Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Fladskærme: Tilbud kan snyde dig

Tilbud på fladskærme kan du finde masser af til Black Friday og Cyber Monday. Men tilbuddene kan faktisk koste dig dyrt, hvis ikke du ser dig for.
Af Jesper Frydland-Raun
15. November 2017
tilbud på tv snyder
Foto: Gettyimages

Bevar forbrugernes stemme

Regeringen vil skære 5 millioner kroner fra forbrugernes vagthund. Det svarer til 1/3 af det tilskud, vi får fra staten. Pengene bruger vi til at oplyse dig om dine rettigheder og til at tale den almindelige forbrugers sag over for banker, virksomheder og producenter.

Vær med i kampen. Bevar forbrugernes stemme.

Tilbud på fladskærme: Se dig godt for til Black Friday

Fladskærme er en af mange elektronikvarer, som du ofte kan finde på "slagtilbud". Enten i de ugentlige tilbudsaviser fra varehusene eller i særlige udsalgsperioder i løbet af året, som januarudsalg, butikkens fødselsdag eller Black Friday.

Black Friday og Cyber Monday byder på masser af reklamer med priser, forhandlerne selv betegner som "vilde" besparelser og "vanvittige" tilbud.

Tilbuddene til Black Friday og Cyber Monday kan også sagtens være gode nok, men du skal se dig for. For du kan nemt blive snydt.

Tilbudspriserne på fladskærme til Black Friday er nemlig ikke altid så gode, som butikkerne skiltede med. Faktisk kan tilbudspriserne på fladskærme være højere på Black Friday end tidligere på året. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk lavede i 2015.

Undersøgelse af priserne på fladskærme

Tilbudspriser på fladskærme undersøgte Forbrugerrådet Tænk i 2015. Af de 163 modeller i undersøgelsen kostede 141 af skærmene det samme under Black Friday som i tiden op til. Undersøgelsen tog udgangspunkt i Forbrugerrådet Tænks test af fladskærme på daværende tidspunkt.

Undersøgelsen viste:

Ny fladskærm?

Køb ikke før du har tjekket vores test af fladskærme

Test af fladskærme

4 ud af de 163 fladskærme i undersøgelsen var sat op i pris til Black Friday, da de dagen før, havde kostet mindre.

22 ud af de 163 fladskærme i undersøgelsen blev annonceret som Black Friday tilbud.

  • 8 af de 22 fladskærme havde du dog kunnet købe billigere hos en dansk forhandler i løbet af de 4 måneder op til Black Friday.
  • 6 fladskærme kostede det samme til Black Friday som dagen før.
  • 6 fladskærme var reelt et tilbud, da de aldrig havde været billigere, end de var til Black Friday.
  • 2 fladskærme havde en difference i prisen på under 50 kroner i forhold til før Black Friday.

Eksempler på tilbud i vores undersøgelse

Forbrugerrådet Tænk undersøgte priserne på fladskærme under Black Friday og Cyber Monday i 2015. Undersøgelsen viser, at tilbudsprisen på fladskærme ikke altid var den bedste pris, du kunne have fået skærmen til.

Det viser eksemplerne herunder:

Fladskærmen fra LG med modelnummer 55UF695V kostede dagen før Black Friday 7.999 kroner, mens den blev set til 6.999 kroner på Black Friday. Ventede du til den efterfølgende mandag, kunne du have fået den til 5.999 kroner under den såkaldte Cyber Monday. I august 2015, altså nogle måneder før, blev samme skærm set til 4.999 kroner. Altså var skærmen hele 2.000 kroner dyrere til Black Friday end i august.

Samsung UE32J5205 er et andet eksempel. Dagen før Black Friday kostede den 4.199 kroner, mens den under Black Friday blev set til 2.499 kroner. Den efterfølgende mandag kom den yderligere ned i pris og blev set til 2.444 kroner. Skærmen kostede 1.999 i august måned.

Samsung UE48JU6515 er et andet eksempel en fladskærm, der steg i pris. Under Black Friday kostede den 7.499 kroner, hvilket er præcis samme pris som dagen før. I oktober måned kunne den dog blive din for 7.199 kroner. Du skulle altså betale 300 kroner mere for skærmen til Black Friday end i oktober.

Fladskærme steg i pris

Fladskærme, der steg i pris, så vi også på Black Friday i 2015.

Det ene eksempel er Samsung UE48JU6465, som dagen før Black Friday kostede 5.924 kroner, mens tilbuddet under Black Friday lød på 6.999 kroner. Ventede du med at købe til Black Friday, skulle du dermed betale hele 1.075 kroner ekstra for skærmen.

Samsung UE48JU6515 er et andet eksempel på fladskærme, der steg i pris. Under Black Friday kostede den 7.499 kroner, hvilket er præcis samme pris som dagen før. I oktober måned kunne den dog blive din for 7.199 kroner. Du skulle altså betale 300 kroner mere for skærmen til Black Friday end i oktober.

Undgå at blive snydt

Black Friday og Cyber Monday tilbud kan lyde gode, men er det ikke altid. Undersøg derfor markedet og prisen før du køber.

Prisudviklingen kan du følge på prissammenligningsportaler som sammenligner priserne på ens produkter fra forskellige forhandlere, så du kan se, hvor produktet er billigst lige nu.

Prissammenligningssider som edbpriser.dk og pricerunner.dk har grafer, der viser, hvordan prisen på produktet har udviklet sig. Hermed kan du se om det tilbud du står overfor reelt er godt sammenlignet med før eller prisen hos andre forhandlere.

Hvornår skal du købe fladskærm?

Priserne på nye fladskærme dykker hurtigt. Brug den viden til din fordel og spar mange penge på dit nye tv.

Fladskærme: Hvornår skal du slå til?

Afklar dit behov inden jagten går i gang

Hvilken fladskærm passer til dine behov? Det er ikke nødvendigvis tilbuddet på Black Friday, der er det bedste tv for dig.

Hjælp til afklaring af dine behov, kan du få i denne artikel:

Fladskærm: Dette skal du vide inden køb

Hvor stor skal din fladskærm være?

Research: Lisette Olsgaard, Forbrugerrådet Tænk