Beskyt dig selv på sociale medier | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Facebook, Instagram og TikTok: Beskyt dine data på sociale medier

Facebook, Instagram, X, TikTok og andre sociale medier indsamler information om dig. Få hjælp til at beskytte dine data.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 8. april 2024
Smartphone med apps såsom Facebook, TikTok og Instagram

Sociale medier høster dine data

Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, X og andre sociale medier kan være gratis for dig at bruge. Men du betaler med din opmærksomhed og dine data.

Når du liker et billede på Instagram eller en video på TikTok, deler en selfie på Snapchat, en artikel på Facebook eller en status på X, gemmer de sociale medier oplysningen.

De sociale medier kan også via cookies følge dig rundt på nettet og samle information om dig, dine vaner, dine venner, dine holdninger og dine interesser. Informationerne stiller de til rådighed for virksomheder og organisationer, så de kan målrette reklamer til dig.

Du kan begrænse indsamlingen af informationer om dig ved at følge et par retningslinjer. Få hjælp her.

Hvem må se din profil og dine opslag?

Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og andre sociale medier giver dig mulighed for at indstille din profil, så du selv kan styre:

  • Hvem kan se dine personlige oplysninger som din e-mail og dit telefonnummer?
  • Hvem kan se dine opslag, billeder og videoer?
  • Hvem kan tagge dig i billeder eller nævne dig i stories og kommentarer på Instagram?
  • Hvem kan downloade eller genposte dine videoer på TikTok?

Vil du begrænse, hvad andre kan se eller dele fra din profil, skal du gå ind i Indstillinger på appen eller platformen. Her finder du typisk Privatindstillinger / Privatliv, hvor du kan ændre, hvem der har adgang til dine data og dit indhold.

På nogle sociale medier, fx Instagram og TikTok, kan du skifte til privat konto. Det betyder, at brugere skal anmode om tilladelse til at følge dig og se indholdet på din profil.

Vær opmærksom på, at andre godt kan dele billeder af dig, selv om du ikke godkender deres taggede billede af dig. Hvis du ikke vil have billedet på internettet, skal du kontakte personen og få vedkommende til at fjerne det.

Hvilke informationer må platformen indsamle?

Sociale medier lever af at indsamle dine oplysninger og sælge annonceplads på deres platform til annoncører. Jo mere data der indsamles, desto bedre virker de målrettede reklamer og desto mere tjener platformene på annonceringen.

På Facebook, Instagram, TikTok og de fleste andre sociale medier kan du under Indstillinger finde information om, hvordan du styrer annoncer på din profil, og hvilke informationer platformen må bruge.

Du kan som regel styre:

  • Om platformen må bruge dine data på platformen og fra internettet til at målrette annoncer til dig.
  • Om partnere må uploade dine data (fx kundelister) til platformen og bruge dem til at målrette indhold til dig.
  • Hvilke interesser platformen har noteret om dig. Ryd historikken, hvis du vil nulstille dine annoncepræferencer. Husk, at det ikke nødvendigvis betyder, at mediet stopper med at indsamle information om dig.

Brug ikke Facebook til at logge ind på apps eller hjemmesider

På hjemmesider og apps får du ofte mulighed for at logge ind med din Facebook-konto. Det er en let løsning – men det er ikke uproblematisk.

Logger du på med dit Facebook-login, får appen eller hjemmesiden nemlig adgang til nogle af dine oplysninger. Det kan være oplysninger som navn, profilbillede, alder, køn, venneliste og hvilke opslag, du deler.

På Facebook under Indstillinger > Apps og websites kan du:

  • Se, hvilke apps og websites der har adgang til dine oplysninger under Logget ind med Facebook.
  • Redigere, hvilke informationer du vil dele med de specifikke apps og websites. Blokerer du apps og websites, kan de ikke længere hente oplysninger om dig gennem Facebook. Husk, at firmaer tidligere kan have gemt oplysninger om dig, fx din e-mail.
  • Deaktivere apps og websites, der bruger dine oplysninger. Deaktiverer du apps og websites, du tidligere har haft adgang til med dit Facebook-login, kan du ikke længere logge på siderne. Du skal oprette nye logins med en e-mail, hvis du vil blive ved med at bruge siderne.
  • Blokere apps og websites for at bruge dine Facebook-oplysninger, så du ikke længere kan logge ind med Facebook.

