Hver tredje borger er blevet digitalt svindlet | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Hver tredje borger er blevet digitalt svindlet

En tredjedel af befolkningen har været udsat for digital svindel, mens tre ud af fire har oplevet forsøg på digital svindel. Det viser en ny stor befolkningsundersøgelse som Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden står bag.

· 1. maj 2025

Digital svindel har været i kraftig udvikling over de senere år og rammer stadig flere i Danmark. 

Det bekræftes af en befolkningsundersøgelse udført af analysebureauet Wilke for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, der har undersøgt befolkningens holdninger, erfaringer og adfærd i forbindelse med digital svindel. 

Mens hver tredje i Danmark angiver at have været udsat for svindel, har tre ud af fire oplevet forsøg på digital svindel.

Undersøgelsen viser, at phishing, hvor kriminelle forsøger at stjæle fx betalingsoplysninger gennem mails, sms’er og telefonopkald er den type svindel, som langt de fleste har oplevet forsøg på, skarpt efterfulgt af falske webshops og falske konkurrencer. Tilsammen står disse svindelformer for næsten en fjerdedel af danskernes samlede økonomiske tab. 

På tværs af svindelformer mister ofrene i gennemsnit 8180 kroner. De største tab sker imidlertid ved kærlighedssvindel, som 3 procent af hele befolkningen har været udsat for, med et angivet gennemsnitstab på hele 41.479 kroner. 

”Digital svindel er nærmest blevet en fast del af det at være borger og forbruger i 2025. Det er dybt problematisk, og noget vi ikke skal acceptere. Digital svindel kan dels ruinere mennesker og ødelægge deres liv, men mere generelt kan svindel erodere vores værdifulde tillid i samfundet. Derfor bliver vi også nødt til at tage digital svindel lige så alvorligt som anden kriminalitet, og håndtere det som den trussel det er, ” siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Et fælles ansvar, mener danskerne

Undersøgelsen har også spurgt befolkningen om deres holdning til, hvem der har ansvaret for at undgå digital svindel. 

Mens 78 procent mener, at den enkelte bærer et stort ansvar for at beskytte sig mod svindel på forskellige måder, mener samtidig 83 procent, at vi har et fælles ansvar for at hjælpe hinanden med at undgå svindel. Cirka halvdelen efterspørger i den forbindelse mere viden om, hvor man kan få hjælp ved digital svindel, ligesom 79 procent efterspørger, at myndighederne gør mere for at bekæmpe svindel.

”Den digitale svindel er i dag blevet så sofistikeret, at selv den mest opmærksomme risikerer at blive snydt. I vores samarbejde med Forbrugerrådet Tænk arbejder vi målrettet på at hjælpe borgerne til at række ud til hinanden. At få et par ekstra øjne på og træde til og hjælpe hinanden, hvis de støder på noget mistænkeligt. Men vi arbejder også for at styrke samarbejdet tværs af borgere, virksomheder og myndigheder, for ingen må stå alene med ansvaret. Alle har en rolle at spille i kampen mod den digitale svindel, siger Christoffer Elbrønd, projektchef i TrygFonden 

Det er de færreste – 5 procent – der på forhånd siger, at de ikke vil kontakte nogen, hvis de blev udsat for svindel. Men spørger man dem, der har været udsat for svindel, har hver tredje helt undladt at kontakte nogen efterfølgende – hverken bank, myndigheder, venner eller familie.

Undersøgelsen er baseret på 1820 interviews med befolkningen over 15 år. Tallene er vægtet og repræsentative for den danske befolkning. 

Oplevelser med digitale svindeltyper

Andel af danskere over 15 år, der har oplevet eller været udsat for forskellige typer digital svindel:

  • Phishing:
    15 % har været udsat for det
    56 % har oplevet forsøg
     
  • Falske webshops/konkurrencer:
    13 % har været udsat for det
    46 % har oplevet forsøg
     
  • Abonnementsfælder:
    9 % har været udsat for det
    24 % har oplevet forsøg
     
  • Samhandel-svindel:
    8 % har været udsat for det
    19 % har oplevet forsøg
     
  • Malware og falske apps:
    7 % har været udsat for det
    37 % har oplevet forsøg
     
  • Kontaktbedrageri:
    5 % har været udsat for det
    22 % har oplevet forsøg
     
  • Scamming:
    4 % har været udsat for det
    12 % har oplevet forsøg
     
  • Kærlighedssvindel:
    3 % har været udsat for det
    15 % har oplevet forsøg

Kilde: Wilke paneldata (n=1820), oktober 2024.