Brugeranmeldelser: Undgå at blive snydt af falske anmeldelser
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Brugeranmeldelser: Undgå at blive snydt af falske anmeldelser

Trustpilot og brugeranmeldelser hos Amazon og Facebook kan hjælpe dig, inden du køber et produkt. Men du skal være kritisk over for anmeldelser på nettet.

Martin Poul Gangelhoff · Foto: Getty Images · 2. december 2020
Mand kigger på telefon med brugeranmeldelser

Fotokredit: Getty Images

Køber du en ferie, en fladskærm, en billig taske på Amazon eller serviceydelser som en klipning eller VVS-arbejde, kan brugeranmeldelser være en god rettesnor. De kan give dig en idé om, hvorvidt du skal købe produktet/ydelsen eller ej. Men vær kritisk, før du falder for 5-stjernede anmeldelser.

Anmeldelser er aldrig objektive, og de beskriver kun kundernes egne oplevelser. Dertil kommer, at der jævnligt bliver snydt med brugeranmeldelser. En EU-rapport fra oktober 2015 viser, at 1 til 16 procent af brugeranmeldelser er falske. 

Skal du stole på brugeranmeldelsen på Trustpilot, Amazon, Wish eller på Facebook? Læs med her og få svaret.

Hvordan bliver virksomheden/produktet anmeldt?

Brugeranmeldelser giver dig et samlet indtryk af virksomheden eller produktet.

Jo flere anmeldelser, du læser, desto bedre er dit grundlag for at træffe et godt valg.

Skribenterne bag anmeldelserne kan opleve og lægge vægt på vidt forskellige ting i brugeranmeldelserne.

Brugeranmeldelsen er ikke altid direkte relateret til produktet men kan være udtryk for en mere en generel købsoplevelse, der inkluderer levering og kundeservice. Vær opmærksom på, at disse ting kan være anderledes for dig.

Læs brugeranmeldelser, som ikke er 5-stjernede eller 1-stjernede. De kan give et mere nuanceret indtryk af virksomheden og produktet.

Anmeldelserne kan du sammenligne med de andre informationer, du har om virksomheden eller produktet. Hermed får du et samlet billede, du kan beslutte dig ud fra.

Har varen eller ydelsen mange dårlige eller gode brugeranmeldelser i træk, skal du være ekstra kritisk.

Mange gode anmeldelser inden for en kort periode kan være tegn på, at virksomheden kan have betalt kunderne til at skrive en positiv anmeldelse. Det sker, uden det bliver tydeliggjort for dig, som læser anmeldelsen.

Mange gode eller dårlige anmeldelser kan dog også tyde på, at der er en organiseret hetz mod virksomheden. Husk at læs de mere gennemsnitlige anmeldelser, hvis du vil have et mere retvisende indtryk.

Billige og ukendte produkter på onlinemarkedspladser som for eksempel Amazon får også mange gode anmeldelser og virker attraktive. Det er dog i særlig høj grad her, at anmeldelserne er falske viser en undersøgelse fra den britiske forbrugerorganisation Which.

Vær opmærksom på de negative anmeldelser og læs dem, hvis størstedelen af anmeldelserne er 5-stjernede.

Hvad står der i anmeldelserne?

Vær skeptisk overfor brugeranmeldelser, hvis de er skrevet på en måde, der virker suspekt.

Ægte brugeranmeldelser er ofte konkrete i forhold til, hvordan kunden har oplevet virksomheden og/eller produktet, uden at gå i alt for specifikke detaljer.

Falske anmeldelser kan gå to veje. Enten er de meget generelle, generiske og ligner hinanden i sprog, indhold eller ordvalg. Det kan være et tegn på, at de er skrevet af den samme person eller det samme firma.

Falske anmeldelser kan også gå ekstremt meget i detaljer og overdrive virksomhedens og/eller produktets evner. Hold øje med, om brugeranmeldelsen fremstår mere som en reklame end en anmeldelse.

Virker virksomheden eller produktet for godt til at være sandt, så er det ofte tilfældet.

Hvem har skrevet anmeldelserne?

Er brugeranmeldelsen troværdig? Det finder du ud af ved at undersøge et udpluk af brugerprofilerne bag anmeldelserne.

Du skal holde øje med:

  • Hvor mange anmeldelser har brugeren skrevet? Der er ikke umiddelbart troværdigt, hvis brugeren kun har skrevet 1 anmeldelse. Omvendt er det heller ikke troværdigt, hvis brugeren har et usandsynligt højt antal anmeldelser.
  • Giver brugeren kun 5-stjernede anmeldelser - eller kun 1-stjernede? Det kan være en indikator på, at brugeren ikke har ærlige intentioner.
  • Virker brugerens gamle anmeldelser personlige? Altså giver deres anmeldelser et billede af, at de virkelig selv har været der, benyttet servicen eller brugt det givne produkt?
  • Hvad har brugeren ellers anmeldt? Anmelder brugeren mange virksomheder eller produkter af samme type, eller mange fuldstændigt tilfældige virksomheder eller produkter, så kan brugeren være betalt for at lave anmeldelserne.
  • Hvor længe har profilen eksisteret? Er det kun nye profiler, der har anmeldt? Statistisk set burde der være nogle profiler med ældre anmeldelser i blandt. Vær opmærksom på, at det dog ikke er alle brugeranmeldelsessider som tydeliggør, hvor længe en bruger har været aktiv.

Nye regler for brugeranmeldelser

Fra den 25. maj 2022 er der indført skærpede regler for, hvordan virksomheder må bruge brugeranmeldelser i deres markedsføring. De skal nemlig på en klar og forståelig måde oplyse, hvordan de har sikret, at anmeldelserne stammer fra forbrugere, der rent faktisk har prøvet deres produkter.

Herudover er det et krav, at virksomheder skal oplyse, hvad der ligger bag en eventuel rangering af søgeresultater på deres website – der fx kan være baseret på brugeranmeldelser. De vigtigste parametre for rangordningen skal fremgå klart og forståeligt i et særskilt afsnit på siden med resultaterne. Og de øvrige oplysninger må maksimalt være et klik væk og skal være formuleret kortfattet, lette at læse og synlige.

Anmeld mistænkelige anmeldelser

Brugeranmeldelsessiderne og onlinebutikkerne har ansvaret for, at anmeldelserne på deres hjemmeside er ægte. Kontakt brugeranmeldelsessiden og onlinebutikkerne, hvis du har mistanke om snyd. 

Forbrugerrådet Tænk mener: Lad ikke brugeranmeldelser afgøre dit køb

"Brugeranmeldelser kan være en fin rettesnor for, hvem du handler med. Men du kan ikke udelukkende basere dit køb på dem.

Brugeranmeldelser er nemlig udtryk for subjektive oplevelser, og der er stor forskel på, om det overvejende er glade eller utilfredse kunder, som føler trang til at anmelde.

Anmeldelserne kan også blive påvirket af, om virksomheden opfordrer kunder til at anmelde, eller om virksomheden ligefrem betaler for falske anmeldelser."

Maria Liljeqvist, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk