Konkurrencer på nettet: Dette skal du være opmærksom på
Konkurrencer på nettet kan lokke med gratis rejser eller en ny iPad. Men mange af dem har en skjult dagsorden om at hive personlige oplysninger ud af dig.
Vind en ny bil! Vind et luksusophold for 2 personer! Vind en gratis iPad! Konkurrencer på nettet tilbyder ofte lækre præmier, og det kræver typisk ikke ret meget af dig at deltage – bare dit navn, dit telefonnummer og din e-mailadresse.
Oplysningerne skal firmaet bag konkurrencen tilsyneladende kun bruge til at kontakte vinderen. Men selv hvis du ikke vinder, kan du blive kontaktet.
Konkurrencernes egentlige formål er nemlig ofte at indhente dine kontaktinformationer. Med dem kan firmaet bag henvende sig til dig med tilbud og reklamer.
Kig efter dette i betingelserne for konkurrencen
Betingelserne, der står med småt, skal du altid læse, før du klikker "Deltag i konkurrencen." Så ved du, hvad du giver firmaet bag konkurrencen lov til.
Led efter svar på spørgsmålene:
• Hvad siger du ja til?
• Hvem sender reklamer og tilbud til dig?
• Hvem står bag konkurrencen?
Svarene skal helst være nemme at finde. Hvis du må lede længe og har svært ved at finde svar på spørgsmålene, så overvej at undlade at deltage i konkurrencen.
Undgå reklamer i indbakken
E-mailadresse bliver du bedt om at afgive, når du deltager i en konkurrence på nettet. Mailadressen kan firmaerne bruge til at sende dig tilbud og reklamer.
Deltager du i en konkurrence, kan du vælge at oprette en ny e-mailadresse til formålet. På den måde holder du private e-mails og tilbudsmail og reklamer adskilt.
Virksomhederne skal have dit samtykke
Virksomheder bag konkurrencer på nettet må kun kontakte dig med tilbud og reklamer, hvis du har givet samtykke til det.
Samtykke betyder, at du udtrykkeligt har sagt ja til at modtage reklamer og tilbud. For eksempel ved at sætte hak i et felt med ordene ’Ja tak. Send mig nyheder om gode tilbud’ eller lignende formuleringer.
Samtykke kan du trække tilbage
Hvis du har givet en virksomhed samtykke til at kontakte dig med reklamer og senere fortryder det, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke.
Virksomheden har pligt til at sørge for, at det er nemt for dig at tilbagetrække dit samtykke.
En nem måde at tilbagekalde et samtykke på er for eksempel et frameldelseslink i e-mailen med reklamen. Det kan også være information om en e-mailadresse, som du kan skrive til for at bede virksomheden om tilbagetrækning af dit samtykke.
Opkald fra svindlere: Undgå at blive snydt i telefonen
Svindlere kan ringe for at lokke personlige oplysninger ud af dig eller snyde dig til at ringe op til et dyrt udenlandsk nummer. Se, hvordan du undgår svindlen.
Derfor bliver vi afhængige af vores telefon
Din mobil er designet til, at du bruger meget mere tid på den, end du har lyst til. Det kan skabe afhængighed og have store konsekvenser, påpeger eksperter.
Lad os skabe en tryg digital verden sammen
Techgiganter kontrollerer vores digitale infrastruktur. Nye, skærpede krav til deres forretningsmodeller er nødvendige for at sikre forbrugernes tryghed online.