Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Varedeklaration: Sådan læser du den

Færdigpakket mad skal have en varedeklaration. Men hvad betyder alt det med småt? Og hvad får du ud af at læse det?
Af Caroline Boutrup Nielsen
1. Juni 2017
varedeklaration
Foto: Getty Images

Læs det med småt og vid, hvad du putter i munden

Mad bliver ofte markedsført med lækre billeder og fantasifulde navne. Det kan gøre det svært at gennemskue, hvor god og sund maden egentlig er. Du kan nemt blive snydt.

Færdigpakket mad skal heldigvis have en varedeklaration trykt på emballagen. Den er din mulighed for at læse, hvad maden rent faktisk indeholder. Varedeklarationen finder du ofte på bagsiden af emballagen.

Første ingrediens på listen er der mest af i maden

Ingredienslisten fortæller dig, hvilke ingredienser der er i maden. Første ingrediens på listen, er den, der er mest af i madvaren. Næste ingrediens er der næstmest af og så videre. 

Når ingredienser er fremhævet med fed skrift eller store bogstaver, er de allergener. Det drejer sig for eksempel om mælk, æg, nødder og hvedemel. Allergener er de ingredienser, der typisk kan give allergiske reaktioner.

Tilsætningsstoffer står også i ingredienslisten. De kan enten være naturlige eller kemisk fremstillede. Tilsætningsstoffer kaldes også for E-numre, og de giver maden farve, smag eller konsistens. 

E-numre: Kend dine tilsætningsstoffer 

Næringsindhold fortæller dig om sukker, fedt og protein i maden

Energiindholdet i maden står skrevet i næringsdeklarationen. Her kan du også læse, hvordan fordelingen af fedt, protein og kulhydrat er i maden. Det er også her, du kan læse, hvor meget sukker der er i produktet.

Energi- og næringsindholdet er altid angivet for 100 g produkt. Husk at pakken, du står med, ofte vejer mere eller mindre end 100 g. For eksempel vejer en pose chips 175 g. Derfor kan posen med chips indeholde næsten dobbelt så meget energi, som det tal, du læser på posen.

Energibehovet for en gennemsnitsdansker er ca. 2000 kcal for kvinder og 2500 kcal for mænd.

Anbefalingerne for fordelingen og mængden af fedt, kulhydrat og protein er:

  • Fedt: Højst 32 procent af din energi skal komme fra fedt (70 g dagligt)
  • Kulhydrat: Mellem 50 og 60 procent af din energi skal komme fra kulhydrat (omkring 260 g dagligt)
  • Protein: Mellem 10 og 20 procent af din energi skal komme fra protein (50 g dagligt) 

Kostfiberindholdet står også i næringsdeklarationen. Kostfibre fortæller dig, hvor groft produktet er. Rugbrød indeholder flere kostfibre end hvedebrød. Kostfibre er godt for fordøjelsen og holder dig mæt længere.

Hvor længe kan maden spises?

Datoer på mad fortæller dig, hvornår din mad er bedst at spise og hvornår du ikke længere skal spise det.

Mindst holdbar til/bedst før: Op til minimum denne dato bevarer din mad sin kvalitet. Herefter kan du sagtens spise maden, hvis den dufter og smager fint.

Først når maden begynder at lugte, smage eller se gammel ud, skal du ikke spise den.

Sidste anvendelsesdato: Du finder sidste anvendelsesdato på mad, som kan blive dårlig, og du kan blive syg af at spise det efter en specifik dato. Det er derfor vigtigt, at du smider mad ud, hvis du ikke får spist det inden denne dato.

Sådan kender du forskel på holdbarhedsmærker