Ny test: Bankkunder kan spare tusindvis af kroner men priserne er for uigennemskuelige | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Ny test: Bankkunder kan spare tusindvis af kroner men priserne er for uigennemskuelige

Forbrugerrådet Tænk kritiserer bankernes uoverskuelige priser og kalder på mere gennemsigtighed på baggrund af omfattende test af banker.

· 13. juni 2025

Mange forbrugere kan spare mellem 5.000 og 20.000 kr. om året – og i nogle tilfælde helt op til 45.000 kr. – ved at skifte fra den dyreste til den billigste bank. Det viser Forbrugerrådet Tænks mest omfattende test af bankpriser til dato. 

Men trods de store forskelle er det næsten umuligt for forbrugerne at finde ud af, hvad det koster at være kunde i banken og dermed hvad de kan spare hos konkurrenten.

Den nye test har indregnet alle relevante priser – fra boliglån og bidragssatser til indlånsrenter og gebyrer på daglig økonomi som kreditkort og kontooverførsler.

Men gennemskueligheden halter alvorligt, påpeger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll:

”Hvis du ikke kan finde ud af, hvad du betaler hos din bank, kan du heller ikke finde ud af, om du kan få et bedre tilbud. Desværre viser vores nye test af bankpriser, at det kræver det helt store kørekort i regneark at sammenligne bankpriser, og det kan koste forbrugerne mange tusinde kroner. Og så hæmmer det selvfølgelig bankernes motivation for at konkurrere på prisen.”

Testen afslører, at nogle banker opererer med op mod 1.000 forskellige gebyrer og prissætninger og kan være fordelt i op til 18 forskellige dokumenter. Samtidig præsenteres priserne forskelligt – nogle steder i procent, andre steder i kroner og øre – og samme type gebyr kan have helt forskellige navne som fx lånesagsgebyr, ekspeditionsgebyr eller vurderingsgebyr.

Forbrugerrådet Tænk har desuden fundet eksempler på, at essentielle prisoplysninger er næsten umulige at finde. Det gælder fx årlig provision for at have en kassekredit i nogle banker.

Det gør det noget nær umuligt for almindelige forbrugere at sammenligne priser og træffe det bedste valg – og det skader konkurrencen. Testen underbygger dermed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tidligere konklusioner, der desuden viser, at under fem procent af danskerne skifter bank årligt.

Politisk opgave at sikre konkurrence

Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at bankpriser skal præsenteres ensartet på tværs af banker, ligesom man mener, at der fra politisk hold skal etableres en ny og troværdig prissammenligningsportal, der giver forbrugerne et overblik over priserne på bankmarkedet. Det vil gavne både forbrugerne og konkurrencen på markedet.

Winni Grosbøll udtaler:

”Som forbrugere betaler vi rigtig mange penge til banken hvert år, og derfor er banken også et af de steder, vi kan spare langt de fleste penge. Derfor har det også rigtig stor betydning om markedet er til at gennemskue for almindelige mennesker. Vi har behov for, at man fra politisk side stiller krav til bankerne om gennemsigtighed i deres priser, så man som har mulighed for at træffe det bedste valg for ens økonomi”.