil alle forsinkelser væsentlige, og du vil kunne hæve købet, hvis du ikke får varen til tiden.           

Butikken kan kræve, at du betaler med det samme

Køber du en vare på nettet, må butikken normalt først trække pengene, når de sender din vare.

Hvis varen er fremstillet specielt til dig, kan butikken dog kræve, at du betaler forud.

Varer, du køber i en butik, er ikke omfattet af samme regel. Sælgeren kan altså godt bede dig om at betale dig allerede den dag, du køber varen til senere levering.

Forsinkede varer: Det skal du gøre

Overholder butikken ikke leveringsfristen? Så skal du reklamere til butikken og kræve, at din vare bliver leveret inden for en bestemt dato. Hvis butikken stadig ikke leverer, har du ret til at hæve købet.

Klag til butikken og sæt en ny leveringsfrist

Send en mail til butikken, hvor du skriver, at du ikke har modtaget din vare til tiden. Så har du dokumentation for, at du har gjort opmærksom på problemet.

I mailen kan du også sætte en ny rimelig leveringsfrist. Skriv, at du ønsker at ophæve købet og få dine penge tilbage, hvis butikken ikke leverer din vare indenfor den nye tidsfrist.

Fristen skal være indenfor rimelig tid som for eksempel 1 uge. Men det afhænger af, hvor lang tid der allerede er gået, og hvilken vare der er tale om.

Fristen skal du ikke sætte for hurtigt. Det er mere sandsynligt, at den bliver overholdt, hvis du giver butikken lidt tid til at reagere. Det vil også stille dig bedre i en eventuel klagesag i fremtiden.

Butikken, der ikke har leveret din vare til tiden, kan du også ringe til eller møde op i for at reklamere over den forsinkede levering.

Bed om at få dine penge tilbage

Leverer butikken ikke dine varer inden for den nye leveringsfrist? Så kræv at få dine penge tilbage.

Pengene skal butikken tilbagebetale til dig hurtigst muligt og helst med det samme.

Vil butikken ikke give dig din vare eller dine penge tilbage? Så kontakt din bank og bed dem om at tilbageføre beløbet. Det kan banken kun, hvis du har betalt med betalingskort eller MobilePay.

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis du aldrig modtager din vare eller ikke kan få dine penge retur.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Lav en aftale om kompensation med butikken

Butikken kan tilbyde dig kompensation for den forsinkede levering. Du kan måske få nedslag i prisen på din vare eller et gavekort, som du kan bruge i butikken.

Kompensation kan også være, at butikken betaler de dokumenterede omkostninger, du har haft ved at være hjemme den dag, hvor varen skulle have leveret. Hvis du for eksempel har købt togbilletter til og fra sommerhuset, udelukkende for at kunne tage imod en vare, kan du bede om at butikken betaler.

Mistet indtægt fordi du skulle blive hjemme fra arbejde vil du ikke kunne kræve erstatning for med mindre du kan dokumentere løntræk og lignende.

Loven siger, at du har krav på, at få leveret din vare eller få dine penge igen - kompensation har du ikke krav på. Men derfor kan du stadig forsøge at lave en aftale om kompensation med butikken.