Dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk i fælles udmelding: Danskerne skal spise flere bælgfrugter og mindre kød
Kødforbruget skal med tiden sættes markant ned, og danskerne skal vænne sig til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder. Det skriver den danske dagligvarehandel og Forbrugerrådet Tænk i fælles statement.
Af:
- Jack Enevoldsen, kommerciel direktør i Nemlig
- Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema1000
- Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl
- Richo Boss, kædedirektør i Meny
- Henrik Vinther Olesen, direktør for bæredygtighed i Salling Group
- Jeff Salter, Kategori Direktør i COOP
- Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk
Danskernes fødevareforbrug er en af de største enkeltstående årsager til vores høje klimaaftryk. Det gælder ikke mindst vores forbrug af kød. Skal vi i mål med de grønne ambitioner, bliver vi nødt til at nytænke vores madvaner.
Der er ingen vej uden om, at kødforbruget med tiden skal sættes markant ned, og i stedet skal vi vænne os til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder, der er mindre belastende for vores klode. Her spiller den danske dagligvarebranche en vigtig rolle i at gøre omstillingen nem og tilgængelig for alle danskere.
Bælgfrugter er et fantastisk alternativ. De indeholder høje mængder protein, fibre, mineraler og vitaminer og giver en vigtig mæthedsfornemmelse. Kikærter, kidneybønner, sorte bønner, ingrid ærter, belugalinser, røde linser, flækærter – der er rigeligt at vælge imellem.
Men hvordan bruger man dem? Og hvordan får man dem til at smage godt? For mange kan det virke uoverskueligt at ændre vaner og indarbejde nye ingredienser, som ikke nødvendigvis plejer at være en fast bestanddel af hverdagsmaden.
Dagligvarekæderne kan justere udbuddet: Gøre det let, attraktivt og tilgængeligt at vælge det mindre klimabelastende alternativ. Men der er også brug for at stimulere efterspørgslen, og få alles øjne op for fx bælgfrugter og andre mindre klimabelastende fødevarer. Det kan vi både som dagligvarekæder og forbrugerorganisation hjælpe på vej.
Nok er danske dagligvarekæder i skarp konkurrence til dagligt, men den grønne omstilling har brug for fælles ambitioner. Derfor dedikerer vi os som dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk til at gøre vores for i fællesskab at trække udviklingen den rigtige vej.
Vi starter med én opskrift
Vi tilbyder allerede inspiration til nemme og lækre måltider, der viser, hvordan bælgfrugter og plantebaserede produkter kan blive en naturlig del af hverdagskosten.
Men i den kommende periode skruer vi op og samler kræfterne. I fællesskab vil vi gøre det let for de danske forbrugere at tage et skridt på vejen til flere bælgfrugter i kosten. Vi vil lære danskerne én ny opskrift at kende: Bønne Burrito – en nem og lækker ret, som alle kan være med på.
Opskriften vil være at finde i tilbudsaviser, onlineuniverser, sociale medier og i bybilledet, og forhåbningen er, at danskerne får i hvert fald én ny og nem opskrift med bønner som livret i hverdagens repertoire.
Vi tror på, at vi kan komme en lang vej i omstillingen af danskernes madvaner ved på den ene side stille og roligt at rykke udbuddet i butikkernes sortimenter mod flere plantebaserede fødevarer, og på den anden side at inspirere til at forøge forbrugernes efterspørgsel på netop disse varer.
Dagligvarekæder vil fortsat være stedet, hvor danskerne kan købe ind til spaghetti med kødsovs og andre velkendte favoritretter. Men vi skal have ændret Danmarks fødevareforbrug. Det kræver nysgerrighed for nye livretter og en indsats fra alle – både på udbuds- og efterspørgselssiden.

Forbrugerrådet Tænk beklager fejlagtigt udsendte mails
En mail om produkter, som dumper i test, blev ved en fejl sendt ud til en gruppe forbrugere, som ikke har bedt om at modtage sådanne mails. Forbrugerrådet Tænk beklager fejlen og skærper procedurerne, så det ikke kan ske fremadrettet.

Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste
Det er 75 år siden, at danske husmødre marcherede mod Christiansborg og siden stiftede Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne. I dag hedder organisationen Forbrugerrådet Tænk, og her kæmper man fortsat forbrugernes sag. I dag er det blandt andet den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug, der fylder for forbrugerne og deres organisation.

Ondt i økonomien presser unge på deres uddannelse
Mange af de unge, der mistrives på deres uddannelse eller ligefrem dropper ud, har også økonomiske problemer. Det viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med Finans Danmark. Undervisning i privatøkonomi kan give redskaber til at håndtere økonomien og bør prioriteres højere, foreslår de to organisationer.