Medlemmerne spørger: Kan jeg ophæve et køb grundet forsinket levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har i april bestilt og betalt nogle briller i en brilleforretning. Brillerne er dog endnu ikke leveret næsten to måneder efter købet. Når jeg henvender mig til butikken, får jeg oplyst, at brillerne er gået i stykker i produktionen, og at jeg får dem i den kommende uge. Dette er nu sket tre gange. Mit spørgsmål er, om jeg kan annullere ordren af brillerne og få pengene retur.
- Susanne Rasztar, Nordborg
SVAR | Vi kan oplyse, at man ifølge købeloven har ret til at ophæve et køb, hvis levering er forsinket. Forsinkelse indtræder, når varen ikke bliver leveret senest på det leveringstidspunkt, som man har aftalt med sælger.
Er der ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, falder man tilbage på den almindelige regel, der er fastsat i købeloven, hvorefter der er tale om forsinkelse, hvis ikke varen leveres inden for 30 dage efter købet.
Er det tilfældet, skal man i første omgang sende et påkrav til sælger, hvori man fremsætter en rimelig frist for levering. I påkravet skal man gøre opmærksom på, at hvis ikke varen bliver leveret inden for den fastsatte frist, så ønsker man i stedet en ophævelse af købet. Herefter har man krav på at få hele købesummen refunderet af sælger.
- Julie Farø Jakobsen, stud.jur.
Der er stadig farlige produkter på Temu
Trods gentagne advarsler om farlige produkter solgt via Temu fortsætter platformen med at tilbyde lignende varer. Europa-Kommissionen har åbnet en undersøgelse for at vurdere, om Temu overtræder lovgivningen på området.
Pakkepost: Sådan løser du problemer med forsendelsen
Danskerne handler mere og mere på nettet, og det betyder mere pakkepost. Hvad gør du, hvis din pakke ikke bliver leveret til den rigtige adresse, er ødelagt, eller ikke kommer indenfor den aftalte leveringstid?
Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet
Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Få hjælp til at handle sikkert på nettet.