Supermarkedernes tilbudsaviser indeholder meget få reelle tilbud
Supermarkedernes tilbudsaviser ligner tilbudsaviser, men er i realiteten noget helt andet. De nye tilbudsaviser vildleder forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk.
Knap to ud af tre forbrugere læser digitale eller fysiske tilbudsaviser i løbet af ugen ifølge Kantar Gallup, men spørgsmålet er, hvad det er, vi kigger efter, når vi swiper løs i supermarkedernes tilbudsapps, for supermarkederne er i vid udstrækning holdt op med at fylde tilbudsaviserne med tilbud. Det, du i stedet støder på, er udvalgte varer, som måske – eller måske ikke – er til gode priser.
Men selv om tilbudsaviserne ikke kun indeholder tilbud, som de tidligere har gjort, så ligner de alligevel sig selv. Varerne præsenteres med store prisskilte og en gang imellem også på en splash eller andet, der får varen – eller rettere prisen på varen – til at se ekstra tillokkende ud.
Et godt tilbud?
Se eksempler på tvivlsomme tilbud længere nede i artiklen.
Tilbudsagtige priser
Det er en ændring i en bekendtgørelse om prismarkedsføring, som har fået supermarkederne til at lave om på tilbudsaviserne. Den kom i 2022 og skyldes en EU-regulering.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Black Friday: Bliv klar til udsalg
Tilbud, rabatter og lave priser kan friste, når udsalget bliver skudt i gang. Få tips til, hvad du skal være opmærksom på, inden du tager til tilbudsfest.
Derfor får du mindre for pengene i supermarkedet
Da inflationen steg, skrumpede vores fødevarer, så prisen for fx en bakke leverpostej kunne forblive den samme. Men producenterne gør sjældent tydeligt opmærksom på, at du kommer hjem med mindre indhold end før, eller at de har skruet ned for de dyre ingredienser.
Spam? Sådan undgår du uvelkomne reklamer
E-mails og sms’er med reklamer kan være spam, hvis du ikke selv har bedt om dem. Hvad gør du, når du modtager uønskede reklamer? Få hjælp til at håndtere spam.