Du kan have penge til gode hos et af disse 4 elselskaber
En række elselskaber får kritik af Forsyningstilsynet, fordi de i strid med lovgivningen ikke har tilbagebetalt tilgodehavende til kunder, der skiftede selskab. Se, om du kan have penge til gode.
Forsyningstilsynet har afgjort, at fire elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab. Der er tale om disse fire selskaber:
- Modstrøm
- b.energy (tidligere Blue Energy)
- Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)
- Dansk Strøm (tidligere Power4U)
Du kan have penge til gode
Har du været kunde hos et af de fire selskaber inden for de seneste 10 år, kan du have penge til gode.
For at få udbetalt dine penge, kan du gøre følgende:
- Tjek om du kan logge ind på selvbetjeningen hos dit tidligere elselskab. Led efter en slutopgørelse.
- Kontakt dit tidligere elselskab, gerne skriftligt, så du har dokumentation for henvendelsen. Det kan være en hjælp, hvis du kan give dem dit tidligere kundenummer eller lignende dokumentation for, at du har været kunde. Skriv, at du vil have dit tilgodehavende udbetalt.
- Hvis du ikke får svar på din henvendelse til elselskabet: Ryk dem og skriv, at hvis du ikke har fået svar inden fx 14 dage, vil du klage til Klagenævnet på Energiområdet. Hvis du ikke får svar inden for fristen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Det koster 160 kr., som du får igen, hvis nævnet giver dig medhold.
Særligt for b.energy
Er du tidligere kunde hos b.energy (Blue Energy) er det lidt mere kompliceret. Selskabet er nemlig ved at gå konkurs.
Elselskabet Velkommen har købt kundebasen i det tidligere b.energy og navnet. Hvis du er rykket med videre til Velkommen, kan du følge trinene ovenfor.
Hvis du er stoppet som kunde inden den 12. april 2024, hvor Velkommen overtog kundebasen, så skal du i stedet kontakte kuratoren i det selskab, der nu hedder 12.04.2024 A/S, for at bede om at få dit tilgodehavende igen. Forbrugerne står dog desværre sidst i køen, når virksomheder går konkurs.
Særligt for Modstrøm
Forbrugerombudsmanden har i en pressemeddelelse slået fast, at selskabet Modstrøm har overtrådt reglerne på flere områder.
Du kan derfor have penge til gode af flere forskellige årsager, for eksempel hvis du har betalt for deres såkaldt ”grønne spareaftale,” efter du har opsagt din elaftale med selskabet.
Du kan læse mere om problemerne med Modstrøm hos Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerrådet Tænk mener: Skandaløst, at selskaber beholder forbrugernes penge
"Det er en skandale, at flere elselskaber i en lang årrække har beholdt forbrugernes penge og set stort på lovgivningen. Det er et klart og tydeligt tegn på, at elbranchen er som det vilde vesten. Det skal der ryddes op i, for det kan ikke passe, at forbrugerne skal risikere at købe den strøm, de skal bruge for at lave aftensmad og vaske tøj, af selskaber, der nægter at overholde loven."
- Christian Sand, forbrugerpolitisk seniorrådgiver
Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu
Elmarkedet minder om det vilde vesten, hvor nogle useriøse selskaber udnytter forbrugerne uden reelle konsekvenser. Der skal handling til nu, så vi kan sikre tryghed og gennemsigtighed.
Test afslører igen useriøst elmarked
En tredjedel af alle elaftaler dumper i ny test, og det understreger endnu engang behovet for, at politikerne sætter højere krav til elselskaber og indfører hårdere straffe ved lovbrud, lyder det fra seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
Hvert tredje elselskab dumper i ny test
Der kan være flere tusinde kroner at spare mellem den dyreste og den billigste elaftale, viser ny test. Samtidig dumper hele 29 produkter fra 20 forskellige elselskaber. Heldigvis viser testen også, at der er kommet flere gode produkter på markedet.