Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel

Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.

· 18. december 2024

Én af forbrugernes største udfordringer på digitale platform er den stigende svindel. Ifølge Justitsministeriet blev næsten 190.000 danskere i 2023 udsat for digital svindel, og ifølge Global Scam Alliance er Facebook den platform, hvor forbrugeren udsættes for mest svindel. Det kan være fx via annoncer, som lover hurtige investeringsgevinst eller knaldtilbud.

Forbrugerrådet Tænk mener, at techgiganterne skal tage større ansvar for det indhold, som de lægger platform til, og som de ovenikøbet tjener annoncekroner på, men også for de økonomiske tab, som forbrugerne lider på grund af fx svindelannoncer. 

Derfor mener Forbrugerrådet Tænk i nyt forbrugerpolitisk udspil, at techgiganterne skal kompensere ofre for svindel, der er foregået på eller startet på deres platform. I dag er det som oftest bankerne, der skal dække forbrugernes tab, men Forbrugerrådet Tænk foreslår, at bankerne skal kunne sende det økonomiske krav videre til de store digitale platforme, når svindlen er startet der.

”Digital svindel er blevet et kæmpe samfundsproblem, og målet med vores forslag er, at få techgiganterne til at tage et større ansvar for det, der ligger på deres platform. Tidligere på året blev flere danske TV-værter misbrugt i et stort antal svindelannoncer uden at Facebook hverken tog ansvar eller formåede at fjerne dem. I sådanne tilfælde mener vi kun det er rimeligt, at banken kan videresende regningen for svindelnumrene til Meta, ” siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.

 

20 nye forslag til at tæmme techgiganterne

Verden – og ikke mindst Danmark – er blevet digital, og langt hen ad vejen er det en gevinst for forbrugerne. Men udviklingen har også en vild skyggeside som hele tiden byder på nye alvorlige udfordringer for forbrugerne.

Med nyt techudspil har Forbrugerrådet Tænk samlet 20 politiske forslag til at imødekomme nogle af de største udfordringer, som forbrugerne står overfor på digitale tjenester, herunder den massive svindel, manglende beskyttelse af børn og unge, misbrug af data og konkurrenceforvridning.

”Techmarkedet er præget af gigantiske virksomheder, som har vist sig svære for selv politikere og myndigheder at håndtere. For den enkelte forbruger er det en næsten umulig kamp, og derfor har vi i den grad brug for at styrke forbrugeren på digitale platforme. Techgiganternes produkter er blevet kritisk infrastruktur og er fuldkommen viklet ind i vores liv, når vi handler, rejser, arbejder og laver aftaler for os selv og vores børn. Som forbruger kan vi ikke på samme måde som øvrige forbrugerprodukter bare fravælge techgiganternes tjenester, hvis vi er utilfredse. Derfor er der brug for at gribe fat i problemet politisk fra både Folketingets, EU’s og techgiganternes side. Vi håber, at vi med disse 20 konkrete politiske forslag kan bidrage til en mere tryg digital hverdag og verden for forbrugerne, ” siger Winni Grosbøll.

Forbrugerrådet Tænk foreslår desuden, at man fra EU sætter krav om nationale moderatorer på sociale medier, som kan identificere både skadeligt indhold og svindelforsøg; at man som forbruger skal kunne komme i kontakt med medarbejdere fra techgiganterne fremfor kun chatbots, samt at techgiganterne skal kunne identificere, hvem der står bag annoncer og betalt indhold på deres platform.