Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Fiskeolie: Hvor meget tungmetal indeholder det?

Fisk indeholder tungmetaller på grund af forurening af verdenshavene. Forbrugerrådet Tænk har testet fiskeolier for mængden af tungmetaller.
Af Lars Nøhr Andresen
7. Februar 2019

Undgå tungmetaller fra fiskolie

Fisk – især fed fisk som makrel, sild og laks – har et højt, naturligt indhold af fiskeolier. Spiser du fisk, får du helt automatisk de sunde fiskeolier samt selen, jod og D-vitamin.

Fisk indeholder dog også tungmetaller og andre miljøforureninger fra verdenshavene.

Store rovfisk indeholder mest tungmetal, og tungmetallerne er skadelige for hjernens udvikling. Fødevarestyrelsen har derfor særlige anbefalinger om ikke at spise store rovfisk.

Fiskeolie kan også indeholde tungmetal. Men du kan ikke se på emballagen, hvor meget tungmetal, der potentielt kan være i fiskeolien.

Forbrugerrådet Tænk har derfor testet fiskeolie for tungmetaller. Se resultatet her:

Lavt indhold af tungmetaller i fiskeolie

Og der er gode nyheder.

Fiskeolie i kapselform kan renses for tungmetaller, og ingen af olierne i Forbrugerrådet Tænks test har alarmerende indhold af tungmetaller.

Se vurderingen af indhold af tungmetal i alle testede fiskeolier

Fiskeoliekapsler kan derfor fint fungere som supplement, hvis du ikke får fisk nok i forhold til anbefalingerne.

Højt indhold af olier i fed fisk

I marts 2016 testede Forbrugerrådet Tænk makrel i tomat, hvor indholdet af omega-3-fedtsyrer lå på mellem 1.590 og 2.390 mg pr. 100 g.  

Test: Findes der en lækker makrel i tomat?

Opdrættet laks indeholder ifølge laksefakta.no 2.100 mg omega-3-fedtsyrer pr. 100 g laks.

Spiser du 150 g makrel og 150 g laks på en uge, vil du hver dag gennemsnitligt få cirka 850 mg omega-3-olie, hvilket vil være fordelt mellem EPA og DHA.