Få pengene tilbage, når du har betalt med kort | Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Få pengene tilbage, når du har betalt med kort

Banken kan give dig pengene tilbage, hvis du har betalt med Dankort eller Visakort på nettet og er blevet snydt. Men hvordan får du pengene tilbage?
Af Christina Vejsgaard
14. Marts 2019
Pengene tilbage: Sådan gør du, når du har betalt med kort
Foto: iStock

Hvornår kan du få dine penge tilbage?

Banken kan hjælpe dig med at få dine penge tilbage, hvis du har betalt med dit Visakort, Dankort eller Mastercard og er blevet snydt på nettet. 

Pengene kan du få tilbage hvis:

  • Virksomheden har trukket penge, uden at det var aftalt
  • Virksomheden har trukket flere penge end aftalt
  • Du ikke har fået varen
  • Du har brugt din fortrydelsesret, men du har ikke fået pengene retur

Hvordan får du dine penge tilbage?

Penge, som en virksomhed uberettiget har trukket fra din konto, kan du få tilbage, hvis du har betalt med dit visakort eller dankort. Når du bruger MobilePay, betaler du også med det kort, du har tilknyttet appen.

Klag til butikken, hvis du vil have dine penge tilbage. Send dem en mail, så har du bevis for, at du har klaget. I mailen skal du gøre opmærksom på fejlen, og at du kræver pengene tilbage.

Kontakt din bank, hvis du ikke får pengene tilbage fra virksomheden. Banken har pligt til at give dig pengene tilbage.

Virksomheden har trukket penge, uden at det var aftalt

Med automatisk kortbetaling kan virksomheder bruge lave gentagne træk på din konto. Det kan for eksempel være et abonnement. Men det må virksomheden kun, hvis den først har indgået en klar betalingsaftale med dig.

Betalingsaftalen må ikke ”gemmes væk” i købsaftalen eller i virksomhedens forretningsbetingelser. Betalingsaftalen skal være en særskilt aftale, som du indgår med virksomheden.

Betalingsaftalen skal du have et eksemplar af, og du skal til enhver tid kunne opsige den.

Det skal du gøre, hvis du er blevet fanget i et uønsket abonnement

Virksomheden har trukket flere penge end aftalt

Virksomheden må kun trække de penge fra dit kort, som du fik at vide, at varen ville koste.

Banken kan give dig pengene tilbage, hvis virksomheden trækker et højere beløb end det aftalte. 

Hvornår er gebyrer lovlige?

Du har ikke fået varen

Køber du en vare varer, som skal leveres til dig men aldrig dukker op, kan du få pengene tilbage. Du kan også få pengene tilbage, hvis du får leveret en anden vare, end den du har bestilt. Har du modtaget en forkert vare, skal du sende den forkerte vare tilbage, efter du har klaget.

Skriv til virksomheden på mail, at du ikke har modtaget varen, og at de skal levere den inden for 7 dage. Giv gerne en bestemt dato som frist for levering. Skriv også, at hvis ikke du modtager varerne senest på den førnævnte dato, vil du hæve købet og have dine penge retur.

Kontakt banken, som kan give dig pengene tilbage, hvis virksomheden ikke samarbejder. Forklar dem, at du ikke har fået din vare, og at du vil annullere købet.

Det skal du gøre, hvis din vare ikke kommer frem

Du har brugt din fortrydelsesret

Fortrydelsesret på 14 dage har du altid på varer, du har købt online. Det betyder, at du kan få penge tilbage, hvis du returnerer varen inden 14 dage.

Fortrydelsesretten på 14 dage starter fra den dag, du modtager varen. Det vil sige, når den er i din postkasse. Skal du hente varen i en butik eller en pakkeboks, starter de 14 dage først fra den dag, du henter varen.

Pengene skal du have tilbage, hvis du vælger at gøre brug af din fortrydelsesret. Giver virksomheden dig ikke dine penge tilbage, kan banken hjælpe dig.

Returret kan fysiske butikker give dig, hvis de vil. Lovbestemt fortrydelsesret har du kun ved køb på nettet. Med returret bestemmer butikken, om du kan bytte varen til en anden, få pengene tilbage eller få et tilgodebevis.

Butikken bestemmer selv, hvor lang tid returretten gælder. Er du blevet lovet returret og gør krav på den, kan banken også hjælpe dig, hvis ikke du får dine penge tilbage.

Sådan er reglerne for fortrydelsesret på nettet

Hvis banken afviser dig

Det finansielle ankenævn kan du klage til, hvis banken afviser at give dig pengene tilbage.

Sådan klager du over banken