Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Strejke hos flyselskaber: Her er dine rettigheder

Strejker kan være skyld i, at dit fly bliver forsinket eller aflyst. Men hvordan er dine rettigheder, hvis din flyafgang bliver ramt af strejke eller lockout?
Af Astrid Lund Olstrup
11. Juli 2018
Strejker og arbejdskonflikter kan være skyld i, at dit fly bliver aflyst. Bliver dit fly forsinket eller aflyst, har du en række rettigheder. Her er en række forholdsregler, du skal tage i tilfælde af strejke.
Foto: iStock

Strejke eller lockout: Det skal du gøre

Lockout og strejke kan betyde, at flytrafikken helt eller delvist bliver indstillet. Det kan medføre aflysninger eller forsinkelser, hvis du skal ud og rejse med fly.

Er flyselskabet ramt af strejke eller lockout, skal du gøre følgende:

  • Kontakt hurtigst muligt det flyselskab eller rejsebureau, hvor du har købt rejsen, og fortæl at du vil have en ny billet eller pengene tilbage.
  • Mød altid op i lufthavnen inden den planlagte afgang, selv om dit fly er aflyst, medmindre flyselskabet har meddelt andet på skrift

Er flyet forsinket? Kend dine rettigheder

Kræv pengene tilbage for din billet

Hvis dit fly bliver aflyst på grund af strejke eller lockout, er du beskyttet af flypassagerrettighederne:

  • Billetten kan du ombytte til næste mulige afgang med enten samme eller et andet flyselskab, eller du kan få pengene retur og selv sørge for at komme frem.
  • Flyver du med næste afgang, kan du have krav på mad og drikke. Det kommer dog an på, hvor langt du skal flyve, og hvor meget dit fly er forsinket. Du har krav på mad og drikke hvis dit fly er forsinket mere end 2, 3 eller 4 timer fra den oprindelige afgang.
  • Flyver du med den næste afgang, har du også krav på gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon eller e-mail. Du har også krav på gratis overnatning og transport til lufthavnen, hvis det er nødvendigt.

Flyberegner: Se hvornår du er berettiget til kompensation

Kompensation kan du have ret til ved strejke

Flyrejser i EU, der bliver ramt af forsinkelser eller aflysninger, giver normalt en økonomisk kompensation. Det gælder dog ikke, hvis aflysningen eller forsinkelsen for eksempel skyldes ekstraordinære omstændigheder som uvejr, naturkatastrofer, krig, lockout eller nogle strejker.

Strejker flypersonalet kan du i nogle tilfælde have ret til kompensation. Hvis medarbejderne pludseligt nedlægger arbejdet på grund af en uventet besked om omstruktureringer i flyselskabet, er det ikke en usædvanlig omstændighed. Du har i den situation ret til kompensation.

Officielle strejker, som flypersonalet har planlagt og varslet sammen med fagforeningen, giver dig ikke ret til kompensation. Du har stadig ret til at få pengene tilbage for din billet eller blive ombooket.

Ingen økonomisk kompensation ved lockout

Forsinkede eller aflyste fly, som skyldes lockout, giver dig ikke ret til kompensation.

Kompensation kan du dog i visse tilfælde være berettiget til. Hvis dit fly er en del af en pakkerejse, kan du muligvis få kompensation.

Er der en strejke under opsejling?

Varsler flyselskabet strejke på forhånd, kan du kontakte flyselskabet for at høre, om netop din rejse bliver berørt.

Bed flyselskabet om ombooking eller at få dine penge tilbage på forhånd, hvis det er meget nødvendigt at tage af sted på det pågældende tidspunkt. Får du pengene tilbage, kan du selv finde en alternativ rejsemåde.

Sådan klager du

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din billet eller give dig pengene tilbage i tilfælde af strejke eller lockout, kan du klage.

Klag altid først til flyselskabet eller rejsebureauet selv. Bliver problemet ikke løst, skal du klage til myndigheden i afgangslandet. Hvis du rejser fra en dansk lufthavn, er det Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, du skal klage til.

Pakkerejse-ankenævnet skal du klage til, hvis du har købt en pakkerejse

Ved pakkerejser er det især vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du kommer hjem fra din rejse, har du måske ikke de samme rettigheder.

Klag til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen her

Klag til Pakkerejse-ankenævnet her