Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Strejke hos flyselskaber: Her er dine rettigheder

Strejker og arbejdskonflikter kan være skyld i, at dit fly bliver forsinket eller aflyst. Her kan du få styr på dine rettigheder, hvis din flyafgang er ramt af strejke.
Af Kasper Ellesøe
17. Juni 2016
Strejker og arbejdskonflikter kan være skyld i, at dit fly bliver aflyst. Bliver dit fly forsinket eller aflyst, har du en række rettigheder. Her er en række forholdsregler, du skal tage i tilfælde af strejke.
Foto: iStock

Strejke: Det har du ret til

Strejker personalet, kan det medføre flyaflysninger, og det kan betyde, at du måske ikke kan komme frem til din destination eller hjem igen.

Her er dine rettigheder, hvis dit fly er aflyst på grund af strejker:

  • Billetten kan ombyttes til næste mulige afgang med enten samme eller et andet flyselskab, eller du kan få pengene retur og selv sørge for at komme frem.
  • Flyver du med næste afgang, har du krav på mad og drikke, gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon eller e-mail og gratis overnatning, hvis forsinkelsen varer i flere dage.

Strejke: Det skal du gøre

Er flyselskabet ramt af strejke, skal du gøre følgende:

  • Kontakt hurtigst muligt det flyselskab eller rejsebureau, hvor du har købt rejsen, og fortæl om du vil have en ny billet eller pengene tilbage.
  • Mød altid op i lufthavnen inden den planlagte afgang, selv om dit fly er aflyst, medmindre flyselskabet har meddelt andet på skrift.

Ingen økonomisk kompensation ved strejker

Flyrejser i EU, der bliver ramt af forsinkelser eller aflysninger, giver normalt en økonomisk kompensation. Det gælder dog ikke, hvis aflysningen skyldes strejker, uvejr eller krig.

Flyselskabet skal nemlig ikke betale, hvis aflysning og forsinkelser skyldes ekstraordinære omstændigheder, som flyselskabet ikke har kontrol over.

Hvis flyrejsen er en del af en pakkerejse, kan du være berettiget til kompensation.

Sådan klager du

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din billet eller give dig pengene tilbage i tilfælde af strejke, kan du klage.

Klag altid først til flyselskabet eller rejsebureauet selv. Bliver problemet ikke løst, kan du klage til Trafik- og Byggestyrelsen ved rejser, hvor du kun har købt flybillet, eller du kan klage til Pakkerejse-ankenævnet, hvis du har købt en pakkerejse.

Ved pakkerejser er det især vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du kommer hjem fra din rejse, har du måske ikke krav på de samme rettigheder.

Her kan du klage til Trafik- og Byggestyrelsen

Her kan du klage til Pakkerejse-ankenævnet

Strejke: Sådan gør du, hvis en strejke er under opsejling

Varsler flyselskabet strejke på forhånd, kan du kontakte flyselskabet for at høre, om din rejse bliver berørt.

Ombooking eller pengene tilbage skal du bede flyselskabet om på forhånd, hvis det er meget nødvendigt at tage af sted på det pågældende tidspunkt. Får du pengene tilbage, kan du selv finde en alternativ rejsemåde.

Sådan finder du ud af, om din rejse bliver påvirket af en eventuel strejke:

  • Følg med på lufthavnenes hjemmesider, hvor afgange og ankomster opdateres løbende.
  • Følg nyhedsstrømmen. De danske medier skriver ofte om flytrafikken.
  • Tjek dit flyselskabs hjemmeside. Her kan du også finde information om, hvad du gør, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst.