Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Betalingskort: Få pengene tilbage

Banken kan hjælpe dig med at få pengene tilbage, hvis der sker træk fra dit betalingskort, som du ikke har godkendt. Læs her, hvornår og hvordan du kan få pengene tilbage.
Af Christina Vejsgaard Koch
23. Juni 2016
Foto: iStock

Hvordan får du dine penge tilbage?

Tasken, du bestilte, dukker aldrig op, du fik et dyrt abonnement med til din nye ansigtscreme - eller firmaet vil ikke sende dine penge retur, selvom du har fortrudt købet. I en række tilfælde kan banken hjælpe dig med at føre dine penge tilbage, når du er blevet snydt på nettet.

Penge, som en virksomhed uberettiget har trukket fra din konto, kan du få tilbage, hvis du har betalt med betalingskort, MobilePay eller Swipp. Du skal først henvende dig til virksomheden, der uberettiget har trukket pengene. Skriv en mail, hvor du gør opmærksom på fejlen, og kræver pengene tilbage.

Tilbagefører de ikke pengene, skal du henvende dig til den bank, der står bag betalingen. De har pligt til at føre pengene tilbage til din konto.

Hvornår kan du få dine penge tilbage?

Du kan få penge tilbage i disse fire tilfælde:

  • Der er trukket penge, uden at det var aftalt
  • Der er trukket flere penge end aftalt
  • Du ikke har fået varen
  • Du har brugt din fortrydelsesret og ikke fået pengene retur

Der er trukket penge, uden at det var aftalt

Træk på din konto, som du ikke har givet lov til, er en uautoriseret betaling, som du har ret til at få tilbageført.

Virksomheder kan lave gentagne træk på din konto med automatisk kortbetaling, men kun hvis de først indgår en klar betalingsaftale med dig. Du skal have et eksemplar af betalingsaftalen, og du skal til enhver tid kunne opsige den, uanset om du skylder virksomheden penge.

Betalingsaftalen kan ikke ”gemmes væk” i den almindelige købsaftale eller i virksomhedens almindelige forretningsbetingelser. Det skal være en særskilt aftale, som sendes til dig.

Det skal du gøre, hvis du er blevet fanget i en abonnementsfælde

Automatiske kortbetalinger, som du har givet tilladelse til, kan du også få tilbageført i op til 14 dage efter, at den enkelte betaling er gennemført. Hvis virksomheden nægter, kan du få banken til at tilbageføre den.

Der er trukket flere penge end aftalt

Virksomheden må kun trække de penge fra dit kort, som du fik at vide, at varen ville koste. Hvis virksomheden trækker et højere beløb, kan du også få bankens hjælp til at føre pengene tilbage.

Du har ikke fået varen

Varer, der ikke bliver leveret til dig, kan du også få tilbageført pengene for. Det gælder også, hvis du får leveret en anden vare end den, du har bestilt.

Skriv en mail til virksomheden, hvori du skriver, at du endnu ikke har modtaget varen, og at de skal levere den inden for de næste 7 dage. Giv gerne en bestemt dato som frist for levering. Skriv også, at hvis ikke du modtager varerne senest på den nævnte dato, vil du hæve købet og have dine penge retur. Samarbejder virksomheden ikke, skal du kontakte banken, som kan tilbageføre pengene.

Det skal du gøre, hvis din vare ikke kommer frem

Du har udnyttet din fortrydelsesret

Fortrydelsesretten på varer, du køber online, er på 14 dage. De 14 dage løber fra den dag, du modtager varen. Vælger du at gøre brug af din fortrydelsesret, skal virksomheden give dig pengene retur – inklusiv fragtomkostninger til din adresse. Du kan blive nødt til selv at betale returfragten. Giver virksomheden dig ikke pengene tilbage, kan banken hjælpe dig.

Sådan er reglerne for fortrydelsesret på nettet

Virksomheder kan derudover give dig udvidet fortrydelsesret, som varer mere end 14 dage. På samme måde kan fysiske butikker vælge at give dig fortrydelsesret. Hvis du har udvidet fortrydelsesret, eller en fysisk butik har lovet dig fortrydelsesret, kan banken også hjælpe dig med at få pengene tilbage.

Hvis banken afviser dig

Afviser banken at tilbageføre din betaling, selvom du henvender dig indenfor kort tid, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.

Sådan klager du til et anke- eller klagenævn