TEST af elselskaber - find den billigste elaftale (2024)💡
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Test: Elselskaber

Hvor får du den billigste strøm i det bedste elselskab? Vi har testet elselskaber på bl.a. abonnementspris, tillæg til spotprisen, gebyrer og kundeservice. Se, om du måske bør skifte elselskab her.

Testet d. 24. oktober 2024

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?

Om testen af
Elselskaber

Vi har testet 85 elaftaler fra 55 forskellige elselskaber. Alle elaftaler i testen er med variabel pris, dvs. hvor din elpris varierer fra time til time. I testen vil du kunne se prisen for første år som kunde afhængigt af, om du har et forbrug på hhv. 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh.

Visse elementer af din elprisaftale vil være det samme uanset hvilket elselskab, du er kunde hos. Det gælder fx den rå elpris, dvs. spotprisen og afgift til staten. Du betaler også for at få strømmen transporteret til din bolig – den omkostning er heller ikke afhængig af dit elselskab. 

I testen her ser vi kun på, hvad det koster dig at være kunde hos dit elselskab, og på de dele af elselskabernes produkter, hvor der kan være forskelle fra selskab til selskab.

Her adskiller elselskaberne sig:

  • Oprettelsesgebyr
  • Abonnementspris
  • Betalingsgebyrer for automatisk betaling (enten automatisk kortbetaling, Betalingsservice eller Mobilepay)
  • Tillæg til spotprisen på Nordpool, som er en merpris elselskaberne lægger oveni den rå elpris
  • Øvrige tillæg/gebyrer som fx netadministrationsgebyr, nethåndteringsgebyr, netadministrationstillæg til nettariffen og handelstillæg til den balanceansvarlige.
  • Tillæg du betaler for de eventuelle køb af oprindelsescertifikater, dvs. ”grøn strøm”. 
  • Kundeservice (kundetilfredshed)
  • Påbud, påtaler, politianmeldelser og indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden og/eller Forsyningstilsynet.

Vi har ikke medtaget produkter med midlertidige rabatter, fx introduktionstilbud, eller andre rabataftaler.

NB: Vær opmærksom på, at udgangspunktet for testen er de produkter som selskaberne udbyder på deres hjemmesider i oktober 2024. Elselskaberne kan tidligere have haft andre priser, ligesom de kan vælge at ændre priserne, efter denne test er offentliggjort. Du kan derfor godt have en anden elaftale end dem, der fremgår af testen. Det produkt kan både være mere fordelagtig for dig, men kan også være dyrere end det produkt, der fremgår i testen.

Mød den ansvarlige for testen af elselskaber

Emil Rosager Schaarup

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet elselskaber

  • I testen har vi udelukkende set på produkter med variabel pris, dvs. hvor elprisen varierer time fra til time. Vi har taget udgangspunkt i selskabernes standardprodukter, og vi har derfor ikke medtaget produkter med midlertidige rabatter eller andre rabataftaler.

    Udgangspunktet for testen er produkter, der kunne købes i oktober 2024 direkte på elselskabernes hjemmeside. Som forbruger kan du derfor godt være på en anden aftale/produkt end det, der fremgår af testen. Dette produkt kan både være mere fordelagtig, men kan også være dyrere end det produkt, der fremgår i testen. Priserne, der fremgår af testen, kan også siden være ændret.

    Vi har i testen ikke set på fastpris-produkter, hvor man betaler en fast pris til elleverandøren pr. kWh, man forbruger i en bestemt periode, fx 3 eller 6 måneder. Vi har således valgt udelukkende at medtage direkte sammenlignelige produkter – de variable elprisprodukter. Dette er valgt på baggrund af, at de variable el-produkter efterhånden dominerer markedet.

    I vores brugerundersøgelse svarer ca. 80%, at de har en variabel pris. For nogle forbrugere vil fastpris være det rigtige valg. Hvem der har den bedste fastprisaftale, siger testen ikke noget om.

  • I testen har vi medtaget et bredt udvalg af elleverandører således, at der både er store, mellemstore og små helt nystartede selskaber med.

    Vi har valgt ikke at inkludere rabataftaler. Det betyder, at fx FDM Strøm og Elforbundet ikke er med i testen.

  • Vi har beregnet den samlede pris 1. år for 6 forskellige cases med forskelligt forbrug: 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh. 

    Når man har en variabel elprisaftale, vil der være elementer, der er ens mellem selskaberne, uanset hvilket selskab, du vælger. Det gælder fx spotprisen på elbørsen Nordpool, hvor prisen varierer time for time, samt afgifter til staten, systemtariffer og nettariffer, som betales til det lokale netselskab.

    Vi har i beregningen af pris derfor set bort fra de dele, der er ens, uanset hvilket selskab du vælger, og i stedet fokuseret på de dele, som er forskellige fra elselskab til elselskab:

    • oprettelsesgebyr
    • abonnementspris
    • betalingsgebyrer for automatisk betaling (enten automatisk kortbetaling, Betalingsservice eller Mobilepay)
    • tillæg til spotprisen på Nordpool
    • øvrige tillæg/gebyrer som fx netadministrationsgebyr, nethåndteringsgebyr, netadministrationstillæg til nettariffen og handelstillæg til den balanceansvalige.
    • tillæg du betaler for de eventuelle køb af oprindelsescertifikater, dvs. ”grøn strøm”. 

