Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Forbrugerrådet Tænk har gennemgået Metas tjenester og indsamlet store mængder dokumentation, der konkluderer, at det ikke har været muligt at skaffe almindelige kontaktmuligheder såsom e-mail eller telefonnummer. Metas support består derimod af en overflod af artikler og kontaktformularer, hvor brugere ofte ender i et lukket system af henvisninger og ubrugelige links. Kun betalende abonnenter på Meta Verified får adgang til en direkte kundesupport, hvilket Forbrugerrådet Tænk vurderer som ulovligt.
Forbrugerrådet Tænk har tilmed undersøgt de bagvedliggende HTML-koder for over 1000 undersider, uden at kunne finde en eneste mailadresse.
Derfor har organisationen sendt to klager til henholdsvis Forbrugerombudsmanden og DSA-tilsynet, da Meta ifølge Forbrugerrådet Tænk bryder både e-handelsloven, forbrugeraftaleloven og reglerne i Digital Services Act (DSA) ved at have en utilgængelig og ineffektiv kundesupport.
”Metas kundesupport er en labyrint uden udgang, hvor man bliver ført frem og tilbage mellem utallige infosider og misvisende kontaktformularer. Det har været meget tydeligt i vores gennemgang. Det er en grundlæggende forbrugerrettighed at kunne komme i kontakt med den virksomhed, man er kunde hos. Vi vil ikke blive spist af med nogle rigide kontaktformularer, som ikke i tilstrækkelig grad hjælper forbrugerne, bare fordi det er gigantiske virksomheder. Det skal være muligt at få fat i et fysisk, levende menneske, også selvom det en techvirksomhed fra USA,” siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer nu Forbrugerombudsmanden og DSA-tilsynet hos Digitaliseringsstyrelsen til at gribe ind og sikre, at Meta overholder lovgivningen og tilbyder basal og tilgængelig kundeservice til alle brugere.
Klagen er en del af et nyt forbrugerpolitisk udspil med 20 forslag der skal give forbrugerne bedre vilkår på digitale platforme og styrke forbrugernes rettigheder overfor techgiganterne.

Forbrugerrådet Tænk beklager fejlagtigt udsendte mails
En mail om produkter, som dumper i test, blev ved en fejl sendt ud til en gruppe forbrugere, som ikke har bedt om at modtage sådanne mails. Forbrugerrådet Tænk beklager fejlen og skærper procedurerne, så det ikke kan ske fremadrettet.

Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste
Det er 75 år siden, at danske husmødre marcherede mod Christiansborg og siden stiftede Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne. I dag hedder organisationen Forbrugerrådet Tænk, og her kæmper man fortsat forbrugernes sag. I dag er det blandt andet den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug, der fylder for forbrugerne og deres organisation.

Ondt i økonomien presser unge på deres uddannelse
Mange af de unge, der mistrives på deres uddannelse eller ligefrem dropper ud, har også økonomiske problemer. Det viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med Finans Danmark. Undervisning i privatøkonomi kan give redskaber til at håndtere økonomien og bør prioriteres højere, foreslår de to organisationer.