Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Fastfood: Sådan træffer du et sundere valg

Pizza, pølsehorn, pitabrød og det meste andet fastfood er ikke sundt, men du kan gøre det lidt sundere ved at træffe det rigtige valg. Forbrugerrådet Tænk guider dig.
Af Andrea Boesgaard
14. April 2015
Fastfood: Sådan træffer du et sundere valg
Foto: iStock

Usund fastfood kan du gøre sundere

Burgere, kebab, take-away salater og pomme frites er nemt og hurtigt, men det meste fastfood er ikke sundt. Du kan dog gøre meget for at gøre det knap så usundt ved at træffe det sundest mulige valg.

Her er 8 gode råd til, hvordan du gør din fastfood lidt sundere:

  • Spis mindre portioner. Del en pizza i stedet for at spise den hele selv.
     
  • Drikkevarerne tilføjer let mange kalorier til dit måltid. En milkshake eller en kaffedrik med flødeskum og sirup indeholder let samme antal kalorier som et helt måltid. Sodavand, smoothies og juice indeholder meget sukker og dermed mange kalorier. Drik vand i stedet.
     
  • Friturestegte retter som pommes frites, kyllingenuggets, løgringe og fiskefilletter har et meget højt kalorie-indhold, fordi de er stegt i olie. Undgå dem så vidt muligt.
     
  • Skjulte kalorier er der mange af i fastfood - meget fastfood indeholder nemlig ost, mayonnaise og fede dressinger. Bed om mindre ost, dressing, mayonnaise og så videre på din fastfood – og drop pommes frites-sovsen.
     
  • Kylling i hele stykker er bedre end fastfood lavet med fars. Fars indeholder typisk mere fedt.
     
  • Fuldkornsbrød kan du bede om, hvis det er muligt.
     
  • Ekstra grøntsager kan du også bede om - det er let at komme flere af dem i din burger, din falafel eller på din pizza.
     
  • Spis ikke fastfood for ofte. Hvis du spiser efter de officielle kostråd, har det ikke den store betydning, hvis du spiser fastfood 1-2 gange om måneden.

Gode alternativer til fastfood

Har du lyst til hurtig mad med smagen af fastfood, men uden så mange kalorier?

  • Nøglehulsmærkede færdigretter og sandwiches fra supermarkeder er et langt sundere valg end fastfood. Nøglehullet viser, at du får et sundere alternativ end lignende retter uden mærket, og produktet lever op til et eller flere krav i forhold til mængden af salt, sukker, fedt og kostfibre.
     
  • Lav din fastfood selv. Bare det, at du vælger gode råvarer, kan gøre en væsentlig forskel i næringsindholdet. Du kan tilmed gøre de fleste former for fastfood langt sundere ganske let: Udskift de hvide ris med fuldkornsris i sushien. Lav en pizza med blomkålsbund eller en burger med grovbolle og server salat eller ovnbagte kartofler og rodfrugter til i stedet for pommes frites.
     
  • Skal det være fastfood? Så har undersøgelser fra Fødevareinstituttet vist, at pitasandwich med hele kyllingestykker og salat er det sundeste valg. Den mest kaloriefyldte fastfood er pizza, pølser, pommes frites, fiskefilet, kebabmix og kyllingenuggets.