Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping i EU: Her er dine rettigheder

Handler du på nettet inden for EU, kan du få hjælp, hvis varen går i stykker. Men det er ikke altid let at se, om du handler inden for EU's grænser.
Af Mette Andrea Boesgaard
20. September 2019
Onlineshopping i EU: Det skal du overveje
Foto: iStock

Shopping i EU giver dig gode rettigheder

Webbutikker fra hele verden frister med gode køb. Handler du inden for EU's grænser, er du godt dækket, hvis købet går galt.

Men hvem skal betale returfragten, hvis varen går i stykker? Skal du have fragten tilbage, hvis du fortryder dit køb? Og ligger butikken overhovedet i EU? Få styr på dine rettigheder ved handel inden for EU her.

Handel uden for EU: Her er dine rettigheder

Handler du i EU eller ej?

Reglerne for handel i EU gælder kun, hvis dit køb bliver sendt fra et land i EU.

Sender butikken varen til dig fra et land uden for EU, gælder reglerne for handel uden for EU i stedet – også selv om butikken har hovedsæde i EU.

Tjek altid, hvor pakken sendes fra. Hvis du ikke kan finde svaret på hjemmesiden, så spørg forhandleren. 

Varer fra eksempelvis Kanaløerne, Ålandsøerne i Finland og de Kanariske øer er ikke med i de fælles EU-toldregler. Handler du fra de steder, følger butikkerne reglerne  for internethandel uden for EU.

Det skal du overveje, hvis du handler uden for EU

Fortrydelsesret: Her er dine rettigheder

Køber du varer på nettet i EU, har du 14 dages fortrydelsesret. Der er dog visse undtagelser.

Flybilletter, kulturoplevelser og mad kan du dog ikke fortryde.

Fortryder du et køb, skal du selv betale returfragten, hvis butikken har gjort dig opmærksom på det, før du købte varen.

Får du pengene tilbage, skal du både have fragten og varens pris tilbage.

Sælgeren skal kun refundere prisen for standardfragten – også selv om du ved købet valgte en dyrere forsendelsesmetode.

Fortrydelsesret: Læs mere om dine rettigheder her

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Går dit køb i stykker? Så har du mindst 2 års reklamationsret på varer, når du handler inden for EU.

Sælgeren skal betale for fragten, hvis varen viser sig at være defekt inden for reklamationsfristen. Aftal hvordan returneringen skal foregå, inden du sender varen tilbage til sælgeren.

Gem kvitteringen for returforsendelsen, så sælger kan refundere beløbet, hvis du har lagt ud.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Klage: Her er dine rettigheder

Køber du varer eller tjenesteydelser i en netbutik i et andet EU-land, kan du klage, hvis du får et problem med varen.

Klag altid først til forhandleren.

Hjælper forhandleren ikke, kan du klage via Europa Kommisionens ODR-portal.

Skriv din klage på dansk. Klageportalen oversætter klagen til sælgerens sprog og sørger for, at klagen bliver sendt videre til den relevante klageinstans i sælgers land.

Forbruger Europa kan også hjælpe dig med din klage. Forbruger Europa er et netværk, som med støtte fra EU og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjælper forbrugere ved handel over grænserne.

Klag via ODR-portalen hos europa.eu  

Få hjælp til din klage hos forbrugereuropa.dk

Skat og afgifter: Her er dine rettigheder

Handler du på nettet i EU, skal du ikke betale moms og told. Visse varer skal du dog betale andre afgifter af.

Chokolade, sodavand, alkohol, nødder og kaffe er blandt de varer, du i visse tilfælde skal betale de såkaldte punktafgifter af.

Læs mere om reglerne for punktafgift på skat.dk

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.