Medlemmerne spørger: Kan jeg ophæve et køb grundet forsinket levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har i april bestilt og betalt nogle briller i en brilleforretning. Brillerne er dog endnu ikke leveret næsten to måneder efter købet. Når jeg henvender mig til butikken, får jeg oplyst, at brillerne er gået i stykker i produktionen, og at jeg får dem i den kommende uge. Dette er nu sket tre gange. Mit spørgsmål er, om jeg kan annullere ordren af brillerne og få pengene retur.
- Susanne Rasztar, Nordborg
SVAR | Vi kan oplyse, at man ifølge købeloven har ret til at ophæve et køb, hvis levering er forsinket. Forsinkelse indtræder, når varen ikke bliver leveret senest på det leveringstidspunkt, som man har aftalt med sælger.
Er der ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, falder man tilbage på den almindelige regel, der er fastsat i købeloven, hvorefter der er tale om forsinkelse, hvis ikke varen leveres inden for 30 dage efter købet.
Er det tilfældet, skal man i første omgang sende et påkrav til sælger, hvori man fremsætter en rimelig frist for levering. I påkravet skal man gøre opmærksom på, at hvis ikke varen bliver leveret inden for den fastsatte frist, så ønsker man i stedet en ophævelse af købet. Herefter har man krav på at få hele købesummen refunderet af sælger.
- Julie Farø Jakobsen, stud.jur.
Køb ikke denne type produkter på Temu og andre online markedspladser
Se, hvilke produktgrupper vi helt fraråder dig at købe fra Temu, Shein og Wish og lignende platforme, hvor du handler med virksomheder uden for EU.
Undersøgelse: Undgå legetøjsslim købt uden for EU
Legetøjsslim købt i danske butikker klarer sig langt bedre end produkterne fra Wish, Shein, Temu og Amazon, viser en ny undersøgelse.
Skadelige ftalater i hvert femte legetøj
Billigt plastiklegetøj fra populære webshops som Shein og Temu indeholder for høje mængder af nogle af de mest sundhedsskadelige ftalater.