Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Medlems- og loyalitetskort: Du betaler selv for rabatten

Loyalitetskort og medlemskort tilbydes af mange butikker. Men rabatter på dine yndlingsvarer betaler du selv for med data om dig og dine indkøbsvaner.
Af Jesper Frydland-Raun
5. August 2019
Medlems- og loyalitetskort: Du betaler selv for rabatten
Foto: Getty images

Rabat og fordele lokker personlige oplysninger ud af dig

Medlemskort og loyalitetskort bliver ofte tilbudt med lovning om særlige rabatter og fordele. De gives ofte til alle medlemmer af det pågældende loyalitetsprogram.

Loyalitetsprogrammer kan dog også være lavet sådan, at tilbuddene gives specifikt til dig. Disse tilbud er som regel baseret på dine personlige oplysninger og indkøbshistorik.

Oplysninger om dine indkøb kan butikken blandt andet få, hvis dit medlemskab af deres loyalitetsprogram er tilknyttet dit betalingskort. På den måde kan butikken se præcis, hvad du køber og hvornår du køber det.

Desuden ved de hvilket prisniveau, der får dig til at købe noget, du ellers ikke havde planlagt.

Menykortet fra supermarkedskæden Meny er et eksempel på denne type loyalitetsprogram. Her er dit betalingskort gjort til medlemskortet, der giver adgang til tilbud. På den måde kan Meny se, hvad du køber, hvornår du handler ind og til hvilke priser.

MENY medlemsklub: Så meget ved de om dig

Loyalitetsprogrammer: Måske går du glip af tilbud

Rabat på de varer, du køber flest af, kan lyde som en god forretning for dig. Men rabatten på din yndlingsost får du ikke kun, så du forbliver en trofast kunde.

Du får den så virksomheden kan finde ud af mere om dig. For hver gang du køber osten, køber du sikkert også en række andre varer. Og alle disse varer er med til at tegne en profil af dig som person.

Vigtig viden om dig kan for eksempel være: Foretrækker du vin frem for øl? Har du børn? Spiser du meget sundt eller usundt? Hvornår på dagen handler du oftest?

Med denne viden kan butikken markedsføre bestemte produkter over for dig på de rette tidspunkter. På den måde kan de få dig til at købe ting, du måske ellers ikke havde planlagt.

Tilbud baseret på din indkøbshistorik kan omvendt også betyde, at du går glip af andre tilbud. For hvis butikken kan se, at du køber varen alligevel, er der ingen grund til at give dig rabat.

Medlemsklubber: Sådan bliver dine data brugt

Tjek betingelserne: Lurer andre med i din indkøbskurv?

Betingelserne for medlemskab af loyalitetsprogrammerne er sjældent konkrete i deres begrænsninger af, hvilke data der registreres om dig.

Du kan også risikere, at dine data blive delt med andre virksomheder. Ofte er disse blot benævnt ”samarbejdspartnere” i betingelserne uden at angive præcis hvem, der er tale om.

Medlemsklubber: Sådan bliver dine data brugt

Overvejelser, inden du siger ja tak til et loyalitetsprogram:

  • Er rabatterne tilstrækkelig store og interessante, og er eventuelle fordele relevante for dig?
  • Prisen på varer, der markedsføres som medlemstilbud, skal du altid tjekke hos konkurrenterne – men måske er varen billigere et andet sted?
  • Gratis er medlems- og loyalitetskort aldrig. Har du lyst til at give butikkerne adgang til meget detaljerede data om dine indkøbsvaner?
  • Ved du hvilke tredjeparter og samarbejdspartnere, der kan få adgang til dine data?

Køb Forbrugerrådet Tænk Penge

Forbrugerrådet Tænk Penge er Forbrugerrådet Tænks finansielle magasin til dig, som er interesseret i privatøkonomi.

Køb magasinet her

Forbrugerrådet Tænk mener: Virksomhederne skal respektere reglerne

"Forbrugerrådet Tænk mener, at detailhandelen bør respektere de nye betalingsdataregler i betalingsloven, selvom der er et smuthul i loven. De nye betalingsdataregler står ikke i vejen for loyalitetsprogrammer, hvor betalingsdata bruges til gavn for forbrugeren. Vi opfordrer forbrugerne til at være kritiske og evt. vælge loyalitetsprogrammet fra, hvor de nye regler ikke respekteres."

Ida Marie Moesby, økonom i Forbrugerrådet Tænk