Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Vitaminpiller: 6 myter

Vitaminpiller fås både til børn og voksne og i dyre og billige udgaver. Men er der forskel på dem? Kan du spise vitaminpiller i stedet for frugt? Og kan du tage en overdosis? Vi har set på 6 myter om vitaminpiller.
Af Mette Andrea Boesgaard
16. Februar 2016
Vitaminpiller: 6 myter
Foto: iStockphoto

1. Dyre vitaminpiller er bedre end billige vitaminpiller

Falsk.

Vitaminerne og mineralerne i billige vitaminpiller er lige så gode som i de dyre.

Vitaminerne og mineralerne i både dyre og billige vitaminpiller skal leve op til fødevarelovens krav. Fødevareloven sætter grænser for, hvor meget og hvor lidt en pille må indeholde af de forskellige vitaminer og mineraler. Grænsen for hvor meget en pille må indeholde, er dog ofte noget højere end den anbefalede daglige tilførsel.

Billige vitaminpiller indeholder ofte vitaminer og mineraler i mængder, der svarer til den anbefalede daglige tilførsel. Nogle af de dyre vitaminpiller har derimod ofte et indhold af nogle næringsstoffer, som er højere, end den anbefalede daglige tilførsel.

Langt de fleste har ikke brug for mere end den anbefalede daglige tilførsel. Vær derfor opmærksom på, at du ikke får for meget af et vitamin eller mineral, med mindre din læge har anbefalet dig et særligt tilskud. 

2. Jeg kan undgå at blive syg, hvis jeg spiser vitaminpiller

Falsk.

Vitaminpiller er ikke en mirakelkur mod sygdomme. De fleste får allerede vitaminer og mineraler nok gennem maden.

Vitaminpiller skal du passe på med at tage for mange af. Også selv om du er bange for at blive forkølet eller få influenza. Det kan nemlig være usundt eller skadeligt at tage for mange vitaminer. 

3. Hvis jeg spiser en multivitaminpille hver dag, kan jeg spise, som jeg vil

Falsk.

Vitaminpiller kan ikke erstatte en sund og varieret kost. Maden indeholder nemlig meget andet end vitaminer og mineraler.

Mad giver dig en masse andre livsviftige næringsstoffer som protein, fedt, kulhydrat og fibre. Du skal derfor endelig ikke skære ned på den nærende mad, bare fordi du tager en vitaminpille. Det kan desuden være sværere for kroppen at optage nogle vitaminer og mineraler fra piller end fra din mad.

Spiser du en sund og varieret kost og lever efter de 10 officielle kostråd, får du i de fleste tilfælde alle de vitaminer og mineraler du har behov for. 

Læs mere om de 10 officielle kostråd her.

4. Det moderne landbrug udpiner jorden, så vitaminer og mineraler forsvinder fra min kost

Falsk.

Vitamin- og mineralindholdet i frugt og grønt undersøger Fødevarestyrelsen løbende. Undersøgelserne viser, at mængden af vitaminer og mineraler i fødevarerne ikke er blevet lavere. Faktisk er næringsindholdet meget stabilt.

5. Jeg kan blive syg af for mange vitaminpiller

Sandt.

Jern og A-vitamin er de 2 farligste næringsstoffer i vitaminpiller, hvis du spiser for mange.

A-vitamin kan være skadeligt for fostre. Derfor skal gravide kvinder passe særligt godt på, så de ikke får store mængder A-vitamin.  

Børn kan især have svært ved at tåle store mængder vitaminer og mineraler. Det gælder især jern, der kan give skader på hjerne, lever og nyrer.

Børnevitaminpiller smager ofte som slik, og de kan ligefrem ligne vingummibamser. For at undgå ulykker er det derfor vigtigt at gemme vitaminpillerne væk, så de er udenfor børnenes rækkevidde. Ifølge Børneulykkesfonden kommer op mod 200 børn hvert år til at tage en overdosis vitaminpiller. 

Vitaminer og mineraler kan du ikke få for mange af gennem en sund og varieret kost. Gravide skal dog undgå for stort indtag af A-vitamin og skal derfor ikke spise lever.

6. Vitaminpiller er gode, fordi vitaminerne i min mad forsvinder, når jeg tilbereder den

Falsk.

Vitaminerne kan i nogle tilfælde blive ødelagt, når du tilbereder din mad. Det kan ske på grund af varme, ilt og lys.

Vitamin-tabet kan du mindske ved at dampe dine grøntsager i stedet for at koge dem. Koger du dem, kan du bruge kogevandet til suppe eller sovs. Du kan også bruge skyen fra kogt og ovnstegt kød. Undgå dog at bruge skyen, hvis den er branket eller fed. 

Server og spis maden kort efter, at du har tilberedt den. Grøntsager indeholder flere vitaminer, når du lige har tilberedt maden, end når den er genopvarmet. Snittede, rå grøntsager i for eksempel salat kan derudover tabe C-vitamin, da C-vitamin kan blive nedbrudt af luftens ilt.

Vitaminerne i maden forsvinder dog ikke helt. Og det er stadig bedre at spise sund mad end at tage vitaminpiller. Se hvorfor sund og varieret mad er bedre for dig under myte nummer 3.

Vitaminpiller til børn og gravide kan indeholde det mistænkt hormonforstyrrende stof BHT. Læs mere på kemi.taenk.dk

Vitaminpiller til børn

Vitaminpiller til gravide