Aktivitet: Madmakkere på indkøb
Madspild, mærker og markedsføring i børnehøjde. Prøv Madmakkere på Indkøb - et sjovt og lærerigt orienteringsløb om mad og indkøb for børn og deres voksne.

Hvad er Madmakkere på Indkøb?
Hvad betyder ‘Bedst før’? Hvordan bliver du fristet i supermarkedet? Hvad kan man egentlig putte på en pizza?
De spørgsmål skal du og dine børn undersøge, når I prøver Forbrugerrådet Tænks madorienteringsløb: Madmakkere på Indkøb.
Omdrejningspunktet er, at I skal lave pizza. I skal på tre missioner: Først skal I gå på opdagelse i jeres eget køkken, derefter skal I på jagt i supermarkedet og til sidst slutter I af med at lave pizza og quizze.
I lærer at undgå madspild, I får tips til at spare penge, og så får I ny viden, som I kan bruge, når I fremover handler og planlægger jeres indkøb.
Det er for børn i alderen 6 til 9 år + en voksen, hvor I i fællesskab løser praktiske opgaver på jeres smartphone eller tablet. Varighed er 1-2 timer.
"Madmakkere på Indkøb" er støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug.

Pristjek af økologisk frugt og grønt: Et supermarked er klart billigst
Generelt er det blevet dyrere at købe økologisk frugt og grønt, men et enkelt supermarked er billigere end sidste år.

Er kundeklubber en fordel for forbrugeren eller butikken?
Danske forbrugere elsker et godt tilbud, men i disse år rykker supermarkedernes rabatter i høj grad ind i digitale kundeklubber som personlige priser. Det kan gøre det svært at gennemskue, hvad normalprisen egentlig er. Samtidig er spørgsmålet, om det virkelig er en god handel for forbrugeren, når det gode tilbud både skal betales for med Dankort og data.

Forbrugerbarometer om mad og bæredygtighed
Forbrugerbarometret er en årligt tilbagevendende analyse, der giver indblik i danskernes viden, vaner og holdninger til bæredygtighed, mad og indkøb.