Tre børneblade anmeldt for ulovlig kemi

I fem ud af 18 magasiner til børn fandt Forbrugerrådet Tænk uønskede kemikalier i det legetøj, som fulgte med bladene. Medlemsorganisationen har anmeldt tre magasiner til Miljøstyrelsen
Af Forbrugerrådet Tænk
13. November 2014
Tre børneblade anmeldt for ulovlig kemi

Børneblade som Spiderman og Wendy bruger tit legetøj, når de vil have forældre til at købe bladene til deres børn. Der er fx tale om medfølgende bolde, figurer, pruttepuder og lignende – de såkaldte covermounts.

Men en test foretaget af Forbrugerrådet Tænk har ført til, at medlemsorganisationen har anmeldt tre blade – Spiderman, Wendy og tyske Prinzessin Lillifee – til Miljøstyrelsen. Det sker, fordi man fandt ftalater og bly i det medfølgende legetøj.

”Hormonforstyrrende stoffer skal ikke være i forbrugerprodukter, og slet ikke i produkter til børn. Vi ser alvorligt på fundene, og vi har sendt anmeldelser af overtrædelserne af sted til Miljøstyrelsen, som er ansvarlig myndighed, og de bør skride ind,” siger Claus Jørgensen, som er projektchef i Forbrugerrådet Tænk.

Ftalater i Spiderman-maske

Magasinet Spiderman blev solgt sammen med en maske. I printet på masken målte Forbrugerrådet Tænks laboratorium et indhold af ftalatet DEHP, som var ti gange højere end det tilladte indhold på 0,1 procent.

Et viskelæder fra bladet Wendy indeholdt 0,17 procent DEHP, altså lige over grænseværdien.

I det tyske blad Prinzessin Lillifee, som blev købt i Magasin i København, fulgte en lille radio. Plastikken på radioens høretelefoner indeholdt hele 15 procent af ftalatet DEHP, hvor den tilladte koncentration er højst 0,1 procent. Derudover fandtes der også et indhold af bly på 2.560 mg/kg.

Af de testede blade udgives 17 ud af 18 magasiner af det danske forlag Egmont, der dominerer markedet for bladudgivelser til børn. Prinzessin Lillifee udgives af Blue Ocean Entertainment.

Miljøstyrelsen har hurtigt afgjort den ene af de tre anmeldelser

Egmonts egne analyser har bekræftet Forbrugerrådet Tænks fund af ftalatet DEHP i viskelæderet. Alligevel har Miljøstyrelsen meddelt, at de ikke foretager sig yderligere, da viskelæderet efter deres vurdering ikke betragtes som legetøj. Ftalatfundet i viskelæderet er dermed ikke forbudt.

”Den vurdering undrer og ærgrer os. Viskelæderet følger med et børneblad. Og børn leger jo med viskelædere. De tygger i dem, og de holder dem i hånden, når de bruger dem. Og det gør de altså uanset, at myndighederne har valgt ikke at definere det som legetøj. Danmark har forsøgt at få forbudt DEHP i forbrugerprodukter. Derfor er det svært at forstå, hvorfor Miljøstyrelsen accepterer, at det forekommer i produkter, som børn er i tæt kontakt med,” siger Claus Jørgensen.

Egmont selv har oplyst til magasinet Forbrugerrådet Tænk, at produktsikkerhed er afgørende for virksomheden, og at de vil følge op på disse test.

Miljøstyrelsen har endnu ikke afgjort sagerne om Spiderman-masken og høretelefonerne.

Forbrugerrådet Tænks test af legetøj i blade til børn var delvist finansieret af forbrugerne. I løbet af sommeren indsamlede Forbrugerrådet Tænk penge til testen, og 25 valgte at donere enten 50 eller 100 kroner via sms.