Har du været udsat for identitetstyveri? Det skal du gøre
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Har du været udsat for identitetstyveri?

Har du mistet dit pas, kørekort, sundhedskort eller Dankort, eller ligger dine personlige oplysninger på nettet? Få hjælp til at passe på din identitet.

David Bergeon Foto: Getty Images · 3. april 2023
Mand sidder på telefon og skal finde ud af om han har været udsat for id-tyveri

Hvis du opdager – eller bare mistænker – at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, så skal du kontakte politiet. Du skal udfylde en erklæring, som du finder på politi.dk.

Husk at få en kopi af erklæringen. Den kan bruges som dokumentation over for kreditorer og pengeinstitutter, hvis nogen misbruger dine oplysninger til at købe varer eller låne penge.

Læs mere om, hvordan du skal forholde dig ved identitetstyveri her.

Ring til Digitaliseringsstyrelsens hotline

Digitaliseringsstyrelsen har oprettet en hotline, som du kan ringe til, hvis du opdager eller mistænker, at du har fået stjålet dine personlige oplysninger, fx pas eller oplysninger til MitID.

Her får du konkret vejledning om, hvem du skal kontakte, og hvordan du begrænser skaden. Du kan ringe til hotlinen alle døgnets timer på telefon 3398 0098.

Indsæt et kreditvarsel

På Borger.dk kan du indsætte det, man kalder et kreditadvarsel på dit CPR-nummer. En markering om kreditadvarsel er et signal til virksomheder om, at de skal være særligt opmærksomme i deres identitetskontrol, før de låner penge til nogen, der bruger dit navn.

Pas og kørekort

Hvis du har mistet pas og kørekort, skal du henvende dig til din lokale politistation og bede om at få dit pas eller kørekort gjort ugyldigt. Politiet kan samtidig oplyse, hvordan du får nyt kørekort og pas.

Sygesikringsbevis

Mister du dit sundhedskort (også kaldet sygesikringsbevis), skal du bestille et nyt på borger.dk.

Dankort og andre betalingskort

Får du stjålet dit betalingskort, skal du straks kontakte din bank og spærre kortet.

Du kan gøre det på nettet eller kontakte Nets på telefon 4489 2929 for Dankort, Visa/Dankort og Visa Electron og på 4489 2750 for MasterCard og Visa.

MitID

Hvis du opdager eller mistænker, at dine oplysninger til MitID er blevet stjålet, skal du spærre dit MitID på nettet.

Tjek også din hændelseslog på MitIDs selvbetjening. Det gør du ved at logge ind på mitid.dk og klikke på ”Mine aktiviteter”. Her kan du se, hvad dit MitID er blevet brugt til.

Hvis en svindler fx har optaget et lån i dit navn, vil du kunne se det i loggen. Så ved du, hvem du skal kontakte for at annullere lånet.

Tjek, om dine oplysninger ligger på nettet

Dit CPR-nummer skal ikke være på nettet. Tjek, om der ligger oplysninger om dig på nettet ved at søge på dit fulde navn sat i anførselstegn på Google, fx ”Hans Hansen”. Du kan også prøve flere søgemaskiner som Bing og Yahoo.

Søgningen skal ikke indeholde dit fulde CPR-nummer, men prøv at søge på din fødselsdag uden de sidste fire cifre - fx "Hans Hansen" "010170".

Finder du dit CPR-nummer eller andre personlige oplysninger på en hjemmeside, skal du kontakte dem, der står bag hjemmesiden og bede dem om at fjerne det.

Kan du ikke komme i kontakt med hjemmesiden, kan du vælge at anmelde hjemmesiden til Datatilsynet.

Regninger og rykkere, du ikke kender til

Får du regninger eller inkassoskrivelser med posten uden at have købt varen, skal du kontakte den virksomhed, som regningen kommer fra.

Forklar, at du ikke anser dig for bundet af købsaftalen, fordi din identitet er blevet misbrugt og fremsend en kopi af din politianmeldelse af identitetstyveriet.

Det er virksomheden, der skal bevise, at du har indgået en aftale med dem. Det kan de ikke, hvis du har været udsat for id-tyveri.

Hold også øje med mindre træk på din konto. Gennemgå løbende dine kontoudtog for at sikre dig, at der ikke er blevet oprettet aftaler eller foretaget køb, du ikke kender til.