Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Brugeranmeldelser: Sådan bruger du dem

Trustpilot og andre brugeranmeldsessider kan være en god hjælp for dig, inden du køber et produkt. Men du skal være kritisk over for anmeldelser på nettet.
Af Martin Poul Gangelhoff
17. September 2018
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images

Brugeranmeldelser kan hjælpe dig på rette vej 

Køber du en ferie, fladskærm, designertøj eller andre dyre produkter eller serviceydelser, kan brugeranmeldelser hjælpe dig til at træffe et godt og sikkert valg. Men vær kritisk, før du falder for 5-stjernede anmeldelser.

Brugeranmeldelser er aldrig objektive, fordi de kun beskriver kundernes egne oplevelser. Dertil kommer, at der jævnligt bliver snydt med brugeranmeldelser. En EU-rapport fra oktober 2015 viser, at mellem 1 og 16 procent af brugeranmeldelser er falske. 

Brugeranmeldelser kan dog give dig et fingerpeg, om du tør stole på et produkt eller en virksomhed, og om du har lyst til at handle med dem.

Skal du stole på brugeranmeldelsen? Læs med her og få svaret.

1. Hvordan bliver virksomheden/produktet anmeldt?

Virksomheden eller produktet skal du danne dig en samlet vurdering af, når du læser brugeranmeldelser.

En samlet vurdering får du ved at læse udvalgte anmeldelser om virksomheden eller produktet. Jo flere anmeldelser, du læser, desto bedre er dit grundlag for at træffe et godt valg. Der kan være store forskelle på, hvad skribenterne bag brugeranmeldelsen har oplevet og lægger vægt på.

Sammenlign anmeldelserne med de andre informationer, du har om virksomheden eller produktet. Hermed får du et samlet billede, du kan beslutte dig ud fra.  

Sådan tjekker du, om online-shoppen sikker at handle i

2. Er mange af anmeldelserne for positive eller negative?

Mange dårlige eller gode brugeranmeldelser i træk betyder, at du skal være ekstra kritisk.

Mange dårlige eller gode anmeldelser kan nemlig tyde på, at der er en organiseret hetz mod virksomheden, eventuelt betalt af konkurrenten.

Mange gode anmeldelser kan være tegn på, at virksomheden har opfordret kunderne til at skrive en anmeldelse med løfte om gave eller rabat uden at tydeliggøre dette for dig, som læser anmeldelsen.

3. Hvad står der i anmeldelserne?

Ægte brugeranmeldelser beskriver typisk i detaljer, hvordan kunden har oplevet virksomheden og/eller produktet. Falske anmeldelser er derimod oftest ukonkrete.

Anmeldelser, som ligner hinanden i sprog, indhold eller ordvalg, kan være et tegn på, at de er skrevet af den samme person. Det kan være en, som bliver betalt for at give virksomheden en god eller en dårlig anmeldelse. 

4. Hvem har skrevet anmeldelserne?

Er brugeranmeldelsen troværdig? Det finder du ud af ved at undersøge et udpluk af brugerprofilerne bag anmeldelserne.

Det, du skal holde øje med, er:

  • Hvor gammel er profilen? Er det kun nye profiler, der har anmeldt? Statistisk set burde der være nogle ældre profiler i blandt.
  • Hvor mange anmeldelser har brugeren skrevet? Der er ikke umiddelbart troværdigt, hvis brugeren kun har skrevet 1 anmeldelse.
  • Giver brugeren kun 5-stjernede anmeldelser - eller kun 1-stjernede? Det kan være en indikator på, at brugeren ikke har ærlige intentioner.
  • Virker brugerens gamle anmeldelser personlige? Altså giver deres anmeldelser et billede af, at de virkelig selv har været der?

Anmeld mistænkelige anmeldelser

Brugeranmeldelsessiderne har ansvaret for, at anmeldelserne på deres hjemmeside er ægte. Kontakt siden derfor brugeranmeldelsessiden, hvis du har mistanke om snyd. 

Forbrugerrådet Tænk mener: Lad ikke brugeranmeldelser afgøre dit køb

"Brugeranmeldelser er et fin rettesnor for, hvem du handler med. Men du kan ikke udelukkende basere dit køb på dem.

Brugeranmeldelser er nemlig udtryk for subjektive oplevelser, og der er stor forskel på, om det overvejende er glade eller utilfredse kunder, som føler trang til at anmelde.

Anmeldelserne kan også blive påvirket af, om virksomheden opfordrer kunder til at anmelde, eller om virksomheden ligefrem betaler for falske anmeldelser."

Jakob Steenstrup, jurist hos Forbrugerrådet Tænk