Medlemmerne spørger: Kan jeg ophæve et køb grundet forsinket levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har i april bestilt og betalt nogle briller i en brilleforretning. Brillerne er dog endnu ikke leveret næsten to måneder efter købet. Når jeg henvender mig til butikken, får jeg oplyst, at brillerne er gået i stykker i produktionen, og at jeg får dem i den kommende uge. Dette er nu sket tre gange. Mit spørgsmål er, om jeg kan annullere ordren af brillerne og få pengene retur.
- Susanne Rasztar, Nordborg
SVAR | Vi kan oplyse, at man ifølge købeloven har ret til at ophæve et køb, hvis levering er forsinket. Forsinkelse indtræder, når varen ikke bliver leveret senest på det leveringstidspunkt, som man har aftalt med sælger.
Er der ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, falder man tilbage på den almindelige regel, der er fastsat i købeloven, hvorefter der er tale om forsinkelse, hvis ikke varen leveres inden for 30 dage efter købet.
Er det tilfældet, skal man i første omgang sende et påkrav til sælger, hvori man fremsætter en rimelig frist for levering. I påkravet skal man gøre opmærksom på, at hvis ikke varen bliver leveret inden for den fastsatte frist, så ønsker man i stedet en ophævelse af købet. Herefter har man krav på at få hele købesummen refunderet af sælger.
- Julie Farø Jakobsen, stud.jur.

Monica blev snydt af en fupbutik
Monica Hjort så aldrig den billige meditationstromme, som en Facebook-annonce inspirerede hende til at købe. Netbutikken har nu lukket hjemmesiden og er under efterforskning af politiet.

Undgå uønsket kemi i kostumer
Der kan være problematiske kemikalier i udklædningstøjet til fastelavn. Se vores fem tips til at undgå uønsket kemi i fastelavnskostumer, hatte og masker.

Brugeranmeldelser: Undgå at blive snydt af falske anmeldelser
Brugeranmeldelser på hjemmesider som Trustpilot, Amazon og Facebook kan være hjælpsomme. Men du har god grund til at være kritisk over for anmeldelser på nettet - de kan nemlig være svindel med formål at markedsføre særlige produkter.