Kan firmaer forbyde onlineanmeldelser? | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Kan et firma forbyde, at du skriver en anmeldelse?

Kan et firma skrive ind i deres betingelser, at du ikke må skrive en anmeldelse af dem på nettet? Få svaret her.

Foto: Getty Images · 18. juni 2021
En person anmelder et firma på en laptop og spørger: Kan et firma forbyde, at jeg skriver en anmeldelse?

Spørgsmål fra et medlem:

Kan et firma forbyde offentlige anmeldelser?

Kan det virkelig være rigtigt eller lovligt, at et firma kan lave et forbud mod offentlige anmeldelser? Kan de forbyde mig at skrive en anmeldelse på en anmeldelseshjemmeside om min oplevelse med dem? Betingelserne er forresten først kommet på nettet efter min oplevelse/ordre hos dem. Der  står ikke noget om det her på min ordrebekræftelse.

Carola Hilby, København N

Svar fra Forbrugerrådet Tænk:

Netop offentliggørelse af brugeranmeldelser på nettet er beskrevet ret udførligt i Forbrugerombudsmandens ‘Retningslinjer om offentliggørelse af brugeranmeldelser, 1. maj 2015’, som blandt andet Forbrugerrådet Tænk deltog i forhandlingerne af.

Herudover kan du læse mere om brugeranmeldelser i vores artikel om emnet. Her fremgår det blandt andet, at alle brugeranmeldelser er lige, og hverken den virksomhed, du har handlet med, eller anmeldelsessiden må derfor skelne mellem positive og negative anmeldelser, og de kan heller ikke forbyde, at du skriver en  anmeldelse.

Anmeldelsessiden skal offentliggøre din anmeldelse hurtigst muligt, og det skal fremgå af anmeldelsessidens brugerbetingelser, hvor hurtigt den offentliggør din anmeldelse.

Virksomheden skal have ret til hurtigst muligt at kommentere din anmeldelse, hvis den ønsker det. Kommentaren skal vises samme sted som din anmeldelse.

Der kan også være anmeldelsessider, som sender din anmeldelse i høring hos virksomheden, før den bliver offentliggjort, men så skal det fremgå af brugerbetingelserne.

På nogle anmeldelsessider kan virksomheden få fjernet muligheden for, at forbrugere kan bedømme den. Jeg vil derfor anbefale dig, at du gør den pågældende virksomhed opmærksom på retningslinjerne, og ellers kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

- ­Amalie Beckmann Runge, stud.jur.

Rådgivning og rettigheder

Det kan være overordentligt svært at finde rundt i regler og rettigheder – derfor tilbyder Forbrugerrådet Tænk rådgivning om købeloven og markedsføring til alle.

Få hjælp:

Alle kan ringe til Forbrugerrådet Tænks rådgivning mandag til fredag kl. 9.00-11.00 på tlf. 7741 7741.

 

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?