Bytte og returret i fysiske butikker: Her er dine rettigheder
Butikker kan give dig mulighed for at bytte en vare eller få pengene tilbage. Men du har ikke altid fortrydelsesret i fysiske butikker.
Køber du varer online, kan du fortryde dit køb i 14 dage. Men du har ikke altid fortrydelsesret, hvis du har købt varen i en fysisk butik.
Hvad skal du være opmærksom på, hvis du vil levere en vare retur og have pengene tilbage, eller hvis du vil bytte en vare i en fysisk butik?
Få hjælp her.
Butikker bestemmer, om du kan fortryde dit køb
Et køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge købeloven ikke krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik.
Butikker tilbyder dig ofte retten til at bytte en vare eller at returnere varen og få pengene tilbage. Men butikken er ikke forpligtet til at give dig den service.
Vilkårene for returret og bytteret fastsætter den enkelte butik selv. Det betyder, at butikken selv kan bestemme:
- Om du kan få pengene for en vare tilbage, eller om du kun kan bytte til en anden vare eller få et tilgodebevis.
- Hvor lang tid fortrydelsesretten gælder.
- Om butikken har særlige regler for prøvning af varer og returvarens stand.
- Om varen kun kan returneres i den butik, hvor du købte varen, eller i en hel butikskæde.
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Skilter butikken med, at du kan bytte dit køb eller få pengene tilbage? Eller oplyser butikken om denne rettighed på din bon? Så er butikken forpligtet til at give dig den service.
Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Læs vilkårene grundigt eller spørg, om du har ret til at få pengene retur, før du køber.
Hvis butikken ved køb lover dig en returret og ikke oplyser om særlige forhold, skal du som udgangspunkt have dine penge tilbage.
Gem kvitteringen
Gem altid kvitteringen. Fortryder du et køb i en fysisk butik, er det op til dig at bevise, hvor og hvornår du købte varen og til hvilken pris. Det gør du med kvitteringen.
Din kvittering indeholder tit også butikkens vilkår for fortrydelse. Med kvitteringen kan du altså dokumentere, hvad du blev lovet ved købet om returret og bytning af varen.
Fremgår vilkårene ikke af bonen? Så kan du bede butikken notere på bonen, hvad de har lovet dig med hensyn til at fortryde dit køb.
Varen skal være i pæn stand
Varen skal være i pæn stand, hvis du vil returnere den. Det betyder, at butikken skal kunne sælge varen som ny til en anden kunde.
Har butikken andre krav til varens stand, skal butikken oplyse dig tydeligt om det, inden du køber. Et krav kan for eksempel være, at du skal returnere varen i original emballage eller at plomberingen er ubrudt.
Butikken har måske varer, der ikke er omfattet af butikkens generelle vilkår for prøvning af varen. Det kan være makeup, mad eller underbukser.
5 ting du skal huske om fortrydelsesret i fysiske butikker
Tjek altid fortrydelsesretten og vilkårene for bytte og returneringer, før du køber:
- Hvor lang er fortrydelsesfristen?
- Kan du få pengene tilbage, eller kan du kun bytte til en anden vare eller et tilgodebevis?
- Hvilken stand skal varen være i, hvis du vil fortryde købet? Skal plomberingen være ubrudt? Eller må du prøve varen på?
- Få vilkårene for din fortrydelsesret på skrift, for eksempel på din bon.
- Gem bonen, så du kan dokumentere dit køb, varens pris og vilkårene for retur.
Click & collect og andre onlinekøb fra en fysisk butik
Køber du en vare af en fysisk butik, der nu tilbyder online-salg for eksempel via Click & Collect eller via Instagram eller Facebook? Så gælder reglerne for onlinekøb i nogle tilfælde. Det betyder, at du har 14 dages fortrydelsesret.
Du har fortrydelsesret ved onlinekøb fra fysiske butikker:
- hvis du handler ved click & collect eller ved en Facebook eller Instagram live af en erhvervsdrivende, og du bestiller og betaler for varen online
- hvis du får leveret dit onlinekøb til butikken og selv henter varen i butikken.
Fortrydelsesretten gælder også, hvis varen er nedsat eller 2. sortering, eller hvis den erhvervsdrivende fejlagtigt siger, at købet ikke kan fortrydes.
Køber du click & collect eller ved en Facebook eller Instagram live af en erhvervsdrivende og betaler for varen, når du henter den, er købet ikke omfattet af reglerne ved onlinekøb. Du har derfor ikke nødvendigvis fortrydelsesret. Butikken kan dog tilbyde det – spørg butikken eller læs betingelserne, før du handler.
Klag over varer med fejl
Har din vare fejl eller mangler? Så kan du kræve at få varen repareret eller byttet – uanset om butikken giver dig ret til at fortryde købet eller ej.
Du kan reklamere over varen i to år efter købet.
Din kvittering er dit bevis på, at du har købt varen, og hvornår du har købt varen.
Parkeringsselskab sender 120 forbrugere direkte til inkasso
Over hundrede forbrugere har fået inkassoskrivelser fra parkeringsselskabet Europark, uden først at have modtaget p-bøder og rykkere. Opfordringen fra Forbrugerrådet Tænk er klar.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?
Skal du til tandlæge? Her er dine rettigheder
Hvad koster det at gå til tandlægen? Kan du få tilskud til behandlingen? Vil du klage? Få styr på dine rettigheder her.