Fordelsklubber: Du betaler selv for rabatten
Mange butikker tilbyder fordelsklubber, hvor du får ekstra gode tilbud som medlem. Men rabatten på dine yndlingsvarer betaler du selv for med data om dig og dine indkøbsvaner. Læs her, hvad du skal være opmærksom på.
Du får ofte lovning om særlige rabatter og fordele på medlemskort og apps i butikker. Det kaldes også et loyalitetsprogram eller fordelsklub.
Rabatterne og fordelene gives som regel til alle medlemmer af loyalitetsprogrammet. Men det kan også være skruet sådan sammen, at tilbuddene kun gives specifikt til dig, og disse tilbud er baseret på dine personlige oplysninger og indkøbshistorik.
Dit betalingskort er nøglen til dine indkøb
Oplysninger om dine indkøb kan virksomheden fx få, hvis dit medlemskab af deres loyalitetsprogram er tilknyttet dit betalingskort. På den måde kan butikken se præcis, hvad du køber, og hvornår du køber det. Og de ved også, hvilket prisniveau der får dig til at købe noget, du ellers ikke havde planlagt.
Menykortet fra supermarkedskæden Meny er et eksempel på denne type loyalitetsprogram. Her er dit betalingskort gjort til medlemskortet, der giver adgang til tilbud. Meny kan derfor se, hvad du køber, hvornår du handler og til hvilke priser.
Rabatterne giver virksomheden viden om dig
At få rabat på de varer, som du køber flest af, kan lyde som en god forretning for dig. Men rabatten på fx din yndlingsost får du ikke kun, så du bliver ved med at være en trofast kunde.
Du får den, så virksomheden kan finde ud af mere om dig. For hver gang du køber osten, køber du sikkert også en række andre varer. Og alle disse varer er med til at tegne en profil af dig som person.
En vigtig viden om dig for virksomheden kan for eksempel være: Foretrækker du vin frem for øl? Har du børn? Spiser du meget sundt eller usundt? Hvornår på dagen handler du oftest?
Med den viden kan butikken markedsføre bestemte produkter over for dig på de rette tidspunkter, og måske få dig til at købe varer, du ellers ikke havde planlagt.
Måske går du glip af tilbud
Når tilbud er baseret på din indkøbshistorik, kan det også betyde, at du går glip af andre tilbud, som ikke bliver vist for dig. Hvis butikken kan se, at du køber varen alligevel, er der ingen grund til at give dig rabatten.
Tjek betingelserne: Lurer andre med i din indkøbskurv?
Betingelserne for medlemskab af loyalitetsprogrammer er sjældent konkrete i deres beskrivelser af de data, som registreres om dig.
Du kan også risikere, at dine data blive delt med andre virksomheder eller tredjeparter. Ofte er disse blot benævnt som ”samarbejdspartnere” i betingelserne uden at angive præcis hvem, der er tale om.
Hvis dataen bliver delt, så har du også givet samtykke til, at andre kigger med i din indkøbskurv.
Kræver loyalitetskortet, at du henter en app?
Hvis du skal bruge en app for at få rabatter enten direkte via appen eller dit betalingskort, får butikken højst sandsynligt adgang til endnu flere data om dig. Det er der ikke noget galt i, så længe du giver tilladelse til det og butikken ikke indsamler flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at give dig gode tilbud eller rabatter.
Tjek vilkårene og beslut dig for, om du synes, du indgår i et rimeligt ”bytteforhold”, hvor butikken får data og du får rabat.
Mange gange er byttehandlen ikke rimelig, fx hvis du ikke præcist ved, hvilke data de indsamler eller til hvilke firmaer de deler data med. Det kan også være, at det er uigennemsigtigt, hvor meget rabat du får.
Nogle gange er det bedre for dig ikke at bruge loyalitetskort. I stedet kan du købe ind efter tilbud i forskellige butikker fremfor at handle et bestemt sted hver gang pga. kortet eller appen.
Vil du have slettet dine data fra appen?
Hvis du vil have slettet dine data fra appen, skal du gøre to ting:
- Slet appen på selve telefonen
- Skriv til firmaet bag, og bed dem om at slette den profil de har på dig.
Nye regler for tilbudspriser
Nu kan de erhvervsdrivende ikke længere lave kortvarige tilbudskampagner, uden at det påvirker normalprisen.
Prøvepakke på kosttilskud blev til dyrt abonnement
Helle Nybo troede, hun bestilte en enkelt pakke med kosttilskud fra virksomheden Norwegian Lab, men i virkeligheden var hun røget i en abonnementsfælde, hvor virksomheden fortsatte med at sende kosttilskud.
Reklametrykket på vores børn er ude af kontrol
Børn bombarderes med reklamer for usunde fødevarer - særligt fra influencere. Umiddelbart kan det se ud som om, at branchens frivillige aftale har spillet fallit, mener direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.