Danskerne er mere loyale over for banken end ægtefællen
For mange danskere er banken en ægte livsledsager, der følger dem fra barndomshjemmet og langt frem. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.
Fotokredit: Getty Images
Over 800.000 danskere flytter bolig årligt – og selvom nedpakning, flyttekassefoldning og manøvrering af sofaer i smalle opgange er besværligt, så er der én flytning, der for mange tilsyneladende er endnu mere uoverskuelig: Flytningen af finanserne.
I en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk er det nemlig kun cirka fire procent af danskerne, der har skiftet bank indenfor det seneste år. Og det tal har været stort set uændret de seneste to årtier.
SENESTE_BANKSKIFTE
Blandt dem, der i undersøgelsen har overvejet at skifte bank, men ikke gennemført skiftet, er de største barrierer, at processen virker for uoverskuelig og at det er svært at sammenligne priser.
En anden gruppe har ikke overvejet at skifte bank i løbet af de seneste to år og begrunder det med, at det er trygt at blive, og at de har et godt forhold til deres bankrådgiver.
”Undersøgelsens resultater peger på, at rigtig mange danskere synes, at det er uoverskueligt eller ligefrem utrygt at skulle skifte bank. Det forstår jeg sådan set godt, for bankernes produkter og priser kan være utrolig svære at finde hoved og hale i,” siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.
De udeblivende bankskifter er dog et problem, fortæller han:
”Alle markeder har brug for, at der er god og fri konkurrence, så forbrugerne får de bedste produkter og priser. Bankernes uigennemskuelige priser slører markedet sætter konkurrencen ud af spil.”
Til døden os skiller?
Rigtig mange af danskerne får ud over øjenfarve og temperament også deres bank med fra forældrene. En tredjedel af danskerne er nemlig kunder i deres nuværende bank, fordi deres forældre er kunder i banken. Selvom de unge i højere grad har angivet dette svar, så er det ikke hele forklaringen. Selv blandt respondenterne over 70 år er det hver tiende, der har samme bank, som forældrene havde.
'ANDEL_VOKSNE_LIV'
At banken nærmest bliver et livsvidne, viser sig også ved, at danskerne i undersøgelsen i gennemsnit har været kunde i deres nuværende bank i 20 år. Den gennemsnitlige varighed af et ægteskab ved skilsmisse er 12,6 år.
”Det er jo dejligt, hvis folk er glade for deres bank, men vi ser generelt, at loyalitet ikke betaler sig, når det kommer til banker. Selvom man tænker, at man er en god kunde, når man har været i banken længe og betalt sine ting, så er det slet ikke sådan, man får de bedste priser,” siger Morten Bruun Pedersen.
Stil dig ikke tilfreds
En strategi, der til gengæld virker, er forhandling. 65 procent af danskerne prutter om prisen, når de køber brugt – men kun cirka halvt så mange udfordrer priser og vilkår i banken. Gevinsten kan ellers være en del større, end hvad du kan få af afslag på en brugt tekande på et loppemarked.
'FORSØGT_FORHANDLE'
Forbrugerrådet Tænks seneste test af bankpriser viste, at der kan være mange tusinde kroner at spare ved at skifte bank. Men selv hvis et bankskifte virker urealistisk, fordi du har lån, der er dyre at flytte, eller på anden måde er bundet til din nuværende bank, kan du spare.
”Vi ser i undersøgelsen, at de fleste, der prøver at forhandle om priser og vilkår i banken får noget ud af deres bestræbelser. Så selv hvis du ikke har mod på et helt bankskifte vil jeg klart anbefale, at du prøver at indhente tilbud fra andre banker og bruge det til at forhandle med din nuværende bank,” siger Morten Bruun Pedersen.
Bankerne oplever intens konkurrence
I bankernes brancheorganisation, Finans Danmark, kan Niels Arne Dam, der er cheføkonom og underdirektør for Samfundsanalyse og statistik, ikke genkende billedet af et marked med udfordret konkurrence.
”Der er en intens konkurrence på det danske bankmarked, som sikrer danskerne attraktive priser og innovative produkter. Når det gælder bankskifte, er danske bankkunder i top-3 blandt sammenlignelige EU-lande. Vores seneste analyse viser, at omkring 23 procent har skiftet bank inden for de seneste fem år, og yderligere 25 procent har undersøgt mulighederne for at gøre det,” siger han.
Den høje loyalitet kan ifølge Finans Danmark ikke tilskrives dårlig konkurrence, men at danskerne grundlæggende har tillid til deres bank og er tilfredse med det, de får.
”De fleste er ganske enkelt tilfredse med både rådgivning og service. Et bankforhold er for mange en langvarig relation, der bygger på tryghed og tillid omkring bolig, opsparing og investering. Derfor bliver kunderne, fordi de er glade for deres bank – ikke fordi det er besværligt at skifte,” siger Niels Arne Dam.
Morten Bruun Pedersen, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, kan dog ikke genkende Finans Danmarks placering af danskerne i den europæiske top, når det kommer til at skifte bank.
"Det er klart at fordreje fakta, for det er nogle ret selektivt udvalgte "sammenlignelige lande", de kigger på. Tager man alle EU-landene med, så ligger Danmark faktisk nærmest på gennemsnittet - og altså ikke noget, man kan kalde i toppen," siger han.
Få styr på de ord, banken bruger
Skal du i banken? Læs denne guide og bliv klædt på med de økonomiske begreber, du bør kende, inden du siger ja til noget.
Boliglån: Mister du snart din afdragsfrihed?
Afdragsfri realkreditlån kan give luft i økonomien. Men hvad skal du gøre, når afdragsfriheden udløber? Få hjælp her.
Sådan forhandler du en god aftale med din bank
Bankrådgiveren kan virke som en autoritet, men rådgiveren er også bankens sælger. Hvordan forhandler du den bedste aftale med din bank? Få hjælp her.