Vær opmærksom ved spil, quizzer og konkurrencer

Facebook, TikTok, Instagram og andre platforme flyder med spil, quizzer, konkurrencer og tests. Du kan bl.a. teste, om du er klogere end dine venner, har været i flere lande end dem og hvilken type person, du er.

Du kan også blive lokket med store præmier til at deltage i konkurrencer, hvor du skal oplyse dit telefonnummer eller din mailadresse.

Deltager du i en konkurrence eller test på et socialt medie, risikerer du, at dine personlige data deles med afsenderne af testen eller quizzen. Afsenderne kan give dine data videre eller bruge dem til egne formål.

Det kan betyde, at du modtager mere spam, eller at dine data bliver indsamlet til fx træning af udenlandske algoritmer.

Læs derfor betingelserne grundigt, så du er klar over, hvad du giver tilladelse til.

Tjek dine indstillinger med jævne mellemrum

Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og andre sociale medier ændrer jævnligt på dine muligheder for at kontrollere dine data og de data, platformen indsamler om dig.

Giv din profil et sikkerhedstjek med jævne mellemrum, så du sikrer dig, at ingen har adgang til data, du ikke vil give dem adgang til.

Klag til platformen, hvis du er utilfreds

Ifølge den europæiske databeskyttelseslov (GDPR) har du ret til at have kontrol med dine egne data.

Du skal give samtykke til, at platformen må bruge dine data – det foregår typisk, når du siger ja til platformens brugervilkår. Vilkårene bliver jævnligt opdateret, så husk at tjekke, hvad du siger ja til.

Har platformen misbrugt dine oplysninger eller dit samtykke, skal du kontakte platformen for at klage til dem.

Klag til Datatilsynet

Svarer platformen ikke på din klage eller kan du ikke acceptere svaret, kan du klage videre til Datatilsynet.

Datatilsynet i Danmark kan samle alle klager og sende dem til Datatilsynet i det relevante land.

Slet din profil

Vil du slette din profil på Facebook, Instagram, TikTok eller et andet medie? Så er det ikke nok blot at slette appen på din smartphone.

Hvis du vil slette billeder, videoer, likes, vennelister, dit brugernavn og andre data om dig permanent fra platformen, skal du gå ind på platformen eller appen under indstillinger og anmode virksomheden bag om at slette informationerne.

Nogle sociale medier deaktiverer i første omgang din konto, når du har valgt at slette den. I en kort periode (ofte en måned) opbevarer virksomheden stadig dine data, så du kan fortryde din sletning og gendanne din konto.

Ved andre tjenester forsvinder dine data med det samme. Læs derfor betingelserne grundigt, før du sletter din konto.

Klag over ulovligt indhold

Hvis du ser ulovligt indhold på Facebook, TikTok, Instagram eller andre sociale medier, har du ret til at anmelde det.

Giver platformen ikke mulighed for at anmelde ulovligt indhold, eller oplever du, at det ulovlige indhold ikke bliver fjernet? Så kan du klage til DSA-tilsynet i Konkurrence og Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerrådet Tænk mener: Vi kæmper for at beskytte dit privatliv online

"Facebook, Google, Apple og andre techgiganter skal i lighed med alle andre virksomheder kun indsamle de relevante og nødvendige data om deres brugere i forhold til tjenestens funktion.

Desuden skal techgiganterne ifølge databeskyttelsesreglerne (GDPR) sikre, at du som forbruger bevarer kontrollen over dine oplysninger og kan gennemskue, hvad der foregår.

I Forbrugerrådet Tænk kæmper vi for beskytte dit privatliv online, og vi er ikke i mål hvad angår techgiganterne, fordi deres forretningsmodel, der bygger på datahøst, grundlæggende strider mod principperne i GDPR.

Vi presser på for, at virksomheder og myndigheder efterlever databeskyttelsesreglerne og for at reglerne håndhæves af datatilsynene i Danmark og Europa."

Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.