Stor treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
To ud af tre danske børnefamilier vil gerne spise både sundere og grønnere. Med en bevilling på 18,3 millioner fra Nordea-fonden og 28,9 millioner fra Novo Nordisk Fonden vil den nye ambitiøse indsats “Smag dig frem - gør Danmark grønnere” give op mod 500.000 danske børnefamilier landet over appetit på en sundere og mindre klimabelastende mad- og måltidskultur.
Det sker bl.a. gennem landsdækkende aktiviteter, som suppleres af en række dybdegående interventioner i Svendborg, Kolding og Slagelse, som involverer tilsammen 10.000 børnefamilier på lokalt plan. Bag indsatsen står Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen. Sideløbende sætter DR fokus på dansk madkultur både nu og i fremtiden.
Svært at få grønne retter på bordet i en travl hverdag
Ideen til projektet udspringer blandt andet af, at rigtig mange danskere er i tvivl, når det handler om både at købe og lave mad, som tager hensyn til sundhed og klima. Derfor kræver det en indsats fra rigtig mange sider, hvis man som travl børnefamilie skal lave om på, hvordan man køber ind og laver mad.
Arne Astrup, direktør for afdelingen for ernæringsforskning og overvægt i Novo Nordisk Fonden, ser frem til, at indsatsen kan hjælpe flere børnefamilier med at indfri deres ønske om at spise både sundere og grønnere – også i en travl hverdag:
“Mange vil gerne erstatte noget af kødet med grønne retter. Men det kan være en stor udfordring at omsætte de gode intentioner til hverdagen, når man skal sammensætte et grønt måltid med for eksempel linser og bønner og få det til at smage så fantastisk, at man glemmer kødet. Samtidig skal man have alle de vigtige næringsstoffer med. Det kræver nogle nye færdigheder indenfor indkøb og madlavning, som dette projekt kan få ud til danskerne - især til de travle børnefamilier.”
Fra skolen til kantinen på arbejdet
“Smag dig frem - gør Danmark grønnere” består af forskellige lokale og nationale aktiviteter. Fælles for aktiviteterne er, at de møder børnefamilierne, hvor de i forvejen er:
For eksempel i skolens madkundskabslokale, hvor børnene møder et forløb om grønne vaner. I supermarkedet, hvor sortiment, nudging og hacks skal hjælpe de grønne valg på vej. I kantinen på arbejdet, hvor personalet klædes på til at inspirere med grønne og sunde retter. På de sociale medier, hvor indhold inspirerer til handling hjemme i børnefamilierne. Gennem produkttests, som kvalificerer de grønne og sunde madvalg. I boligområder, hvor hele familien kan komme på madkurser og lære nye tricks til at komme godt i mål med børnene i køkkenet. Eller gennem foreningslivsaktiviteter, hvor maden og måltidet bliver en aktivitet, der bidrager til de lokale fællesskaber.
Alle lokale aktiviteter udvikles i samarbejde med medarbejdere, elever, supermarkeder, frivillige og familier fra de tre udvalgte samarbejdskommuner: Svendborg, Kolding og Slagelse.
Forventer en stor og skalerbar effekt
Forventningerne til indsatsens forandringspotentiale er stort. Ikke mindst hos Nordea-fondens uddelingschef, Christine Paludan-Müller, som ser frem til at de lokale aktiviteter kan inspirere til lignende aktiviteter andre steder i landet:
”Vi er stolte af at støtte dette projekt, som både vil bruge maden som et fælles tredje, og samtidigt inspirere og motivere børnefamilier til at lave sund og grøn mad. Projektet vil udvikle og teste en multikomponent indsats, som møder børnefamilierne, hvor de er i både skole, arbejde, fritid, hjemmet, på sociale medier samt i indkøbssituationen. I Nordea-fonden støtter vi gode liv. Vi har ikke opskriften, men vi tror på, at Smag dig frem har de nødvendige ingredienser for at styrke sunde, grønne madfællesskaber.”
Citater fra partnere
Tejs Binderup, fødevaredirektør i Fødevarestyrelsen:
”Mange danskere spiser hver dag i professionelle køkkener, når de f.eks. er i skole eller på arbejde. Derfor ser vi vores samarbejde med de madprofessionelle som en oplagt mulighed for at nå ud til nogle af dem, der ønsker inspiration til sundere og mere bæredygtig mad med udgangspunkt i De officielle Kostråd.
Derudover har detailkæderne stor indflydelse på vores kostvaner gennem bl.a. deres sortiment og indretning af butikkerne. Vi håber, at Smag dig frem i de kommende tre år kan bidrage til at skubbe danskernes kost i en sundere og mindre klimabelastende retning på en positiv måde.”
Henrik Bo Nielsen, direktør i DR Kultur, Børn og Unge:
”Centralt i public service er at lægge oplysninger redeligt frem, så borgerne selv kan tage stilling på et oplyst grundlag. Hvad danskerne så faktisk skal spise, det må de naturligvis selv finde ud af, men hos DR glæder vi os over at kunne bidrage til rammerne for denne vigtige samtale, så vi alle kan reflektere over dansk madkultur anno 2025. Madkultur har altid været et centralt element i DR’s dækning – fra fin gastronomi til rigeligt smør. Udfordringen med mad på TV har dog altid været, at smag og duft er svære at formidle gennem mediet. Derfor er vi i DR glade for, at alle parallelt med vores fokus på madkulturen kan opleve og smage maden gennem aktiviteter rundt om i Danmark. Uanset om man foretrækker en hakkebøf eller spidskål, fylder hverdagsmaden meget for os alle - derfor er det en vigtig samtale."
Winni Grosbøl, direktør i Forbrugerrådet Tænk:
”Vores fødevareforbrug er blandt de største kilder til Danmarks udledning af drivhusgasser, og forbrugerne spiller en vigtig rolle i at nedsætte klimapåvirkningen. Derfor vil vi gerne gøre det så nemt for forbrugerne som muligt at træffe et grønnere valg med bælgfrugter og grøntsager fremfor kød. Det gør vi bedst i samarbejde med supermarkederne, og derfor ser vi også stor styrke i en så stor og bred indsats, som bl.a. engagerer detailhandlen i den grønne omstilling af vores forbrug."
Judith Kyst, direktør i Madkulturen:
”Selvom mere end halvdelen af alle danske børnefamilier gerne vil spise mere bæredygtigt, viser Madkulturens undersøgelser, at børnefamilier netop er nogle af dem, som oftest spiser kød til aftensmad – f.eks. i form af retter som pasta med kødsovs, kyllingesteg, burger eller rugbrød med kødpålæg. Hvis de grønne intentioner skal blive til virkelighed hjemme i køkkenerne, har vi brug for hjælp til at gøre det grønne valg til et nemmere valg. Både når vi planlægger måltidet, når vi handler, og når vi laver mad hvad enten vi er børn eller voksne."

Dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk vil have danskerne til at spise flere bælgfrugter og mindre kød
Kun hver femte børnefamilie vælger ofte kødet fra i hverdagskosten, viser ny undersøgelse. Nu vil ni danske dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk få forbrugernes øjne op for bælgfrugter i hverdagskosten ved at lære dem én ny opskrift at kende.

Dagligvarekæder og Forbrugerrådet Tænk i fælles udmelding: Danskerne skal spise flere bælgfrugter og mindre kød
Kødforbruget skal med tiden sættes markant ned, og danskerne skal vænne sig til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder. Det skriver den danske dagligvarehandel og Forbrugerrådet Tænk i fælles statement.

Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.