Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Udvidet fortrydelsesret: Vær opmærksom på disse undtagelser

Tilbyder webshoppen længere fortrydelsesret end de lovpligtige to uger, skal du tjekke handelsbetingelserne. Her finder du ofte særlige betingelser og vilkår.
Af Morten Steiniche
15. November 2021
Hvis du fortryder et netkøb, kan du komme i klemme ved returnering
Foto: Getty Images

I mange danske webshops har du mulighed for at returnere varen efter den lovpligtige fortrydelsesret på 14 dage.

Der kan dog være stor forskel på, hvad butikkerne giver dig mulighed for efter de to uger - og det kan faktisk være lidt svært at finde ud af, hvilken first, der egentlig gælder.

Købeloven: 25 påstande, du ikke skal tro på

Find selv rundt

Det viser en gennemgang, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget af handelsbetingelserne hos en række store danske webshops med produkter som elektronik, hvidevarer, køkkenudstyr og grej til hus og have.

“Det er dejligt at se, at butikkerne allesammen lever op til minimumskravene om fortrydelsesretten på de 14 dage – og gerne giver noget ekstra oveni. Men det kunne være rart, hvis forbrugerne også var mere ens stillet herudover, og at butikkerne var lidt skarpere i deres kommunikation,” siger Kim Fogtmann, jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge loven har du en fortrydelsesret på 14 dage, når du køber på nettet. Fortrydelsesretten skal give dig mulighed for at kunne se og røre ved produktet, som du vil gøre i en butik, og så eventuelt beslutte dig for at sende varen retur, hvis du alligevel ikke ønsker at købe den. De to uger gælder, fra du modtager varen, medmindre butikken selv giver en længere fortrydelsesfrist – og det er der mange butikker og butikskæder, der gør.

Begrænsninger og vilkår

Hos Bilka har du for eksempel en frist på et helt år til at returnere varen, hvis den vel at mærke er “ubrugt og i intakt original emballage”, oplyser koncernen. Hvis emballagen er brudt, har du en returret på 30 dage. 30 dage er også, hvad for eksempel Elgiganten tilbyder – dog er der her visse undtagelser. Hvis du for eksempel har købt en plomberet vare – for eksempel en mobiltelefon eller en iPad – og har brudt plomberingen, så gælder de 30 dage ikke, men de lovpligtige 14 dage er stadig gældende.

Når butikkerne tilbyder en udvidet fortrydelsesret, skal du derfor være opmærksom på begrænsninger og andre vilkår.

“Så er det som udgangspunkt de betingelser og vilkår, som den erhvervsdrivende har fastsat, der gælder – dog må der ikke være tale om urimelige aftalevilkår,” siger Susanne Bager, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

“Her vil det jo være virksomhedernes præmisser, og der kan de godt sætte nogle andre betingelser, der er skrappere end i den lovpligtige 14-dages returret,” siger Kim Fogtmann.

Savner ensartethed

Hos Humac kan du returnere produkter i ubrudt emballage i op til 90 dage, men er emballagen brudt, gælder de lovpligtige 14 dage.

“Læs derfor handelsbetingelserne grundigt, når du køber på nettet,” siger Kim Fogtmann.

Han efterlyser generelt en større ensartethed i butikkernes udvidede returret.

“Trenden er, at mange tilbyder 30 dage, men som forbruger kan man godt ønske sig nogle mere ens betingelser, så man ved, hvordan man er stillet ud over de 14 dage,” siger han.

Forvirrende mangel på information

Ifølge loven skal butikkerne gøre opmærksom på den 14-dages returret, men i butikkernes handelsbetingelser kan det ofte komme til at virke forvirrende, fordi den udvidede fortrydelsesret også står nævnt.

I handelsbetingelserne på Bilkas hjemmeside står der for eksempel, at der er både en 30-dages returret og en 14-dages fortrydelsesret. Det samme gør sig gældende på Elgigantens hjemmeside.

“Det kan virke forvirrende. Returbetingelserne bør stilles mere brugervenligt op. Generelt kunne vi godt efterspørge mere tilgængelighed og mere transparens i handelsbetingelserne,” siger Kim Fogtmann.

Online-shopping: Det skal du gøre, hvis du er blevet snydt

Anerkender problemet

Hos Bilka anerkender kommunikationskonsulent i Salling Group Emmelie Christensen, at det kan være forvirrende med oplysningerne om, at der både er en 14-dages fortrydelsesret og en 30-dages returret.

“Ud over vores tilbudte udvidede returret er vi forpligtede til at oplyse om den lovpligtige fortrydelsesret på 14 dage ved fjernsalg med de undtagelser, der gælder her, hvilket vi derfor også nævner i handelsbetingelserne. Vi anerkender fuldt ud, at fortrydelsesret og returneringsregler kan være forvirrende,” siger hun.

Hos Forbrugerombudsmanden siger jurist Susanne Bager, at det væsentlige dog er, at forbrugeren netop kan skelne imellem, hvad der er hvad. Derfor kan det give god mening rent juridisk at opdele den lovbestemte fortrydelsesret og en udvidet returret i to forskellige punkter i handelsbetingelserne.

“Det skal være klart for forbrugeren, hvad der er den lovbestemte fortrydelsesret, og hvad der er en aftalt returret, som eventuelt har nogle andre vilkår, som den erhvervsdrivende har fastsat,” siger hun.

Fortrydelsesretten

Du har en fortrydelsesret på 14 dage, når du handler på nettet. Fortrydelsesretten gælder dog ikke flybilletter, pakkerejser, kulturbilletter, mad, billeje, speciallavede produkter og produkter, hvor forseglingen er brudt.

Onlinebutikkerne er forpligtede til at gøre dig opmærksom på den 14-dages fortrydelsesret, og hvordan du rent praktisk gør brug af den. Hvis ikke butikken har gjort det inden købet, er perioden med fortrydelsesretten på et år og 14 dage.