Dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk vil have danskerne til at spise flere bælgfrugter og mindre kød
Kun hver femte børnefamilie vælger ofte kødet fra i hverdagskosten, viser ny undersøgelse. Nu vil ni danske dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk få forbrugernes øjne op for bælgfrugter i hverdagskosten ved at lære dem én ny opskrift at kende.
Fødevareforbruget udgør en stor del af danskernes klimaaftryk. Det skyldes ikke mindst vores høje kødforbrug. Det vil en ny stor kampagne af Forbrugerrådet Tænk, Fonden for Plantebaserede Fødevarer og ni danske dagligvarekæder (Nemlig, Meny, Kvickly, SuperBrugsen, Lidl, Rema 1000, Netto, Bilka og føtex) ændre på ved at få danskernes øjne op for bælgfrugter som et proteinrigt og mættende alternativ til kød.
Kampagnen skal inspirere især danske børnefamilier til at erstatte kødet med bælgfrugter ved lære dem én nem opskrift på Bønne Burrito at kende. Samtidig opfordrer Forbrugerrådet Tænk og dagligvarehandlen i fællesskab danskerne til oftere at fravælge kød til fordel for bælgfrugter.
Det er første gang, at så stor en del af den danske dagligvarehandel går sammen om et fælles budskab, og det glæder Forbrugerrådet Tænk, at forbrugere og virksomheder kan gå sammen om den grønne dagsorden.
”Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, skal kødforbruget med tiden sættes markant ned, og i stedet skal vi vænne os til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder, der er mindre belastende for vores klode. Her spiller den danske dagligvarebranche en vigtig rolle i at gøre omstillingen nem og tilgængelig for alle danskere. Vi tror på, at vi kan komme en lang vej i omstillingen af danskernes madvaner, ved på den ene side stille og roligt at rykke udbuddet i butikkernes sortimenter mod flere plantebaserede fødevarer, og på den anden side at inspirere til at forøge forbrugernes efterspørgsel på netop disse varer, ” udtaler Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.
Danskerne skal lære én opskrift at kende
En ny undersøgelse lavet af analysebureauet It’s A Fact og YouGov for Forbrugerrådet Tænk viser, at kun hver femte børnefamilie ofte vælger plantebaserede fødevarer i stedet for kød. Samtidig prioriterer 7 ud af 10 børnefamilier, at maden skal være hurtig og nem at lave.
Derfor vil den nye kampagne gøre det simpelt, og altså blot lære danskerne én ny ret med bælgfrugter at kende: En Bønne Burrito.
Opskriften vil være at finde i tilbudsaviser, hjemmesider, sociale medier, nyhedsbreve og i bybilledet, og forhåbningen er, at danskerne får én ny og nem plantebaseret livret inkorporeret i hverdagens repertoire af opskrifter.
”Vi ved at danskerne gerne vil indtænke klima i deres daglige madlavning, og 3 ud af 4 børnefamilier angiver da også at de i høj eller nogen grad vil bruge bælgfrugter i den kommende tid. Vi kan dog også se, at det er svært for mange især børnefamilier at nytænke hverdagsmåltiderne. De har travlt og prioriterer forståeligt nok, at det skal være nemt og hurtigt at lave mad til hele familien. Samtidig er der nogle myter om bælgfrugter og deres kvaliteter i madlavning, som vi meget gerne vil gøre op med. Derfor gør vi det helt simpelt ved at udbrede kendskabet til blot en enkelt ny bælgfrugtsret, som er både nem, hurtig og ikke mindst velsmagende for også familiens yngste medlemmer, ” siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.
Øvrige citater
Thomas Roland, chef for Vareansvarlighed og Kvalitet, Coop:
”Vi har længe vidst at bælgfrugter er en hjælp til både klima og sundhed. Men der skal konkret handling til. Derfor bakker vi op om indsatsen, hvor én enkel opskrift er i fokus. Det er på den måde, vi får skubbet til vores vaner som forbrugere. Varerne er i butikken, men vi danskere skal lære at bruge dem i retter, vi synes om.”
Henrik Vinther Olesen, direktør for bæredygtighed i Salling Group:
”I Salling Group ønsker vi at inspirere vores kunder til at prøve noget nyt og vælge mere klimavenlige alternativer til. Derfor bakker vi op om kampagnen fra Forbrugerrådet Tænk, hvis formål er at få flere til at spise bælgfrugter, der fungerer glimrende som alternativ til kød i danskernes hverdagsklassikere.”
Claus Krogh, head of Corporate Affairs i Lidl Danmark:
”Bælgfrugter er en enkel måde at tage små skridt mod en mindre klimabelastende hverdag. Det handler om at gøre det nemt for forbrugerne at træffe sunde valg, tænke anderledes, og opdage nye måltidsmuligheder- og det gør vi bedst, når hele dagligvarehandlen står sammen. Jeg glæder mig personligt til at lave den og servere for ungerne derhjemme."
Jack Enevoldsen, kommerciel direktør hos nemlig.com:
“Vi er stolte af at være det supermarked, der tilbyder det bredeste udvalg af plantebaserede og økologiske varer til danskerne."
Svindlere udnytter i stigende grad danskernes sundhedsbekymringer
Svindlere udnytter i stigende grad danskernes bekymringer for deres helbred ved at lokke med falske sundhedstjek eller lovende kosttilskud. Det får nu Forbrugerrådet Tænk til at udsende en advarsel, mens en ny kampagne fra TrygFonden, Styrelsen for Samfundssikkerhed og Forbrugerrådet Tænk vil opfordre danskerne til at hjælpe hinanden med at gennemskue svindlen.
Danskerne er i gennemsnit kunde i deres bank i 20 år
Danske forbrugere er meget loyale overfor deres bank, viser ny rapport fra Forbrugerrådet Tænk. Mens 41 procent af alle voksne danskere aldrig har skiftet bank, er hver tredje kunde i deres bank, fordi deres forældre var det. Det får Forbrugerrådet Tænk til at advare om manglende mobilitet og konkurrence på bankmarkedet.
Danske supermarkeder er europamestre i miljømærkede produkter
Danmark er det land, hvor det er nemmest at finde de gode valg som miljøbevidst forbruger – det viser en ny mystery shopping-undersøgelse af miljømærkernes udbredelse på udvalgte produktområder i 13 europæiske lande. Den slår samtidig fast, at det ikke er dyrere at købe de miljømærkede produkter.