Klag eller søg erstatning i sundhedsvæsenet | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Klag eller søg erstatning i sundhedsvæsenet

Patientvejledere kan hjælpe dig med at finde rundt i klage- og erstatningssystemet. Find kontaktoplysningerne på din lokale patientvejleder her.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 11. april 2019
Mand taler med læge

Fejl i din sundhedsjournal, fejlbehandling, mangelfuld information eller for lang ventetid, kan desværre være ting du bliver udsat for i sundhedsvæsnet. Derfor kan der være gode grunde til at klage eller søge erstatning.

Klagesystemet i sundhedsvæsenet kan imidlertid være svært at finde rundt i. Forbrugerrådet Tænk anbefaler derfor, at du altid søger rådgivning fra Patientvejledningen, hvis du skal klage eller søge erstatning i sundhedsvæsenet.

Patientvejlederne har tavshedspligt, og deres rådgivning er gratis og uvildig.

Læs videre og find din lokale patientvejleder. 

Patientvejledere: Her finder du dem

Patientvejledere findes i alle 5 regioner og består af personer med forskellige faglige baggrunde. Det kan for eksempel være sygeplejersker, jurister, socialrådgivere eller ergoterapeuter.

Patientvejlederen finder du på dit lokale patientkontor. I Region Hovedstaden er kontorerne placeret rundt omkring på sygehusene, og i resten af regionerne ligger de på Regionsgården.

Kontaktoplysninger på dit regionale patientkontor finder du her