Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Medlemmerne spørger: Kan et firma forbyde, at jeg skriver en anmeldelse?

Kan et firma skrive ind i deres betingelser, at du ikke må skrive en anmeldelse af dem på nettet? Få svaret her.
Af Lindi Elisabeth Winkel
18. Juni 2021
Brugeranmeldelser online
Foto: Getty Images

Spørgsmål fra et medlem:

Kan et firma forbyde offentlige anmeldelser?

Kan det virkelig være rigtigt eller lovligt, at et firma kan lave et forbud mod offentlige anmeldelser? Kan de forbyde mig at skrive en anmeldelse på en anmeldelseshjemmeside om min oplevelse med dem? Betingelserne er forresten først kommet på nettet efter min oplevelse/ordre hos dem. Der  står ikke noget om det her på min ordrebekræftelse.

Carola Hilby, København N

Svar fra Forbrugerrådet Tænk:

Netop offentliggørelse af brugeranmeldelser på nettet er beskrevet ret udførligt i Forbrugerombudsmandens ‘Retningslinjer om offentliggørelse af brugeranmeldelser, 1. maj 2015’, som blandt andet Forbrugerrådet Tænk deltog i forhandlingerne af.

Herudover kan du læse mere om brugeranmeldelser i vores artikel om emnet. Her fremgår det blandt andet, at alle brugeranmeldelser er lige, og hverken den virksomhed, du har handlet med, eller anmeldelsessiden må derfor skelne mellem positive og negative anmeldelser, og de kan heller ikke forbyde, at du skriver en  anmeldelse.

Anmeldelsessiden skal offentliggøre din anmeldelse hurtigst muligt, og det skal fremgå af anmeldelsessidens brugerbetingelser, hvor hurtigt den offentliggør din anmeldelse.

Virksomheden skal have ret til hurtigst muligt at kommentere din anmeldelse, hvis den ønsker det. Kommentaren skal vises samme sted som din anmeldelse.

Der kan også være anmeldelsessider, som sender din anmeldelse i høring hos virksomheden, før den bliver offentliggjort, men så skal det fremgå af brugerbetingelserne.

På nogle anmeldelsessider kan virksomheden få fjernet muligheden for, at forbrugere kan bedømme den. Jeg vil derfor anbefale dig, at du gør den pågældende virksomhed opmærksom på retningslinjerne, og ellers kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

- ­Amalie Beckmann Runge, stud.jur.

Rådgivning og rettigheder

Det kan være overordentligt svært at finde rundt i regler og rettigheder – derfor tilbyder Forbrugerrådet Tænk rådgivning om købeloven og markedsføring til alle.

Få hjælp:

Alle kan ringe til Forbrugerrådet Tænks rådgivning mandag til fredag kl. 9.00-11.00 på tlf. 7741 7741.

Er du medlem, får du adgang til udvidet rådgivning og vejledning på tlf. 7741 7777.

Særligt for dig, som er medlem af Forbrugerrådet Tænk:

• du kan ringe mandag til fredag kl. 9.00-15.00 på tlf. 7741 7777, og som medlem kommer du altid forrest i køen.

• du kan få hjælp til at skrive en klage.

• du kan få betalt dit klagegebyr. Klager du til Forbrugerklagenævnet, skal du først gennem en mægling, der koster 100 kroner. Det gebyr betaler vi for dig som medlem. Læs mere om at klage og gebyret her.

• du kan skrive til os på medlem@fbr.dk, når det drejer sig om rådgivning inden for købelov, forbrugeraftaler og markedsføring.