servey xact 3 clicks

Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Energimærkning i butikker er fyldt med fejl

Elektronik og hvidevarer kan være strømslugere. Energimærkerne skal hjælpe forbrugerne til at vælge de mest energieffektive produkter. Men mere end hvert 3. produkt i har vist sig at være fejlmærket.
Af Astrid Grunert Rantorp
17. Juli 2015
Energimærkning i butikker er fyldt med fejl
Foto: Ilyas Dogru

Energimærkning: Hvert 3. produkt har fejl

Forbrugerrådet Tænk har i 2015 undersøgt 1.774 produkter i 29 butikker og 13 danske webshops. Målet var at se, om EU-reglerne for energimærkningen er overholdt. På 35 procent af produkterne var det ikke tilfældet.

Butikkerne skal bruge de energimærker, som følger med produkterne, når de bliver leveret til butikken.

Undersøgelsen af energimærkning tyder imidlertid på, at energimærkning i mange tilfælde mangler. Derudover udformer flere butikker selv et mærke, som de placerer ved produkterne. Enten kopierer de et andet mærke, eller også fabrikerer de et nyt, og det er ulovligt. Der er også tilfælde, der viser, at butikkerne ikke bruger den nye skala, der går op til A+++, men i stedet bruger der skala, der går til A.

Energimærker skal hjælpe forbrugeren

Mærkerne har til formål at gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne de forskellige produkter i butikkerne og vælge de mest energieffektive hvidevarer og elektroniske produkter.

Mærkningen er vigtig, da næsten 8 ud af 10 danskere bruger energimærkningen i 'meget høj grad' eller i 'høj grad', når de køber husholdningsapparater. Det viser en ny undersøgelse i Forbrugerrådet Tænks Forbrugerpanel fra marts 2015, hvor 1.015 repræsentativt udvalgte forbrugere deltog.

Energimærkningen er dog kun en hjælp, hvis den er korrekt.

Mærker mangler i danske webshops

I foråret 2015 undersøgte Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske Råd  desuden 373 produkter i 13 danske netbutikker. Undersøgelsen afslørede, at 43 % af varerne var ukorrekt mærket.

Den mest almindelige fejl var, at energimærket helt manglede. Især fladskærms-tv og vaskemaskiner var fyldt med fejl i mærkningerne.  

Butikker lover bedring

Salgsdirektør i Punkt1 og Expert, Jesper Holmegaard, forklarer, at de har tekniske problemer på deres nuværende web-platform. Kæderne er i gang med at lancere en ny platform og har derfor valgt at udsætte mærkningen, indtil den nye platform fungerer.

I Fona henviser onlinechef, Jan Romme, også til tekniske problemer. Han mener dog ikke, at forbrugerne har opdaget fejlen. Fona lover at rette fejlen hurtigst muligt.

Research Ilyas Dogru. Undersøgelsen af energimærker er foretaget i samarbejde med den europæiske alliance MarketWatch.

Så mange kender energimærket

I marts 2015 svarede Forbrugerrådet Tænks Forbrugerpanel på spørgsmål om deres kendskab til og brug af energimærkningen. Her er resultaterne:

1.015 repræsentativt udvalgte forbrugere deltog i undersøgelsen.

98 % af de adspurgte, der har købt et husholdningsapparat inden for de seneste 3 år fortæller, at de kender energimærkningen.

Næsten 8 ud af 10 bruger energimærkningen i "meget høj grad' eller i "høj grad" i forbindelse med køb af husholdningsapparater.

Forbrugerrådet Tænk mener: Der skal strammes op på energimærkningen

”Producenterne og virksomhederne må stramme op og sikre, at deres produkter er korrekt mærkede. Og så må myndighederne på banen for at kontrollere, at virksomhederne virkelig også mærker korrekt.”

”Der er kommet mange plusser i energimærkningen, hvilket kan forvirre mere, end det gavner. Når mærkningen i butikken også er ufuldstændig og forkert, forvirrer det yderligere."

"Forbrugerrådet Tænk ønsker, at energimærkningen vender tilbage til A-G for alle produkttyper, hvilket er nemmere at gennemskue for forbrugerne.”

Claus Jørgensen, projektchef hos Forbrugerrådet Tænk.