Forbrugerrådet Tænk skal have ny formand
Igennem de seneste 12 år har Forbrugerrådet Tænk gennemgået en markant omstilling og professionalisering og fremstår i dag som en indflydelsesrig og gennemslagskraftig interesseorganisation, der er kendt ikke kun blandt interessenter og professionelle aktører, men også af forbrugerne; 9 ud af 10 danskere kender i dag organisationen, og 7 ud af 10 mener, at Forbrugerrådet Tænk i høj eller meget høj grad taler deres sag.
”Da Anja Philip i sin tid valgtes som formand, ville vi gerne have øget kendskabet til Forbrugerrådet Tænk, vende et vigende medlemstal og skabe en organisation i vækst med sorte tal på bundlinjen. Og det er i den grad lykkedes. Anja Philip har som formand gjort en enestående indsats i de 12 år, hun har været ansigt og stemme for organisationen. Vi har derfor meget at takke hende for. Vi står på tærsklen til en ny periode i Forbrugerrådet Tænk, hvor vi sammen skal vedtage nye og moderne vedtægter og sætte et samlet hold, der kan bringe Forbrugerrådet Tænk videre. Derfor er timingen også rigtig for dette skifte, og det arbejde glæder hele bestyrelsen sig til at tage fat på”, udtaler næstformand i Forbrugerrådet Tænk, Per Jensen.
Forbrugerrådet Tænk har i Anja Philips formandstid rundet et trecifret millionbeløb i omsætning, øget medlemstallet fra 69.000 til 90.000 medlemmer, opnået støtte fra en række offentlige og private midler og fonde i strategiske samarbejder på tværs af samfundet, og det er lykkedes at få skabt synergi i organisationens medlems- og projektarbejde, vores presse og public affairs samt rådgivnings- og kommunikationsindsatser.
”Det er selvfølgelig svært at sige farvel, men jeg synes, det er det rigtige tidspunkt både for mig og for Forbrugerrådet Tænk, dér hvor vi står i dag. Det er en fantastisk organisation med en vigtig sag, og det har været en vild rejse, vi har været på sammen fra et meget kritisk sted til den solide og gennemslagskraftige organisation, vi er i dag. Det har været et privilegium at varetage forbrugernes og organisationens interesser i de seneste 12 år og få lov at efterfølge nogle meget stærke og visionære kvinder, der for mere end 75 år siden så, hvor afgørende forbrugerrettigheder og -vilkår er for vores samfund og derfor grundlagde Danske husmødres forbrugerråd, som vi hed dengang. Jeg er stolt af at have været et led i dén kæde og stolt af de mange konkrete forbedringer, det er lykkedes at skabe for forbrugerne, takket være vores mange dygtige medarbejdere, gode samarbejdspartnere og gode dialog med vores mange interessenter, medlemmer og medlemsorganisationer”, siger Anja Philip.
Anja Philip fratræder ved udgangen af sin valgperiode den 23. april 2024.
Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.
Forbrugerrådet Tænk anmelder populære spil for at manipulere spillerne med virtuel valuta
17 af de mest populære spil, herunder Fortnite, Minecraft og Pokémon Go, er anmeldt for bl.a. at sløre prisen på køb i spillet ved at opgive pris i virtuelle valutaer og gøre det svært at regne ud, hvad den faktiske pris er i kroner og øre. Det er i strid med markedsføringsloven, og derfor anmelder Forbrugerrådet Tænk spilvirksomhederne til myndighederne.