Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Forbrugerrådet Tænk har gennemgået Metas tjenester og indsamlet store mængder dokumentation, der konkluderer, at det ikke har været muligt at skaffe almindelige kontaktmuligheder såsom e-mail eller telefonnummer. Metas support består derimod af en overflod af artikler og kontaktformularer, hvor brugere ofte ender i et lukket system af henvisninger og ubrugelige links. Kun betalende abonnenter på Meta Verified får adgang til en direkte kundesupport, hvilket Forbrugerrådet Tænk vurderer som ulovligt.
Forbrugerrådet Tænk har tilmed undersøgt de bagvedliggende HTML-koder for over 1000 undersider, uden at kunne finde en eneste mailadresse.
Derfor har organisationen sendt to klager til henholdsvis Forbrugerombudsmanden og DSA-tilsynet, da Meta ifølge Forbrugerrådet Tænk bryder både e-handelsloven, forbrugeraftaleloven og reglerne i Digital Services Act (DSA) ved at have en utilgængelig og ineffektiv kundesupport.
”Metas kundesupport er en labyrint uden udgang, hvor man bliver ført frem og tilbage mellem utallige infosider og misvisende kontaktformularer. Det har været meget tydeligt i vores gennemgang. Det er en grundlæggende forbrugerrettighed at kunne komme i kontakt med den virksomhed, man er kunde hos. Vi vil ikke blive spist af med nogle rigide kontaktformularer, som ikke i tilstrækkelig grad hjælper forbrugerne, bare fordi det er gigantiske virksomheder. Det skal være muligt at få fat i et fysisk, levende menneske, også selvom det en techvirksomhed fra USA,” siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer nu Forbrugerombudsmanden og DSA-tilsynet hos Digitaliseringsstyrelsen til at gribe ind og sikre, at Meta overholder lovgivningen og tilbyder basal og tilgængelig kundeservice til alle brugere.
Klagen er en del af et nyt forbrugerpolitisk udspil med 20 forslag der skal give forbrugerne bedre vilkår på digitale platforme og styrke forbrugernes rettigheder overfor techgiganterne.
Dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk vil have danskerne til at spise flere bælgfrugter og mindre kød
Kun hver femte børnefamilie vælger ofte kødet fra i hverdagskosten, viser ny undersøgelse. Nu vil ni danske dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk få forbrugernes øjne op for bælgfrugter i hverdagskosten ved at lære dem én ny opskrift at kende.
Dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk i fælles udmelding: Danskerne skal spise flere bælgfrugter og mindre kød
Kødforbruget skal med tiden sættes markant ned, og danskerne skal vænne sig til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder. Det skriver den danske dagligvarehandel og Forbrugerrådet Tænk i fælles statement.
Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.