Medlemmerne spørger: Kan jeg ophæve et køb grundet forsinket levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har i april bestilt og betalt nogle briller i en brilleforretning. Brillerne er dog endnu ikke leveret næsten to måneder efter købet. Når jeg henvender mig til butikken, får jeg oplyst, at brillerne er gået i stykker i produktionen, og at jeg får dem i den kommende uge. Dette er nu sket tre gange. Mit spørgsmål er, om jeg kan annullere ordren af brillerne og få pengene retur.
- Susanne Rasztar, Nordborg
SVAR | Vi kan oplyse, at man ifølge købeloven har ret til at ophæve et køb, hvis levering er forsinket. Forsinkelse indtræder, når varen ikke bliver leveret senest på det leveringstidspunkt, som man har aftalt med sælger.
Er der ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, falder man tilbage på den almindelige regel, der er fastsat i købeloven, hvorefter der er tale om forsinkelse, hvis ikke varen leveres inden for 30 dage efter købet.
Er det tilfældet, skal man i første omgang sende et påkrav til sælger, hvori man fremsætter en rimelig frist for levering. I påkravet skal man gøre opmærksom på, at hvis ikke varen bliver leveret inden for den fastsatte frist, så ønsker man i stedet en ophævelse af købet. Herefter har man krav på at få hele købesummen refunderet af sælger.
- Julie Farø Jakobsen, stud.jur.

Online shopping: Sådan klager du over et køb
Det er nemt og bekvemt at handle på nettet, men hvordan klager du, hvis der opstår problemer med en vare, du har købt online? Få et overblik over dine klagemuligheder her.

Kopivarer: Derfor skal du undgå dem
Lavere priser kan gøre det fristende at købe kopivarer som tøj, legetøj, elektronik og medicin. Men det kan både være ulovligt og farligt at købe kopivarer.

Undersøgelse: 30 ud af 38 varer fra Temu fejler
Det er ikke kun legetøj og babyudstyr fra Temu, der kan være farlige. Også plejeprodukter, elektronik og rengøringsmidler kan udgøre sikkerhedsrisici – ikke mindst, hvis de bruges af børn, viser vores undersøgelse.