Winni Grosbøll bliver ny direktør i Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk har ansat Winni Grosbøll, der kommer fra en stilling som direktør i Friluftsrådet, som ny direktør. Hun glæder sig til at varetage forbrugernes interesser i en tid, hvor der er brug for en stærk forbrugerstemme.
47-årige Winni Grosbøll bliver ny direktør i Forbrugerrådet Tænk, hvor hun begynder 1. september. Hun kommer fra en stilling som direktør i Friluftsrådet, og så er hun tidligere socialdemokratisk borgmester i Bornholms Kommune igennem 11 år.
Winni Grosbøll glæder sig til at tiltræde posten efter sommerferien,
”Vi lever en tid, hvor forbrugerne både har mange muligheder og mange udfordringer, når man vil træffe de gode valg. Jeg glæder mig derfor rigtig meget til at komme i gang med arbejdet for at forbedre forbrugernes forhold. Det gælder fx det digitale område, hvor techiganterne og udviklingen indenfor AI udfordrer vores rettigheder. Den grønne omstilling, hvor forbrugerne spiller en kæmpestor rolle, men hvor blandt andet greenwashing gør det svært at træffe de gode valg. Og det gælder de mange andre emner, der påvirker vores hverdag som forbrugere”, siger Winni Grosbøll.
Om valget af Winni Grosbøll udtaler fungerende formand i Forbrugerrådet Tænk Per Jensen:
”Winni Grosbøll er en politisk kapacitet, og vi er i bestyrelsen overbevist om, at hun og Forbrugerrådet Tænk er et rigtig godt match. Vi glæder os til samarbejdet.”
Winni Grosbøll er uddannet cand.mag fra Københavns Universitet i 2004. Hun bor i København med sin mand, og de har tilsammen 5 store børn.
Siden nytår har Forbrugerrådet Tænks vicedirektør Esben Grønborg Geist været konstitueret direktør, og han fortsætter fra 1.september i rollen som vicedirektør.
Forbrugerrådet Tænk er en uafhængig medlemsorganisation med næsten 90.000 personlige medlemmer og 28 medlemsorganisationer. Organisationen taler forbrugernes interesser og kæmper for, at alle forbrugere kan foretage et trygt valg gennem både politisk arbejde og uvildige produkttests.
Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.
Forbrugerrådet Tænk anmelder populære spil for at manipulere spillerne med virtuel valuta
17 af de mest populære spil, herunder Fortnite, Minecraft og Pokémon Go, er anmeldt for bl.a. at sløre prisen på køb i spillet ved at opgive pris i virtuelle valutaer og gøre det svært at regne ud, hvad den faktiske pris er i kroner og øre. Det er i strid med markedsføringsloven, og derfor anmelder Forbrugerrådet Tænk spilvirksomhederne til myndighederne.