Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Betalingskort: Få pengene tilbage

Banken kan hjælpe dig med at få pengene tilbage, hvis der sker træk fra dit betalingskort, som du ikke har godkendt. Læs her, hvornår og hvordan du kan få pengene tilbage.
Af Christina Vejsgaard Koch
4. April 2018
Foto: iStock

Hvornår kan du få dine penge tilbage?

Banken kan hjælpe dig med at få dine penge tilbage, hvis du er blevet snydt på nettet. 

Pengene kan du få tilbage hvis:

  • Der er trukket penge, uden at det var aftalt
  • Der er trukket flere penge end aftalt
  • Du ikke har fået varen
  • Du har brugt din fortrydelsesret og ikke fået pengene retur

Hvordan får du dine penge tilbage?

Penge, som en virksomhed uberettiget har trukket fra din konto, kan du få tilbage, hvis du har betalt med betalingskort eller MobilePay. 

Virksomheden skal du først henvende dig til. Du skal skrive en mail til virksomheden, så du har bevis for, at du har klaget. I mailen skal du gøre opmærksom på fejlen, og at du kræver pengene tilbage.

Tilbagefører virksomheden ikke pengene, skal du henvende dig til den bank, der står bag betalingen. Banken har pligt til at føre pengene tilbage til din konto.

Der er trukket penge, uden at det var aftalt

Virksomheder kan lave gentagne træk på din konto med automatisk kortbetaling. Men det må virksomheden kun, hvis den først har indgået en klar betalingsaftale med dig. 

Betalingsaftalen kan ikke ”gemmes væk” i den almindelige købsaftale eller i virksomhedens almindelige forretningsbetingelser. Det skal være en særskilt aftale, som sendes til dig.

Betalingsaftalen skal du skal have et eksemplar af, og du skal til enhver tid kunne opsige den, også selv om du skylder virksomheden penge.

Det skal du gøre, hvis du er blevet fanget i en abonnementsfælde

Der er trukket flere penge end aftalt

Virksomheden må kun trække de penge fra dit kort, som du fik at vide, at varen ville koste.

Banken kan hjælpe dig med at føre pengene tilbage, hvis virksomheden trækker et højere beløb end det aftalte. 

Du har ikke fået varen

Varer, der ikke bliver leveret til dig, kan du få tilbageført pengene for. Det gælder også, hvis du får leveret en anden vare, end den du har bestilt.

Skriv en mail til virksomheden, hvori du skriver, at du ikke har modtaget varen, og at de skal levere den inden for 7 dage. Giv gerne en bestemt dato som frist for levering. Du skal også skrive, at hvis ikke du modtager varerne senest på den førnævnte dato, vil du hæve købet og have dine penge retur.

Samarbejder virksomheden ikke, skal du kontakte banken, som kan tilbageføre pengene.

Det skal du gøre, hvis din vare ikke kommer frem

Du har brugt din fortrydelsesret

Fortrydelsesretten på varer, du køber online, er på 14 dage. De 14 dage starter fra du modtager varen.

Virksomheden skal give dig pengene tilbage, hvis du vælger at gøre brug af din fortrydelsesret. Giver virksomheden dig ikke pengene tilbage, kan banken hjælpe dig.

Virksomheder kan give dig udvidet fortrydelsesret, som strækker sig mere end 14 dage. Det kan for eksempel være ved julegavekøb. Hvis du har udvidet fortrydelsesret, eller en fysisk butik har lovet dig fortrydelsesret, kan banken også hjælpe dig med at få pengene tilbage.

Sådan er reglerne for fortrydelsesret på nettet

Hvis banken afviser dig

Afviser banken at tilbageføre din betaling, selv om du henvender dig indenfor kort tid, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.

Sådan klager du til et anke- eller klagenævn