Følg prisen og spar penge på elektronik og hvidevarer
Priser på elektronik og hvidevarer svinger op og ned, men du kan nemt finde ud af, hvor og hvornår det er billigst for dig at købe tv eller køleskab.

Imagecredit: Forbrugerrådet Tænk
Prisen på elektronik og hvidevarer svinger op og ned, og det kan være svært at overskue, hvornår det giver mening at slå til. For at finde det rigtige tidpunkt at købe på, kan du følge prisernes udvikling.
Når prisen på et produkt varierer, kan det skyldes flere faktorer: Særlige tilbud, hvor lang tid produktet har været på markedet, eller om der er nye modeller på vej.
Prisudviklingen kan vise dig, hvor meget det produkt, du kigger på, har kostet over tid. Det kan du udnytte til at finde det rigtige tidspunkt og sted at købe på - og på den måde spare penge.
Se, hvordan du finder den bedste pris:
1. Vent med at købe nye produkter
Prisen på en vare er højest, når produktet er helt nyt, fordi producenterne og forbrugerne har skruet forventningerne til produktet op.
Nye modeller kan falde i pris kort efter, de er blevet lanceret på markedet, fordi de ikke længere har samme "nyhedseffekt".
Konkurrence kan dog også presse prisen ned, hvis der er mange forhandlere, der sælger det nye produkt.
Typisk vil prisen på elektronik som tv, smartphones og tablets falde betydeligt i løbet af nogle måneder. Prisen på hvidevarer som køleskabe og vaskemaskiner vil ofte falde efter længere tid. Produkttypen er altså afgørende for, hvor lang tid der går, før prisen falder.

Samsung Galaxy Z Flip4 kostede 8.699 kroner på lanceringsdagen i midten af august 2022. Bare 21 dage senere sparede du lige over 1.700 kroner på samme telefon.
Her i 2022 har vi set, at prisen på hvidevare er steget mere end inflationen, så der er god grund til at holde øje med prisudviklingen, hvis du skal købe nye hvidevarer.
2. Køb ”gamle” modeller
Nye modeller på markedet kan sænke prisen på de ældre modeller, fordi forhandlerne vil af med dem eller fordi, folk ikke længere står i kø efter produkterne.
Fladskærms-tv’et, der var sidste års store hit, kan du ofte købe billigt, før næste års nyheder bliver lanceret.
Sådan er det også med smartphones. Sidste års topmodeller fra Apple og Samsung falder også altid i pris, når de nye modeller lanceres.
Prisen kan omvendt også stige, hvis et produkt er på vej ud af markedet, fordi det ikke sælges så mange steder længere eller kun få er på lager.
Følg prisudviklingen på det produkt, du vil købe og sammenlign det eventuelt med andre produkter i samme kategori, når du skal købe nyt. Så kan du vurdere, om produktet måske vil falde yderligere i pris.

3. Udnyt rigtige tilbud
Prisudviklingsgrafer kan have store udsving i prisen, hvor produktet i løbet af kort tid falder og stiger betydeligt i pris. Det skyldes tilbud og kampagner. Produkter, der tit er på tilbud, skal du derfor ikke betale fuld pris for. Næste tilbudsrunde kan være lige om hjørnet, og derfor kan du måske spare mange penge på at vente lidt.
Hvidevarer som vaskemaskiner og køleskabe stiger og falder typisk en del i pris hen over en periode. Hold derfor godt øje med prisen.
På flere prisportaler kan du oprette en ”prisalarm” på det produkt, du ønsker at købe, hvis du opretter dig som bruger. Så vil du få en besked, når prisen falder. Eller du kan fastsætte en pris, og hvis varen bliver at finde til den ønskede pris, vil du også få besked.
Prissammenligningssider kan også bruges i forbindelse med udsalgsperioder som for eksempel når butikker holder fødselsdage eller i forbindelse med Black Friday. Du kan bruge en prissammenligningsside til at tjekke, om besparelserne nu også er så store i forhold til, hvad produktet koster resten af året eller i andre butikker.

4. Hold øje med identiske modeller
Både inden for fladskærme og hårde hvidevare kan du finde produkter som er stort set identiske, selvom de har forskellig modelnavn. Typisk ligger forskellen i farven på produktet, knapperne på fronten eller typen af fod.
Forskellen kan have stor betydning for prisen. Det er svært at gennemskue hvilke modeller der er identiske, men hvis varen kun bliver solgt i én forretning eller forretningskæde, findes der givetvis en identisk model i en anden forretningskæde med et lindt andet modelnavn.