    For hver af de 6 cases udregnes prisen for 1. år.

    Den pris der fremgår, er den pris du betaler til din elleverandør. For hvert selskab har vi indhentet prisinformationer fra selskabernes hjemmeside, som vi har bedt dem om at bekræfte.

    Hvis et selskab ikke viser tillæg til spotprisen enten som en særskilt sats eller inkluderet i de timepriser, som vises på hjemmesiden, er selskabet blevet fratrukket 30 procentpoint i bedømmelsen.

    Hvis et selskab opkræver månedlige gebyrer som fx netadministationstillæg og certificerings- og servicebidrag, som kommer oveni abonnementsbetalingen, fratrækkes 30 procentpoint i bedømmelsen.

  • Den strøm, der kommer ud af stikkontakten, er den samme, uanset hvor du køber din strøm. Vi opfordrer derfor, i tråd med blandt andet Rådet for Grøn Omstilling, til at vælge det billigste elprodukt, og så selv kompensere for din klima- og miljøpåvirkning, hvis du ønsker det. 

    I testen kan du se, om der på et produkt bliver købt oprindelsescertifikater. Prisen for at købe oprindelsescertifikaterne regner vi med i den pris, du som forbruger skal betale. 

  • Af elleveringsbekendtgørelsen fremgår det, at et elselskab ikke må binde kunder på produkter/elaftaler med variabel pris. Der må kun være binding, hvis der er tale om et fastprisprodukt. 

    Af elleveringsbekendtgørelsen fremgår også, at det ikke må opkræves direkte eller indirekte skifterelaterede gebyrer. 

    Har vi vurderet, at et selskab har et sådant gebyr, er selskabet blevet fratrukket 50 procentpoint i bedømmelsen. 

    Har vi vurderet, at et selskab har et urimeligt gebyr, fratrækkes 30 procentpoint i bedømmelsen. Hvis vi har vurderet, at gebyret er urimeligt og samtidig er opkrævet i strid med elleveringsbekendtgørelsen og elforsyningsloven, fratrækkes 40 procentpoint.

  • Hvis et elselskab er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden siden 2021, fratrækkes 10 procentpoint i bedømmelsen. 

    Hvis et elselskab er blevet politianmeldt to gange af Forbrugerombudsmanden siden 2021, fratrækkes 20 procentpoint i bedømmelsen. 

    Hvis et elselskab er blevet politianmeldt tre gange af Forbrugerombudsmanden siden 2021, fratrækkes 30 procentpoint i bedømmelsen.

    Har et elselskab fået indskærpet lovgivningen eller fået kritik fra Forbrugerombudsmanden fra 2021 og frem til i dag fratrækkes 5 procentpoint pr. indskærpelse. 

    Har Forsyningstilsynet vurderet, at reglerne om slutafregning af kunder er blevet overtrådt får selskabet fratrukket 25 procentpoint. 

    Har elselskabet fået et påbud fra Forsyningstilsynet i perioden fra 2021 og frem til i dag, fratrækkes 10 procentpoint i bedømmelsen pr. påbud. 

    Har elselskabet fået påtaler fra Forsyningstilsynet i perioden fra 2021 og frem til i dag, fratrækkes 5 procentpoint i bedømmelsen pr. påtale. 

    Har Forbrugerrådet Tænk anmeldt elselskabet til Forbrugerombudsmanden og/eller Forsyningstilsynet i løbet af 2024 fratrækkes 10 procentpoint i bedømmelsen. 

  • I testen bedømmes elselskaberne på, om der på det enkelte produkt tilbydes bagudrettet betaling for faktisk forbrug. De produkter hvor der er bagudrettet betaling for faktisk forbrug tildeles flere point i testen, end de produkter hvor det kun er muligt at betale aconto.

  • I bedømmelsen af kundetilfredshed har vi benyttet EPSI Danmarks branchestudie. Vi har her benyttet gennemsnittet af kundetilfredsheden fra 2021-2023.

    Herudover har vi lavet vores egen kundetilfredshedsundersøgelse. Denne undersøgelse er lavet blandt Forbrugerrådet Tænks brugere og er derfor ikke repræsentativ for den danske befolkning.

    For hvert enkelt selskab kan du læse deres argumenter for, hvorfor de mener du bør vælge dem som el-leverandør.

  • Hvis vi vurderer, at et elselskab har flyttet kunder fra et produkt til et andet og dyrere produkt – et for forbrugeren uhensigtsmæssigt produktskifte – og det billige produkt derfor efter Forbrugerrådet Tænks vurdering har fungeret som et de facto introduktionstilbud, er selskabet blevet fratrukket 30 procentpoint i bedømmelsen. 

  • Samlet pris 1.år for forbrug på hhv. 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh: 60%

    Bindingsperiode: 10%

    Kundetilfredshed: 20%

    Afregningsform: 10%

    Hvis er selskab ikke er vendt tilbage på Forbrugerrådet Tænks henvendelse fratrækkes 5 procentpoint i bedømmelsen.

Læs mere om elforbrug

Bliv klogere på variable elpriser, få spareråd og meget mere.