Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Kalorier i din mad: Portionsstørrelsen kan snyde dig

Portionsmærkningen på mad viser, hvor mange kalorier, fedt eller kulhydrat, der er i en portion. Men portionsstørrelsen kan være urealistisk lille.
Af Mette Andrea Boesgaard
15. Februar 2019
Portionsstørrelsen på mad kan snyde
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Kalorieindholdet i mad kan vises på flere måder

Køber du færdigpakket mad, skal du kunne se på emballagen, hvor mange kalorier du indtager, hvis du spiser indholdet. Du skal også kunne se, hvordan fordelingen af næringsstoffer som fedt, salt og sukker er.

Næringsdeklarationen bag på pakken kan fortælle dig dette. Den viser dig, hvor mange kalorier og næring der er i varen pr. 100 g eller 100 ml.

Næringsdeklarationen er obligatorisk, men producenter vælger selv, om de også vil angive næringsindholdet for 1 portion af produktet.

Vær opmærksom på portionsmærkning og referenceindtag

Kalorie- og næringsindholdet af en madvare i forhold til hvad en gennemsnitsperson skal have på en dag, kaldes referenceindtag (RI). Det kan også være mærket på færdigpakkede madvarer.

Madens indpakning kan vise forholdet til referenceindtaget på 2 måder: Enten pr. 100 g / 100 ml eller for 1 portion af produktet.

Portionsmærkningen og referenceindtaget kan dog være forvirrende af flere grunde.

Kalorier i en portion er svær at gennemskue

Portionsstørrelsen er ikke fastsat ved lov – producenten må selv bestemme, hvor stor 1 portion af produktet er. Og portionsstørrelserne er ofte urealistiske små, eller de varierer i forskellige versioner af produktet.

Morgenmadsprodukter kan for eksempel angive en portion på 30 gram. Det er måske en passende portion for et barn, men en voksen ville ikke nøjes med at spise 1/3 skål.

Chokoladebarer har nogle gange forskellige portionsangivelser, alt efter om du køber en mini- eller maxiudgave af chokoladebaren.

Vælger producenten at bruge portionsmærkningen, skal de altid skrive på emballagen, hvor stor en portion er.

Kalorieindtag for en normal person kan forvirre

Værdierne i referenceindtaget indeholder både gennemsnit- og maksimumsværdier, og det kan virke forvirrende.

Fedt, sukkerarter, salt og mættede fedtsyrer henviser til, hvad der højst må være i en kost, der ifølge anbefalingerne er sund.

Energi (kalorier), kulhydrat og protein henviser til hvor meget det anbefales at indtage på en dag.

Gennemsnitspersonen er ikke nødvendigvis som dig

Alder, køn og hvor aktiv du er i hverdagen har betydning for, hvor mange kalorier og hvor mange næringsstoffer, du skal have hver dag. Men referenceindtags-mærkningen tager hverken højde for alder, køn, aktivitetsniveau eller andre individuelle behov.

Kaloriebehovet for en gennemsnitsperson er alt hvad mærkningen viser. Og hvem er gennemsnitspersonen så?

Gennemsnitspersonen er ved lov fastsat som en kvinde med et moderat fysisk aktivitetsniveau, fordi det er mest repræsentativt.

Mærket hjælper dig derfor ikke ret meget, med mindre du er ligesom gennemsnitspersonen. Er du en mand eller et barn, eller har du et andet aktivitetsniveau, hjælper mærket dig ikke.