Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Abonnementsfælder: Sådan undgår du dem

Hjemmesider lokker med prøvepakker på blandt andet ansigtscremer og elektronik til billige priser. Men tilbuddene kan føre til dyre abonnementsfælder.
Af Christina Vejsgaard
15. November 2017
Prøvepakker kan blive til dyre abonnementer
Foto: iStock

Billige varer kan blive dyre

Prøvepakker og fordelsklubber på nettet lokker med billige eller ligefrem gratis tilbud på varer. Men de gode tilbud er ikke altid så gode, som de ser ud.

Tilbuddene kan nemlig være abonnementsfælder. Det betyder, at du efterfølgende skal betale et månedligt beløb for et abonnement. Og det sker, selv om du tror, du kun har sagt ja til at købe en vare med et engangsbeløb.

Prøvepakker er ikke altid gratis

Kosttilskud, cremer, slankeprodukter og barbergrej er eksempler på varer, du kan få i en "gratis" prøvepakke online. Men prøvepakkerne er ikke altid gratis.

Fragt skal du ofte selv betale, hvis du skal oplyse dine kortoplysninger. Men det kan også være et tegn på, at der bliver trukket penge fra dig efterfølgende.

Hvornår må firmaer skrive at noget er gratis?

Hjemmesider skal tydeligt oplyse betingelserne

Fordelsklubber på internettet lokker med billige varer mod, at du bliver medlem af deres klub og betaler for et løbende abonnement. Men ikke alle fordelsklubber og hjemmesider med prøvepakker oplyser klart om abonnementsbetingelserne.

Abonnementsbetingelserne skal stå tydeligt beskrevet, hvis der følger et abonnement med, når du køber en prøvepakke. Hvis du skal klikke dig videre til en ny side med vilkårene, har sælgeren ikke tydeligt gjort dig opmærksom på, at du siger ja til et abonnement.

Tjek tilbud grundigt inden køb

Tilbud skal du altid kigge grundigt efter i sømmene, inden du bestiller.

  • Skal du betale forsendelse? Hvis firmaet opkræver penge for forsendelse for en gratis prøvepakke, betyder det, at du skal oplyse dine betalingsoplysninger. Overvej, om du vil modtage prøvepakken, hvis du selv skal betale for fragten.
     
  • Hvis du skal oplyse dine kortoplysninger, skal du være sikker på, at du kun skal betale for forsendelsen.
     
  • Tjek, om der står, at du senere vil modtage flere pakker, eller om du har tegnet et abonnement.
     
  • Tjek, om der allerede er sat hak i et felt, hvor du siger ja til at modtage mere end prøvepakken.
     
  • Læs brevet, der ofte følger med din levering, grundigt. Hvis der står i brevet, at du senere vil modtage pakker, skal du protestere til sælgeren.

Sådan undgår du at blive fuppet på nettet

Du skal ikke betale et uønsket abonnement

Trækker virksomheden penge fra din konto, uden at du har aftalt det med dem, skal du protestere til dem. Virksomheden skal derefter tilbageføre pengene til dig. Det er bedst, at din kontakt til virksomheden er på skrift, så du kan gemme dokumentation for din protest.

Fortrydelsesret har du på de fleste varer i 14 dage, når du køber varer over nettet inden for EU. Derfor har du også 14 dages fortrydelsesret på et abonnement, når det er indgået over nettet. Meddel firmaet, at du ønsker at benytte dig af din fortrydelsesret.

Banken kan også hjælpe dig med at få pengene tilbage, hvis du har betalt med et betalingskort.

Sådan får du pengene tilbage på dit dankort

Klag over vildledende markedsføring

Abonnementsfælder kan du klage over til Forbrugerombudsmanden, hvis netbutikken ikke tydeligt har oplyst, at du efter køb af en vare også skal betale for et abonnement.

Klag til forbrugerombudsmanden.dk

Kilde: Forbrug.dk, Forbrugereuropa.dk