Supermarkedernes tilbudsaviser indeholder meget få reelle tilbud
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Supermarkedernes tilbudsaviser indeholder meget få reelle tilbud

Morten Steiniche · 6. juni 2024

Supermarkedernes tilbudsaviser ligner tilbudsaviser, men er i realiteten noget helt andet. De nye tilbudsaviser vildleder forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk.

Knap to ud af tre forbrugere læser digitale eller fysiske tilbudsaviser i løbet af ugen ifølge Kantar Gallup, men spørgsmålet er, hvad det er, vi kigger efter, når vi swiper løs i supermarkedernes tilbudsapps, for supermarkederne er i vid udstrækning holdt op med at fylde tilbudsaviserne med tilbud. Det, du i stedet støder på, er udvalgte varer, som måske – eller måske ikke – er til gode priser.

Men selv om tilbudsaviserne ikke kun indeholder tilbud, som de tidligere har gjort, så ligner de alligevel sig selv. Varerne præsenteres med store prisskilte og en gang imellem også på en splash eller andet, der får varen – eller rettere prisen på varen – til at se ekstra tillokkende ud.

Et godt tilbud?

Se eksempler på tvivlsomme tilbud længere nede i artiklen.

Tilbudsagtige priser

Det er en ændring i en bekendtgørelse om prismarkedsføring, som har fået supermarkederne til at lave om på tilbudsaviserne. Den kom i 2022 og skyldes en EU-regulering. 

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?