Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Cookies bestemmer dine reklamer

Reklamerne på de hjemmesider du besøger, kan tit virke personlige. Som om annoncøren ved, hvad du leder efter eller interesserer dig for. Og det er ikke langt fra sandheden. Reklamerne kan nemlig bestemmes af cookies, der følger dig rundt på nettet.
Af David Bergeon
17. Marts 2016
Cookies bestemmer dine reklamer
Foto: iStock

Annoncer er målrettet din færden på nettet

Reklamerne du ser på nettet, er ikke de samme, som din nabo ser, selvom I besøger den samme side.

Historikken for din færden på nettet har nemlig betydning for, hvilke reklamer du ser.

Annoncerne vil derfor skifte alt efter, hvilke andre hjemmesider, du besøger.

Flyrejseannoncer kan således blive dominerende i dine bannerannoncer, hvis du for eksempel har besøgt hjemmesiden for et flyselskab, en rejsesøgemaskine eller et rejseselskab.

Cookies samler informationerne om dig

Informationerne om dig, samles gennem de såkaldte ’cookies’. Det er små tekstfiler, der bliver lagt på din computer, når du surfer rundt på nettet.

Cookies kan så indsamle information om, hvilke sider du besøger, hvilke artikler du læser, og hvad du køber. Og du opdager ikke nødvendigvis, at de ligger på din computer.

De oplysninger som virksomheder indsamler ved hjælp af cookies, benyttes blandt andet til at udarbejde markedsanalyser med, som eksempelvis TSN Gallup så sælger til andre virksomheder.

Men oplysningerne kan altså også benyttes på annoncefinansierede hjemmesider. Ved at kende din historik på nettet, kan reklamerne ændres, så de passer bedst muligt på dig.

Overvågning af dig er organiseret

Nogle af de hjemmesider, du besøger, er organiserede i netværk. I et netværk kan der eksempelvis være hjemmesider fra både flyselskaber, bilforhandlere og teleselskaber.

Når du så besøger rejseselskabets hjemmeside i netværket, bliver der placeret en cookie i din browser.

Virksomheden går nu ud fra, at du ”er i markedet” for at købe en flyrejse, som det hedder, og vil forsøge at sælge dig flyrejser rundt om på hjemmesider i netværket, du besøger herefter.

Reklamen for flybilletter, som jagter dig på tværs af nettet, er ikke i sig selv et problem. Men Forbrugerrådet Tænk er imod den bagvedliggende, detaljerede profil, som trackingcookies opretter på dig.

Sådan undgår du reklamer og cookies

Annoncenetværkets argument for overvågningen via cookies er, at det gør annonceringen langt mere relevant for forbrugerne.

Forbrugerrådet Tænk mener dog, at det skal være forbrugeren selv, der skal træffe valget, om cookies må indsamle personlige informationer.

Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du får kontrol med privatlivet i din browser.

Følg guiden til et mere sikkert privatliv på nettet

Du kan også helt fravælge reklamer på nettet med værktøj, der blokerer annoncer. For eksempel Privacy Badger.

Læs mere om Privacy Badger her (eksternt link)