Skal du betale for Instagram og Facebook?
Meta, der ejer Facebook og Instagram, tilbyder som noget nyt, at du kan slippe for reklamer ved i stedet at betale for at benytte deres tjenester.
For 75-95 kroner om måneden kan du slippe for målrettede reklamer på Facebook og Instagram. Vil du ikke betale, skal du acceptere, at du bliver mødt af målrettede reklamer på de to platforme.
Uanset hvilken af de to muligheder, du vælger, indsamler Meta data om dig.
Så længe du betaler, fortæller Meta, at de ikke deler dine oplysninger med annoncører og dermed bruger dem til at vise dig målrettede reklamer ud fra din adfærd online.
Det betyder ikke, at de ikke indsamler informationerne. Stopper du med at betale, kan de begynde at bruge de informationer, de har indsamlet, mens du betalte.
Hvorfor beder Meta dig pludselig om betaling?
”Lovene ændres i dit område”, stod der i den besked, der poppede op, da du fik mulighed for at betale for reklamefri Facebook og Instagram.
Det er dog ikke en ny lovgivning, der tvinger Meta til at tilbyde en betalingsmodel. Tilbuddet skal snarere ses som en reaktion på, at Meta tidligere på året blev pålagt en stor bøde af EU, fordi de ikke overholdt de allerede gældende regler for indsamling og brug af brugernes data.
Hvilke oplysninger indsamler Meta om dig?
Meta får adgang til nogle af dine oplysninger, fordi du giver dem til dem, når du opretter en profil. Det er for eksempel din mailadresse, dit navn, dit køn og din fødselsdato.
Derudover indsamler de en række informationer om dig baseret på den måde, du bruger deres tjenester på. Dine likes, delinger og kommentarer kan danne et billede af, hvad du interesserer dig for.
Hvis du tillader det, kan deres apps også spore, hvor du befinder dig.
Forbrugerrådet Tænk mener: Dataindsamlingen er stadig ulovlig
"Den dataindsamling, som Meta har lavet de foregående år, er kendt ulovlig. Vi mener ikke, at det er lovligt at fortsætte samme dataindsamling. Samtidig vi mener, at de i deres markedsføring får betalingsløsningen til at fremstå som et privacy-venligt alternativ, hvilket det ikke er. Derfor har vi meldt Meta til Forbrugerombudsmanden."
- Uffe Rabe Krag, politisk chef
Mobiltelefonen sluger børn og unges tid
Børn og unge bruger meget tid på mobilen, selvom mange faktisk ville ønske, at det var lettere at lægge den fra sig. Ligesom voksne bliver børn fastholdt af techvirksomhedernes designs, og bombarderet med indhold, der vækker stærke følelser.
Spam-SMS’er skal sorteres fra
Teleselskaberne introducerer et nyt spamfilter til at bekæmpe den stigende mængde svindel-SMS’er. Selvom tiltaget sigter mod at beskytte forbrugerne, vækker det bekymring for privatlivets fred, da nogle frygter, at deres beskeder kan blive overvåget. Det er der dog ingen grund til, mener eksperter.