Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Bankrådgiveren er sælger i et finansielt supermarked

Pension, forsikring, realkreditlån – din bank er et finansielt supermarked, og du kan få rådgivning om alt. Men tjek dette, når du får hjælp i banken.
Af Mette Andrea Boesgaard
2. Februar 2021
Bankrådgiveren er en sælger
Foto: iStock

Din bankrådgiver er en sælger

Hvilket realkreditlån skal du vælge? Hvordan skal du omlægge dit boliglån? Hvor skal du investere dine penge? Hvilken pension skal du have? I hvilket selskab skal du have dine forsikringer? Hvilken ejendomsmægler skal du vælge, hvis du skal sælge dit hus eller din lejlighed?

Bankrådgiveren er din redning, når du skal have fod på økonomien - bankrådgiveren kan nemlig hjælpe med det alt sammen.

Men bankens rådgivning er ikke uvildig. Bankrådgiveren er der nemlig for at sælge dig bankens produkter.

Investering: Sådan æder bankens rådgivning din opsparing

Banken er et finansielt supermarked

Banken var engang et sted, hvor du havde en lønkonto og måske en kassekredit og et banklån.

Men banken har i dag udviklet sig til et finansielt supermarked, hvor du også kan få indboforsikringer, pensioner, realkreditlån og kontakt til en ejendomsmægler.

Når banken rådgiver dig, får du kun rådgivning om deres egne eller deres samarbejdspartneres produkter. Det er produkter, banken selv tjener penge på - enten direkte gennem bidragssatser og andre gebyrer eller indirekte gennem provisioner.

Som kunde i en bank skal bankrådgiveren oplyse dig om bankens økonomiske interesser i de produkter, han eller hun vejleder dig om. Husk altid, at du befinder dig i et salgslokale, når du taler med din bank.

Sådan forhandler du med din bank

Bankens varer er svære at gennemskue

Koster betalingskortet penge? Hvor meget betaler du egentlig for dit realkreditlån i bidragssatser? Hvad betaler du i ÅOP for dine investeringer eller din private pension gennem banken eller et af dens søsterselskaber?

Priserne på bankens tjenester og produkter er svære at finde, og de kan endda være umulige at sammenligne.

Kundeprogrammer og loyalitetsprogrammer slår flere af bankens produkter sammen.

Programmerne gør det endnu sværere for dig som kunde at tjekke, om en samlet løsning er en fordel for dig.

Bankpriser: Hvad koster din bank?

Investering: Tjek dette, før du investerer med bankens hjælp

Sådan vælger du det rigtige realkreditlån

Information fra banken er svær at forstå

Lån, investeringer og forsikringer – bankens produkter er ofte komplicerede. Tilmed kan informationen fra banken være vanskelig at forstå.

Dokumenterne fra banken er ofte skrevet i et svært, juridisk sprog. Forbrugerrådet Tænk lavede i 2015 en undersøgelse, der viste, at 1 ud af 4 forbrugere har skrevet under på en låneaftale, de ikke helt forstod.

Sådan kæmper vi for mere forståelige vilkår i banken

Bank-ordbog: Forstå bankens ord

Bankkunder skifter for sjældent bank

Banken er blevet indgangen til hele din økonomi. Og derfor kan det forekomme besværligt og dyrt at skifte bank.

Bankkunder skifter sjældent bank, viser en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra 2020. Hele 89 procent har ikke skiftet bank inden for de sidste 2 år – og omkring hver 6. mener, de ved for lidt om banker til at skifte bank.

Bankskifte kan dog spare dig tusindvis af kroner, viser en test af bankpriser fra magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge. Og skifter du bank, bidrager du til at gøre konkurrencen blandt banker effektiv, så priser og gebyrer er på et minimum.

Få hjælp til at skifte bank med Forbrugerrådet Tænk

Vær kritisk, når du får hjælp i banken

Rådgivning i din bank skal varetage dine interesser.

Vil du have de bedst mulige vilkår i banken? Så husk altid dette, når du får rådgivning i din bank:

Forbrugerrådet Tænk mener: Finansielle supermarkeder er uigennemsigtige og dyre

"Som forbruger skal du kunne gennemskue bankens produkter, priser og hvem banken arbejder sammen med, når du får rådgivning i banken om investeringer, pensioner, realkreditlån og forsikringer.

Kan du ikke det, har de finansielle supermarkeder frit spil til at sende dig rundt i en salgs- og gebyrkarrusel. Det er dårligt for konkurrencen, og det er dig, som kommer til at betale prisen.

4 ud af 10 ved ikke, om deres bank er en del af et finansielt supermarked, viser en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. Og 1/3 er utrygge ved, om de finansielle supermarkeder varetager deres interesser.

Forbrugerrådet Tænk har derfor i januar 2021 bedt Erhvervsministeren tage initiativ til en uvildig undersøgelse, så vi kan få kulegravet, hvilken betydning finansielle supermarkeder har for forbrugernes interesser og konkurrencen."

Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk